خبرهای کلی

سند 25 ساله و توازن بین شرق و غرب

بایدن با در نظر گرفتن ترکیب این عوامل و فشارهای مختلف به این نتیجه رسید که با حفظ تحریم ها و فشارها امتیازاتی را از ایران دریافت می کند. اما اکنون می بینیم که اخیراً یک سند جامع در زمینه همکاری ایران و چین در تهران امضا شده است و این امر ایالات متحده را بر آن داشت تا پیشنهادی جدید ارائه دهد. واشنگتن هرگز تصور نمی کرد که چین هرگز بخواهد از این طریق جایگزین ایالات متحده و غرب شود. اگر این اتفاق بیفتد و آنها جلو نروند ، رنج خواهند برد. با این حال ، تفسیری وجود دارد که چینی ها درگیری ندارند و ایران را به چالش نمی کشند و در نتیجه بدنبال رویارویی های سیاسی و احتمالاً نظامی نیستند.

با تمام این تفاسیر ، چون آمریکایی ها نمی خواهند ایران را از دست بدهند ، تلاش می کنند تلاش خود را برای یافتن راه حل افزایش دهند. ایران خواستار آن شده است که ایالات متحده فوراً تحریم ها را لغو کرده و به شورای امنیت سازمان ملل بپیوندد تا ایران بتواند به تعهدات خود ادامه دهد. موضوعی که می توانست گام به گام با استفاده از روش و توافق دیگری بین طرفین انجام شود. در آن زمان ، ایالات متحده تدابیری اتخاذ کرده بود ، از جمله رفع محدودیت های حرکت دیپلمات های ایرانی و پس گرفتن نامه اسنپ بک که عملاً باطل شده بود. با این حال ، اگر این نامه در شورای امنیت باقی می ماند ، در شرایط خاص می توانست از این نامه به شکل دیگری استفاده شود. لازم به ذکر است که در صورت مذاکره احتمالی بین ایران و ایالات متحده ، یکی از مواردی که باید در قالب 1 + 5 مورد بررسی قرار گیرد ، مسئله سازوکار حل اختلاف یا مکانیزم ماشه است. موضوعی که استفاده از آن را حتی با کمترین انحراف تهدید می کند.

در هر صورت ، با توجه به تحولات اخیر ، آمریکایی ها سعی کرده اند با استفاده از سازوکارهای گام به گام پیشنهادهایی را برای ایران ارائه دهند و از مواضع قبلی خود خارج شوند. به عنوان یک قاعده کلی ، بهتر است پیشنهاد منطقی ایران برای حفظ تعادل بین روابط شرق و غرب را بررسی و بپذیرید. سندی که بین ایران و چین امضا شد ، در واقع یک نقشه راه 5 ساله برای همکاری گسترده در زمینه های مختلف بود. بنابراین ، توافق نامه های جداگانه ای باید بین طرفین امضا شود و اگر ایران در این زمینه باز باشد و بتواند با استفاده از رقابت از شرایط استفاده كند ، مطمئناً از توانایی های چین بهتر استفاده می كند و مجبور به انجام هیچ کاری نمی شود. . دیکته شده توسط یک حزب. در این حالت ، ایران می تواند معاهدات خود را به روشی کاملاً مطلوب ، متعادل و منصفانه امضا کند.

310311

دکمه بازگشت به بالا