فرانسه: مسئولان ترکیه عمداً برای رئیس کمیسیون اروپا صندلی نگذاشته بودند

فرانسه: مسئولان ترکیه عمداً برای رئیس کمیسیون اروپا صندلی نگذاشته بودند

وزیر امور خارجه فرانسه در رابطه با حادثه موسوم به “سوفاگیت” توصیه کرد که رفتار ترکیه با اورسولا فون در لین بسیار “عمدی” بوده و ترکیه مقامات اروپایی را “به دام انداخته” است.

به نقل از یورونیوز ، مشاور وزیر امور خارجه فرانسه رویداد برتر ، کلمنت بون درباره حادثه موسوم به “سوفاگیت” گفت که رفتار ترکیه با اورسولا فون در لین در واقع “عمدی” بوده و ترکیه مقامات اروپایی را “به دام انداخته” است.

بون روز یکشنبه (22 آوریل) در یک برنامه چندرسانه ای ، با رد پیش فرض خطای پروتکل از طرف اروپایی ، گفت: “این یک توهین به ترکیه بود.”

این مقام فرانسوی گفت: “آیین ها و رسوم باید در آنجا باشد.” “مشکل اروپا نیست ، بلکه ترکیه است.” وی افزود: “ترکیه برخورد كلی تهاجمی نسبت به اروپا دارد و آن روز رفتار بدی داشت.”

وی تأكید كرد: “این مشكل توسط تركیه برای ما ایجاد شد و من فكر می كنم كه این امر عمدی بود.” “تبدیل گناهی که آنها مرتکب می شوند به بحث بین دو رهبر اروپایی درست نیست.”

سه شنبه گذشته ، رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در آئین و چارلز میشل ، رئیس شورای اروپا ، با رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار کردند ، اما بر خلاف پروتکل استاندارد و صرف نظر از موقعیت خانم فون ، هیچ مکانی در نظر گرفته نشده است. اردوغان و میشل در کنار هم روی دو صندلی نشستند و فون لین مجبور شد کمی دورتر روی کاناپه مقابل مولود چاووشو و لو وزیر امور خارجه ترکیه بنشیند.

رسانه ها این رویداد را “Sofagate” نامیدند زیرا مبل به انگلیسی “sofa” نامیده می شود كه از كلمه عربی “sofa” به معنی “سكو” یا دادگاه می آید.

Sofagit واکنش های بسیاری را برانگیخت و بحث های زیادی را به ویژه در بروکسل برانگیخت. ترکیه با سرزنش نهادهای اتحادیه اروپا برای مشکل پروتکل ، از خود در برابر ادعاهای “رفتار تهاجمی” دفاع کرده است.

مقامات دفتر چارلز میشل گفتند که آنها هنوز وارد دادگاه نشده اند. اما شورای اروپا همچنین گفت که در موارد مربوط به پروتکل بین المللی ، رئیس شورا بر کمیته اولویت دارد.

بوهمان درباره رفتار ترکیه در جلسه جنجالی گفت: “این نوعی دام بود.” “به طور طبیعی ، بین فردی که دام را گسترش می دهد و فردی که به دام افتاده است ، من ترجیح می دهم او را که دام را گسترش می دهد مقصر بدانم.”

وی تأکید کرد که “در واقع مشکل بی احترامی به دموکراسی و انحراف از اقتدارگرایی در ترکیه وجود دارد” و از اروپاییان خواست که “قاطعانه تر” با این کشور رفتار کنند.

این مقام فرانسوی همچنین پیشنهاد داد كه اتحادیه اروپا به جای دو دوره در سطح بین المللی ، یك رئیس جمهور واحد داشته باشد. ماریو دارگی نخست وزیر ایتالیا پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را “دیکتاتور” خواند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا