خبرهای کلی

علت فراموش کردن خاطرات چیست؟

فراموشی نوعی اختلال حافظه است که با توجه به ویژگی های اختلال به چند نوع تقسیم می شود.

به گزارش رویداد برتر فرادید وی نوشت: “فراموشی نوعی اختلال در حافظه است كه می تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب مغزی و روحی ، تصادفات و شوك ایجاد شود.” فرد مبتلا به این اختلال ممکن است در زمینه های مختلف از جمله یادآوری وقایع و خاطرات ، واقعیت ها ، داستان ها و در موارد نادر هویت آنها با مشکل روبرو شود. از نظر زمانی ، در ضبط خاطرات پس از رویداد یا یادآوری های قبلی یا هر دو نیز می تواند مشکلاتی داشته باشد.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که فراموش کردن کارهای مختلفی که با زندگی روزمره انجام می دهید با فراموش کردن یک اغتشاش متفاوت است. بسیاری از موارد فراموشی موقتی است ، اما بهبودی شما ممکن است مدت زیادی طول بکشد. حضور چنین افرادی در خانواده می تواند مشکلاتی ایجاد کند و در مقابل ، اگر از آنها پشتیبانی شود و مشاوره خانواده دریافت کنند ، می توانند نقش مهمی در حل مشکل داشته باشند.

فراموشی نوعی اختلال حافظه است که با توجه به ویژگی های اختلال به چند نوع تقسیم می شود.

فراموشی سلف

فرد توانایی ثبت خاطرات جدید و ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه مدت را از دست می دهد. این نوع فراموشی معمولاً در اثر ضربه به سر ایجاد می شود. فرد معمولاً اطلاعات و خاطراتی را که قبل از تأثیر ثبت شده اند بدون هیچ مشکلی به خاطر می آورد و فقط در به خاطر سپردن اطلاعات جدید مشکل دارد.

فراموشی پس از زایمان

فراموشی پس از زایمان ، مانند نوع پیش پیشانی ، معمولاً در اثر ضربه ایجاد می شود و می تواند نقطه مقابل فراموشی پیش پیشانی باشد. در این نوع حفظ ، فرد قادر به یادآوری خاطرات و اطلاعات قبلی نیست که قبل از واقعه ثبت شده است. اطلاعات جدیدتر و جدیدتر ثبت شده احتمالاً از بین می روند و خاطرات قدیمی تر مانند کودکی پایدارتر هستند. در بیماری هایی مانند زوال عقل ، خاطرات فرد به تدریج از قدیمی به قدیمی می رود. در موارد نادر ، دو نوع فراموشی ، جلو و عقب ، به طور همزمان رخ می دهد.

فراموشی عمومی موقت

یک اختلال موقتی که در آن فرد برای مدت کوتاهی قادر به یادآوری اطلاعات قبلی نیست و ممکن است در موارد حاد اطلاعات جدیدی را ثبت کند. این نوع فراموشی معمولاً به دلیل انسداد عروق مغزی اتفاق می افتد و بیشتر در افراد مسن و میانسال دیده می شود.

فراموشی تصادفی

نوعی فراموشی که ناشی از سردردهای شدید است و می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری و کما شود. این نوع فراموشی معمولاً موقتی است و طول دوره بهبودی به شدت ضربه بستگی دارد. اگرچه آسیب موقت معمول است ، اما گاهی اوقات یک حادثه می تواند باعث مشکلات دائمی حافظه شود.

سندرم ورنیکه-کورساکوف

سندرم ورنیکه-کورساکف به دلیل مصرف الکل ، در هر دو دوره قبل و بعد از انبساط باعث ایجاد حافظه می شود. این مشکل بیشتر در افرادی که کمبود ویتامین B1 دارند وجود دارد. مصرف زیاد الکل در طی یک دوره مصرف می تواند باعث فراموشی زودرس موقتی شود ، اما در اعتیاد به الکل ، هر دو در طولانی مدت رخ می دهد و ممکن است فرد از این ناتوانی در ثبت خاطرات اطلاع نداشته باشد.

حافظه تحلیلی

وقتی فردی با حادثه ای روبرو می شود که از نظر ذهنی نمی تواند از عهده آن برآید ، در پاسخ به آن می توان مشکلات حافظه ایجاد کرد. او ناگهان متوجه می شود که اطلاعات مهمی مانند هویت خود را به خاطر نمی آورد. اختلال حافظه تخریب معمولاً به تدریج یا به طور ناگهانی پس از مدت کوتاهی تا چند روز برطرف می شود.

1. دلیل عاطفی

از آنجا که ذهن و بدن ما به هم متصل هستند ، بدن ما می تواند تحت تأثیر افکار و احساسات ما قرار گیرد. احساسات و فشارهای خاص زندگی ، که گاهی اوقات نگرانی های زندگی نامیده می شود ، می تواند دلیلی برای فراموش کردن خاطرات ما باشد و حتی می تواند ذخیره خاطرات و اطلاعات جدید را برای ما دشوار کند. با تغییر شیوه زندگی و کاهش نگرانی هایی که در زندگی خود دارید ، می توانید این علت را حل کنید.

۲. تنش

استرس همیشه به معنای چیزهای بد نیست. گاهی اوقات این هوش ما را افزایش می دهد و شما می توانید اطلاعات بیشتری مانند زمان امتحان را بدست آورید. بعضی اوقات افکار باعث استرس بیش از حد می شوند که منجر به فراموشی اطلاعات حافظه می شود. برای خلاص شدن از این حالت چند نفس عمیق بکشید.

3. افسردگی

افسردگی معمولاً منجر به بی حوصلگی می شود و در این شرایط فرد دیگر نمی خواهد خاطرات و اطلاعات اطراف خود را ثبت کند. در نتیجه ، یادآوری خاطراتی که شخص به آنها توجه نکرده دشوار است.

4. الکل و دارو

نوشیدن الکل می تواند باعث کاهش حافظه شود. عوارض جانبی برخی از داروها همچنین می تواند باعث از دست دادن حافظه موقتی شود. در صورت مصرف برخی قرص ها یا داروها ، در مورد عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

5. داروهای بیهوشی

جراحی قلب و سایر روش هایی که برای انجام آن به بیهوشی نیاز است ، عوارضی مانند فراموشی دارد. عوارض جانبی داروهای بیهوشی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این عوارض موقتی است و پس از مدتی از بین می رود.

6. کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از مهمترین ویتامین ها برای سلامت بدن است. کمبود این ویتامین با فراموش شدن خاطرات و زوال عقل نشان داده می شود. این علائم ممکن است بهبود یابد و حتی ممکن است در بعضی از افراد از بین برود.

7. نارسایی کلیوی و کبدی

وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند ، تجمع زباله های پروتئینی بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. مطالعات منتشر شده در سال 2017 نشان می دهد که افراد مبتلا به آلبومینوریا (وجود پروتئین آلبومین در ادرار) احتمالاً حافظه و تشخیص اطلاعات را مختل می کنند.

8. بارداری

تغییرات شیمیایی در هورمون های بارداری باعث تغییرات جسمی و عاطفی می شود که می تواند باعث فراموشی موقتی شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا