اقتصادی

چرا «چابهار» «جبل‌علی» نشد؟ – رویداد برتر

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهاری در یادداشتی به مقایسه منطقه آزاد چابهاری با منطقه آزاد جبل علی در امارات متحده عربی به دلایل اصلی اختلاف این دو منطقه پرداخت.

حسام الدین یوسفی گفت: “منطقه منطقه چابهار 18 برابر منطقه آزاد جبل علی امارات متحده عربی است ، اما ظرفیت تجاری بندر جبل علی 33 برابر منطقه آزاد چابهار است.” مقایسه ای سطحی و مشهور این مقایسه هاست: مقایسه دو عدد بدون خواندن پشت دو نقطه در یک ظاهر! و سرانجام ، نتیجه گیری این است که “ما در زمینه استفاده از ظرفیت خود کم کاری کرده ایم.” این گزارش برای محافظت از کار “تمام شده” و “ناتمام” در منطقه آزاد کبهار یا سایر مناطق آزاد در ایران نیست ، اما بد نیست که برای مثال ، موفقیت منطقه آزاد جبل علی را بخوانید چرا “چابهار” “جبل علی” نشد؟

چابهار میلیارد ریال؛ جبل علی میلیارد دلار!

منطقه آزاد چابهار 16 سال پس از منطقه آزاد جبل علی با اندکی تفاوت در سرمایه بذر آغاز شد: منطقه آزاد چابهار با سرمایه گذاری اولیه 1 میلیارد روپیه و منطقه آزاد جبل علی با سرمایه گذاری اولیه 2.5 میلیارد ریال!

منطقه آزاد چابهار در سال 1993 با بودجه اولیه یک میلیارد ریالی تاسیس شد و سیاوش سمیعی به عنوان اولین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار وظیفه تأمین زیرساخت های منطقه آزاد را بر اساس درآمدهای وارداتی بر عهده داشت. در نتیجه ، از روز اول منطقه آزاد چابهار ، به جای اینکه بزرگ فکر کند ، مانع تأمین هزینه های روزانه شد. دفتر اولین مدیر عامل منطقه آزاد چابهاری که هنوز هم به عنوان سوغات در منطقه آزاد نگهداری می شود ، در واقع یک محفظه کانتینر است.

در مقابل ، ایجاد منطقه آزاد جبل علی در امارات متحده عربی از سال 1977 آغاز شد و در سال 1985 افتتاح شد و هزینه ساخت 2.5 میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت ها بود. با توجه به منطقه آزاد جبل علی ، لازم به ذکر است که این منطقه آزاد هنگامی که تمام زیرساختهای لازم منطقه آزاد فراهم شد ، به بهره برداری رسید. برق ، آب ، فرودگاه های پیشرفته ، دفاتر ، انبارهای سرپوشیده و سردخانه های مجهز ، هتل ها و شبکه های جاده ای از جمله مناطق ضروری در منطقه آزاد برای بازیابی فعالیت های اقتصادی ساخته شده در جبل علی قبل از مرحله بهره برداری است.

به طور خلاصه ، منطقه آزاد چابهار با 16 سال تأخیر در مقایسه با منطقه آزاد جبل علی ، بدون استفاده از هیچ ابزار و زیرساختی راه اندازی شد!

بندر از چابهار محروم شد. جبل علی بزرگترین بندر ساخت بشر است!

ویژگی دیگری که موقعیت بی نظیری را برای جبل علی در میان تمام مناطق آزاد جهان ایجاد کرده است ، بندر این منطقه آزاد است. بندر جبل علی به عنوان یکی از بزرگترین بنادر مصنوعی با عمق آب 14 کیلومتر و عمق کافی ، شرایط پهلوگیری کشتی های بزرگ باری و کانتینری را در جهان فراهم کرده است. در مقابل ، منطقه آزاد چابهاری فقط در فوریه 2017 ، هنگام تصویب قانون توسعه منطقه آزاد ، در دسترس بندر بود. این بدان معناست که تولیدکننده و بازرگان برای وارد کردن یا صادرات مواد اولیه و ورود به بندر برای آزادسازی در بندر آزاد ، منطقه آزاد را ترک کرده و طبق قوانین و مقررات سرزمین اصلی عمل می کنند.

از زمان تأسیس منطقه آزاد چابهاری بین سالهای 1993 و 2019 ، این منطقه به بندری در منطقه آزاد دسترسی نداشته است. در همین حال ، منطقه آزاد جبل علی در سال 1985 ، هشت سال قبل از تأسیس منطقه آزاد چابهار ، با سه ترمینال دریایی با ظرفیت کشتی نامحدود ، در آغاز فعالیت خود تأمین شد.

