جامعه

لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران

مرکز تحقیقات مجلس در گزارشی ضرورت بررسی رویکرد ایران در سیاست گردشگری سلامت را ارزیابی کرد.

به گزارش رویداد برتر ، به نقل از مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات آموزشی و فرهنگی در گزارشی با عنوان “ضرورت بررسی رویکرد ایران در سیاست گردشگری سلامت” گفت:

طبق گزارش سال 2018 موسسه بهداشت جهانی ، درآمد حاصل از بازار جهانی گردشگری سلامت تا سال 2017 حدود 639 میلیارد دلار برآورد شده و پیش بینی می شود تا سال 2025 به 1.062 میلیارد دلار برسد. طبق آمار جهانی ، سهم بازار جهانی گردشگری پزشکی در بازار گردشگری سلامت در سال 2017 53 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود تا سال 2025 به 143 میلیارد دلار برسد. بنابراین گردش گردشگری سلامت بیش از 12 برابر گردش گردشگری پزشکی است.

گزارش مرکز تحقیقات مجلس می افزاید که باید توجه داشت که سیاست گردشگری سلامت در کشور تاکنون بر گردشگری پزشکی متمرکز بوده است و گردشگری سلامت که سهم بسیار بالاتری از گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده است ، از جمله چشمه ها ، دریاچه های نمک ، طیف گسترده ای از طبیعت کوهستانی ، جنگل ، ساحل ، کویر و غیره

براساس این گزارش ، نکته قابل توجه در مدیریت گردشگری سلامت این است که استراتژی ها و سیاست های تعریف شده در این زمینه ، فارغ از رویکردهای کلان ، تاکنون منظم و منظم بوده اند. تعداد گردشگران پزشکی در 10 سال گذشته بیش از دو برابر شده است ، اما این افزایش در گردشگری سلامت رخ نداده است.

گزارشی از مرکز تحقیقات مجلس بیان می دارد که ایران در سالهای اخیر تحت تحریم های سرکوبگرانه بوده است و به دلیل واردات 70٪ تجهیزات پزشکی (مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، 1397) ، شوک های شدیدی را تجربه کرده است. دولت مجبور شده است از طرف دیگر ، به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع و تجهیزات ، سرانه تخت ، بیمارستان ها ، تجهیزات پزشکی ، کادر پزشکی و غیره ، مطابق با نیازهای داخلی ، واردات در این زمینه را انجام می دهد. چنین نبود و کشور باید از این نظر تقویت شود.

علاوه بر این ، گردشگری سلامت ریشه در ظرفیت داخلی کشور دارد و وابستگی آن به واردات بسیار کم است ، زیرا ایران به دلیل پتانسیل بسیار زیاد و تنوع آب و هوایی و همچنین طبیعی بودن ، گردشگران سلامت را با داشتن یک مزیت رقابتی بالا ، خصوصاً 600 نفر ساکن ، جذب می کند. و جاذبه های اقلیمی. میلیون ها کشور همسایه زندگی می کنند. بنابراین ، گردشگری سلامت در تنش های موجود در زمینه گردشگری پزشکی مشارکت نمی کند و با مزیت های رقابتی خود می تواند گردشگری را در مقیاسی غیر از گردشگری پزشکی ایجاد کند. بنابراین ، در حالی که ما به توسعه گردشگری پزشکی توجه داریم ، باید توجه بیشتری به گردشگری سلامت داشته و زنجیره ارزش در آن ایجاد کنیم.

گزارش مرکز تحقیقات مجلس می افزاید که البته در زمینه گردشگری سلامت باید توجه جدی به لزوم طراحی و اجرای مدلهای بومی و خلاق در کشور با توجه به الزامات فرهنگی و بومی ایران اسلامی مورد توجه قرار گیرد. بدون رعایت ملاحظات فرهنگی بومی ، از کشورها اجتناب کنید.

گزارش مرکز تحقیقات مجلس ، بررسی جدی رویکردها و سیاست های کشور در زمینه گردشگری سلامت و تبدیل گردشگری پزشکی و گردشگری سلامت بر اساس نیازهای داخلی و مزایای رقابتی داخلی را به منظور تقویت گردشگری سلامت براساس الگوهای محلی توصیه می کند. . در این راستا ، باید یک سیستم گردشگران سلامت به ویژه در زمینه گردشگری پزشکی ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که یک گردشگری استاندارد در زمینه بهداشت وجود دارد که می تواند خدمات گردشگری را از لحظه کنترل و شفاف کند. ورود ترک کردن

متن کامل گزارش را می توانید در اینجا بخوانید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا