اقتصادی

ایرانی‌ها در مورد “اشتغال زنان” چه نظری دارند؟

نتایج یک مطالعه نشان داد که در میان طیف های مختلف جمعیت ایران ، گروه های اصلی حمایت کننده از اشتغال زنان شامل جوانان ، فارغ التحصیلان دانشگاه ، مجردها و ساکنان شهری هستند. دینداری افراد نیز تأثیر بسزایی در رابطه آنها با اشتغال زنان دارد.

به گزارش رویداد برتر روند رو به رشد اشتغال و مشارکت زنان در بازار کار و فعالیت اقتصادی یکی از مهمترین ویژگیهای جامعه امروز است و به عنوان یکی از مهمترین مظاهر “انقلاب نقشه جنسیتی” ذکر می شود. با این حال ، میزان اشتغال زنان در برخی از کشورهای جهان ، به ویژه در خاورمیانه ، از جمله جامعه ما ، بسیار پایین است.

یک س keyال اساسی در این زمینه این است که چرا علی رغم ایجاد و گسترش فرصت های شغلی مناسب برای زنان (مانند توسعه فن آوری های ارتباطی جدید و جهانی سازی ، افزایش تحصیلات و کاهش باروری) ، میزان اشتغال زنان به ویژه ایران پایین است ؟

با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر این مسئله افزایش نگرشهای مثبت نسبت به اشتغال زنان در خارج از خانه است ، آیا محققان مطالعه ای انجام داده اند تا پاسخ دهند نگرش ایرانیان نسبت به اشتغال زنان چیست؟

برای تکمیل این مطالعه ، با توجه به تنوع و گستردگی جغرافیایی ایران ، 5200 زن و مرد 15 ساله و بالاتر در اسفراین ، اهواز ، بابلسر ، بجنورد ، خرم آباد ، مناطق شهری و روستایی رشت ، سقز ، کامیاران ، گرگان ، گنبدکاووس ، محمودآباد و همدان؛ آنها با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند.

بررسی الگوهای کلی نگرش نسبت به اشتغال زنان نشان داد که اکثر جمعیت تحقیق ، یعنی حدود سه چهارم ، نگرش مثبتی نسبت به اشتغال زنان دارند. اگرچه مارات و اکثریت زنان با اشتغال زنان موافق هستند ، اما زنان در مورد اشتغال زنان بسیار مثبت تر از مردان هستند. بیش از چهار پنجم زنان و فقط دو سوم مردان نگرش مثبتی به این موضوع دارند.

همچنین بررسی نگرش ها نسبت به اشتغال زنان نشان داد که کمتر از یک دهم افراد نگرش مثبتی به اشتغال تمام وقت زنان دارند ، در حالی که اکثریت ، 92 درصد ، با اشتغال پاره وقت زنان موافق هستند.

اشتغال زنان با عناوین زیر: “مشارکت زن و شوهر در کارهای خانه و مراقبت از کودکان در صورت اشتغال زنان” ، “فرصت های برابر زن و مرد در مشاغل و مدیریت” ، “فرصت های شغلی زنان ، به عنوان مثال. مهد کودک و غیره “” به همان اندازه که یک زن شاغل مهم و مورد احترام است ، به همان اندازه یک زن بیکار مهم است. “

مطالعات انجام شده در این مطالعه نشان داد که میزان و شدت نگرش مثبت نسبت به این مضامین و عناصر متفاوت است و این اختلاف را افزایش نمی دهد. تقریباً 90٪ زنان و حدود 80٪ مردان نگرش مثبتی نسبت به “تسهیلات اشتغال زنان مانند مهد کودک ها و غیره” دارند. به موضوع کمتر از دو سوم مردان نگرش مثبتی به مفهوم “فرصت های برابر برای زن و مرد در مشاغل و مدیریت” دارند و بیش از سه چهارم زنان با این موضوع موافق هستند.

همچنین “مشارکت زن و شوهر در کارهای خانه و غیره” با یک عنوان اگرچه اکثریت مردان با این موضوع موافق هستند ، اما حدود یک سوم مردان هنوز با آن مخالف هستند. نسبت مرداني كه معتقدند مردان در صورت اشتغال زنان در كارهاي خانگي شركت نمي كنند. این تقریباً دو برابر در بین زنان شیوع دارد.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که متغیرهای “اقامت” ، “وضعیت اشتغال” و “ازدواج” نقش اساسی در درمان اشتغال زنان دارند. به این ترتیب ، ساکنان شهری نسبت به روستاییان و افراد مجرد بیش از افراد متاهل نگرش مثبت تری نسبت به اشتغال زنان دارند.

همچنین مشخص شد که افراد شاغل نسبت به بیکاران نسبت به بیکاران نگرش مثبت کمی نسبت به اشتغال زنان دارند. البته وضعیت شغلی مردان تأثیر قابل توجهی در نگرش آنها نسبت به این موضوع ندارد و حدود دو سوم مردان (شاغل و غیر شاغل) هنوز با اشتغال زنان موافق هستند. اما وضعیت اشتغال زنان تأثیر مهمی بر ادراکات شغلی دارد. زنان شاغل (90٪) بسیار بیشتر از زنان بیکار با اشتغال زنان موافق هستند (بیش از سه چهارم).

در این مطالعه آنها دریافتند که آموزش در نگرش افراد نسبت به اشتغال زنان نیز م effectiveثر است و هرچه شدت تحصیلات افراد افزایش می یابد ، شدت نگرشهای مثبت آنها نیز افزایش می یابد. متغیر سنی نیز نقشی اساسی در نگرش نسبت به اشتغال زنان دارد و بالاترین و شدیدترین نگرش مثبت نسبت به این موضوع در جوانان و افراد جوان مشاهده می شود و با افزایش سن کاهش می یابد.

مطالعات انجام شده در این مطالعه در مورد تأثیر م componentsلفه های دینداری بر نگرش آنها نسبت به اشتغال زنان نشان داد که هرچه سطح دینداری بالاتر باشد ، از نگرش مثبت نسبت به اشتغال زنان کاسته می شود. علاوه بر این ، افرادی که نگرش مذهبی ملایم تر و ملایم تری نسبت به نوع حجاب دارند و زنانی که در مورد نوع لباسها مصمم تر و قویتر تصمیم می گیرند ، نگرش مثبتی نسبت به اشتغال زنان دارند.

بر اساس نتایج ، محققان تحقیق می گویند که گروه های اصلی حمایت از اشتغال زنان شامل جوانان ، فارغ التحصیلان دانشگاه ، مجردها و ساکنان شهرها هستند. با توجه به اینکه جامعه ما هنوز جوان است و روند رو به رشد در آموزش عالی ، تجرد و شهرنشینی دارد ، واقعیت این است که جمعیت حامی اشتغال زنان در آینده به رشد خود ادامه می دهند.

این محققان معتقدند که برای برآوردن انتظارات جمعیت زیادی و رو به رشد ، سیاست های مناسب لازم است. نمونه هایی از این سیاست ها شامل تسهیل انعطاف پذیری بازار کار در اشتغال زنان و امکان ادغام مسئولیت های شغلی و خانوادگی آنها است.

در انجام این مطالعه ، یعقوب فروتن است. دانشیار جمعیت شناسی اجتماعی ، دانشگاه مازندران و مینا شجاعی قلعه نی ؛ پزشکان جامعه شناسی مسائل اجتماعی در ایران شرکت کردند.

نتایج این مطالعه در قالب یک مقاله علمی پژوهشی با عنوان “رویکرد اجتماعی ایران در اشتغال اجتماعی زنان” در مجله جامعه شناسی ایران منتشر شد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا