خارجی

وین از گام‌های دیپلماتیک در راستای حفظ برجام استقبال کرد

وزارت امور خارجه اتریش در توئیتر خود برجام بهترین مکانیسم برای جلوگیری از رقابت سلاح های هسته ای در خاورمیانه دانست و خواستار ادامه دیپلماسی برای دفاع از توافق شد.

شالبرگ پیش از این در جلسه کمیته مشترک شورا با معاون وزیر امور خارجه سید عباس عراقچی و رئیس هیئت نمایندگی ما دیدار داشت.

در این فضای دوستانه ، روابط دوجانبه بررسی و ضمن تأکید بر اراده طرفین برای تعمیق همکاری دو کشور در زمینه های مختلف ، موارد مورد علاقه مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه آخرین وضعیت جلسه کمیته مشترک در وین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا ، دکتر عراقچی به لطف تلاش ها و مهمان نوازی دولت اتریش ، موقعیت کشورمان را در این زمینه و لزوم لغو کامل تحریم ها و اقدامات عملی که دولت آمریکا برای بازگشت به برجام باید انجام دهد ، توضیح داد شورا. .

شالنبرگ با تأکید بر آمادگی دولت اتریش برای تأمین وسایل لازم و تلاش همه جانبه برای ایجاد فضای مناسب برای انجام این مذاکرات در وین ، تأکید کرد که نتیجه گیری و ادامه این امر به نفع همه ما است.

وین ، به عنوان میزبان مذاکرات برجام ، ماهیت توافق را “به شدت حس می کند”. شالنبرگ پیش از این به ایرنا گفته بود که این توافق نامه در وین مذاکره شده و توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است. از این نظر ، گرچه ما عضو این توافق نامه نیستیم ، اما بسیار حساس هستیم.

وی گفت: برجام بالاترین سطح سیستم چندجانبه گرایی را تأیید می کند و گواهی می دهد که حضور همه طرفها در پشت میز و در نتیجه مذاکرات حسن نیت حاصل خواهد شد.

وزیر امور خارجه اتریش تأکید کرد که این کشور به برجام متعهد مانده و از همه طرف ها می خواهد که به اجرای کامل آن برگردند.

روز گذشته ، پس از ساعت ها بحث و گفتگو در هجدهمین جلسه کمیته مشترک برجام ، اعضای برجام توافق کردند که رایزنی ها را در سطح کارشناسی در مورد لغو سریع تحریم ها علیه ایران ادامه دهند.

این جلسات در دو کارگروه جداگانه درباره جنبه های فنی رفع تحریم ها و اجرای کامل شورای امنیت سازمان ملل برگزار می شود و در مورد نتیجه بحث ها به کمیسیون گزارش می دهند.

جلسه بعدی کمیته مشترک برای ارزیابی پیشرفت مذاکرات کارشناسی قرار است روز جمعه باشد.

نماینده ایالات متحده در ایران برای شرکت در جلسات مشترک رفع تحریم ها علیه ایران مطابق با دستور کار کمیته مشترک در وین است. مالی پیش از این با رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، میخائیل اولیانوف و وانگ چون ، سفیران روسیه و چین در وین دیدار کرده بود.

وی روز گذشته در مصاحبه با رادیوی ملی ایالات متحده ، سیاست فشار حداکثر ترامپ را ناکام خواند و اظهار داشت که بازگشت به توافق هسته ای ایران به نفع ایالات متحده و شهروندان آن است. وی گفت: “ما با هرکسی که در ایران قدرت دارد مذاکره خواهیم کرد.”

تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، واشنگتن یک طرفه تروریسم اقتصادی را با هدف تحت فشار قرار دادن حداکثر جمعیت این کشور معرفی کرد. رئیس جمهور جدید آمریکا سیاست قبلی کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما اظهار داشت بازگشت آن به آژانس بین المللی انرژی هسته ای به اقدام ایران بستگی دارد و بدون ذکر اینکه کدام دولت قول داده و آژانس انرژی هسته ای را ترک کرده است ، قول داده است که در صورت بازگشت کامل ایران به برجام برای اجرای آن. ، واشنگتن نیز به این توافق نامه بازگشت خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مسئول بارها تأکید کرده است که در صورت انجام تعهدات شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال سایر طرف ها ، اقدامات خود را تحت نظر شورای امنیت سازمان ملل برای لغو کلیه تحریم ها و اجرای آنها انجام خواهد داد. به توافق نامه بین المللی کاهش تعهدات برجامی توسط تهران به سرعت قابل برگشت خواهد بود.

311311

دکمه بازگشت به بالا