فرودگاه از چابهار محروم بود. جبل علی 3 فرودگاه بین المللی دارد

منطقه آزاد جبل علی فقط 55 کیلومتر با فرودگاه بین المللی دبی ، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان و 70 کیلومتر با فرودگاه شارجه ، دومین فرودگاه بزرگ امارات متحده عربی فاصله دارد. راه اندازی فرودگاه اختصاص داده شده به منطقه آزاد جبل علی و در محدوده این منطقه آزاد در دستور کار این منطقه آزاد بود ، تا اینکه سرانجام در سال 2010 فرودگاه بین المللی آل مکتوم در منطقه آزاد جبل علی آغاز شد. فرودگاه بین المللی آل مکتوم قدرت منطقه آزاد جبل علی را به حدی فراهم کرده است که مناطق آزاد تجاری کمتری در جهان نسبت به منطقه آزاد جبل علی دارد.

با این حال ، منطقه آزاد چابهاری فقط از فرودگاه در فرودگاه کنارک ، که یک فرودگاه نظامی است ، قابل دسترسی است و نه فقط پروازهای بین المللی مانند امارات ، اتحادیه ، ترکیه ، انگلیس ، ایرفرانس ، لوفت هانزا و غیره. وارد فرودگاه شوید ، جایی که تجار بین المللی نیز ترجیح می دهند به فرودگاه های نظامی سفر نکنند. از طرف دیگر ، فرودگاه کنارک در خارج از منطقه آزاد واقع شده است و عملاً از مزایای تجارت آزاد برای بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی برخوردار نیست. زیرا برای رفتن به چابهار ، یک سرمایه گذار خارجی باید ابتدا مراحل ویزا را طی کند ، وارد سرزمین اصلی شود و سپس به منطقه آزاد چابهار برود.

آب آشامیدنی و جاده ها در محدوده صفر تا صد باشد

در زمان تأسیس چابهار ، 29 سال هیچ مسیر استاندارد راه آهن و ترانزیت وجود نداشت. اکنون علیرغم همه تلاش ها ، هنوز نه تنها راه آهن به چابهار نرسیده است ، بلکه منطقه آزاد چابهاری نیز از ضعف ها و کاستی های ایمن و ناقص رنج می برد. مسیرهای استاندارد حمل و نقل. در همین حال ، منطقه آزاد جبل علی هنگام تاسیس 36 سال پیش 7000 کیلومتر بزرگراه ترانزیتی و شهری در اختیار آن قرار گرفت.

موقعیت چابهار و جبل علی در تأمین آب شیرین هیچ تفاوتی با جاده های دسترسی ندارد و این دو منطقه در دو طرف طیف های صفر و صد قرار دارند. چابهار با کمبود شدید آب دست و پنجه نرم می کند و جبل علی کاملاً تأمین می شود و مشکلی در تأمین آب شیرین ندارد.

چابهار مشمول سیل قوانین است. جبل علی پشت سد پایداری

آب موجب رونق می شود. اما ناتوانی انسان در اداره مقادیر زیاد منجر به جاری شدن سیل و ویرانی می شود. قانون یکسان است ، وجود آن برای توسعه بشریت ضروری است ، اما کمیت و تنوع گسترده آن نظم زندگی را مختل می کند. حجم گسترده ای از قانون دیگر شامل توسعه نمی شود ، و این پایه های اقتصاد را می زند و تضعیف می کند. انبوه قوانینی که حتی برخی از اقتصاددانان آن را “قانون پذیرش” می خوانند ، اقتصاد کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه را به چالش می کشند. مجموعه مقررات و قوانین تجارت در چابهار ، مانند سایر مناطق کشور ، بی ثبات و کاهش انگیزه های سرمایه گذاری است. قوانین ، مقررات و بخشنامه هایی که چند بار در روز صادر می شوند ، همیشه مشاغل را در وضعیت بحرانی تری قرار می دهند.

با این حال ، قوانین و مقررات عمومی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد جبل علی حداقل در سه دهه گذشته بدون تغییر مانده است و مشاغل در سایه این ثبات رشد کرده اند.

چرا چابهار ، جبل علی نیست؟

به همه زیرساخت ها و زیرساخت هایی که پایه و اساس توسعه جبل علی را بنا نهاد ، انگیزه های کوچک و بزرگ منطقه آزاد جبل علی و البته ثبات رهبری اضافه شد تا روشن کند چرا چابهار به جبل علی تبدیل نشده است!

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا