اقتصادی

استرس های مسکن قم، بازخورد سینوس های وین

رویداد برتر / قم در طول مذاکرات ، نوسان دلار بازار مسکن را به وضعیت نامطلوبی تبدیل کرد ، که متقاضیان را به یک معضل نامشخص فرو برد.

برای مدت زمان طولانی ، نوسانات دلار به طور فزاینده ای بر اقتصاد جامعه تأثیر می گذارد. اساس این نوسانات همیشه به مسائل سیاسی برمی گردد ، بنابراین سیاست های برخی در جهان غرب می تواند بر اقتصاد اجتماعی شرق تأثیر بگذارد.
پس از مدتی ، بازار مسکن نیز به دلیل همین نوسانات روند صعودی قابل توجهی را طی کرد. از برخی جهات ، او تمام پس اندازها را پشت سر گذاشت و سقف بسیاری از آرزوها را از ارتفاعات پایین آورد.
علاوه بر دلار ، قیمت های خانه نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله قیمت زمین ، مصالح ساختمانی ، عوارض شهرداری ، خدمات مهندسی و دستمزد کارگران قرار دارد ، اما علی رغم افزایش قیمت ها که بیشتر آنها ناشی از مسائل داخلی بود ، شایعات مربوط به کاهش می یابد.
دلیل اصلی این زمزمه ها را می توان روند نزولی دلار طی یک دوره زمانی دانست که به گفته برخی دلیل آن مذاکرات وین است. اما هنگامی که زمزمه ها به اوج خود رسید ، افزایش نرخ دلار بسیاری را متعجب کرد. این نوسانات مذاکرات عدم اطمینان بازار مسکن را به همراه داشته است و همین امر متقاضیان را به یک معضل نامطمئن سوق داده است.
در نتیجه ، انتظارات در مورد ثبات تقاضا و نوسانات نرخ ارز کاهش می یابد و منجر به رکود در بازار مسکن می شود. معمولاً در این موارد افراد زیادی هستند که نظر درست و نادرستی دارند و از بیان دریغ نمی کنند؛ آنها در خط مقدم تجزیه و تحلیل قرار دارند زیرا بازار شایعات گاهی حتی بیشتر از آنچه در واقع رونق دارد رونق می گیرد.
در حال حاضر ، متخصصان این حوزه را می توان به دو گروه تقسیم کرد: کسانی که انتظار دارند نتیجه خوبی برای برجام برای کاهش نرخ مسکن حاصل شود ، کسانی که در مورد افزایش مجدد دلار تردید دارند و کسانی که کاهش را غیرممکن می دانند. افزایش عوامل دیگر ، و اعتقاد بر این است که نمی توان به دلار تنها اعتماد کرد.

خرید و فروش فرش ، به جای اجاره اجاره ای

اسماعیلی ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قم در مصاحبه با رویداد برتر ، از رکود خرید مسکن خبر داد و گفت: “این رکود به دلیل کاهش تقاضا است و به طور کلی مذاکرات نمی تواند تأثیر زیادی در قیمت مسکن داشته باشد ؛ یکی از عوامل موادی هستند که افزایش نسبت آنها تحت تأثیر عوامل داخلی است و کاهش نمی یابد.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق استان مسکن کاهش چشمگیری نداشته است ، اظهار داشت: در حال حاضر به عنوان مثال در پردیسان متوسط ​​قیمت مسکن در هر متر مربع 8 میلیون تومان در مناطقی مانند انسجام و جاماهی تا 20 است. میلیون و در مناطقی مانند سالاریا ، این نسبت به 40 میلیون گوجه فرنگی می رسد. در حالی که این نسبت متوسط ​​است و بسته به عوامل مختلف می تواند متفاوت باشد.
در میان راکد بودن بازار مسکن ، اجاره بها همچنان ادامه دارد و روز به روز چهار دیوار مستاجر را باریک می کند و حتی برخی را خراب می کند. در این رابطه ، اسماعیلی از اجاره اجتناب کرد و اظهار داشت: “تاکنون تقریبا 60٪ اجاره افزایش یافته است.”
وی افزود: یکی از دلایل گرانی اجاره ها کاهش ساخت مسکن به دلیل گرانی مصالح است ؛ بنابراین قیمت مصالح در سال گذشته 200 درصد افزایش یافته است.
اسماعیلی ادامه داد: “با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از مستاجران تصمیم گرفتند که قرارداد خود را تمدید کنند ، اما فقط چند مالک متعهد شدند که قرارداد را با افزایش 15 درصدی اجاره توسط دولت برای مستاجران تمدید کنند. .
یک کارشناس املاک و مستغلات همچنین در مورد وضعیت بازار مسکن گفت: در سال جدید ، بازار مسکن راکد شد و حتی مثلاً منطقه پردیسان که منطقه کار من است ، 10-15 درصد قیمت ها را کاهش داد. این به دلیل نوسانات طلا و دلار و همچنین اثرات برجام و انتخابات است. مردم متوقف شدند تا ببینند قیمت به کجا می رود و در آخر چه اتفاقی می افتد.
وی با اعتقاد به اینکه اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد ، قیمت مسکن کاهش می یابد ، افزود: “من خودم در صنعت ساختمان هستم و به خوبی می دانم که 360 ماده کنار هم تأثیر خاص خود را دارند.” قیمت مسکن و اکنون قیمت آنها قیمتها افزایش یافته است ، اما آنچه بیشترین تأثیر را بر مسکن دارد نوسانات بازار ارز است.
وی افزود: بسیاری از خانه ها که جدید نیستند ؛ به عنوان مثال ، خانه های جدید پردیسان 10 سال پیش ساخته شده اند ، بنابراین 10 سال پیش با قیمت مواد ساخته شده اند ، اما با قیمت فعلی معامله می شوند ، بنابراین قیمت مواد ، اگرچه در این زمینه بسیار مهم است ، همیشه موثر نیست.
یکی دیگر از مشاوران املاک که با دیگران در مورد رکود موجود در بازار مسکن موافقت کرد ، گفت: “افت قیمت که اخیراً اتفاق افتاده است به این دلیل است که هیچ کس در بازار حضور ندارد و همه انتظار دارند نرخ ارز به طور نسبی تثبیت شود. احتمالاً خریدار پیدا کنید.
وی ادامه داد: من فکر می کنم هزینه بالای مواد بسیار کمتر از نوسانات بازار ارز در قیمت خانه تأثیر دارد. با توجه به تجربه چندین ساله من در این زمینه ، موضوع املاک و مستغلات و ساخت و ساز متفاوت است زیرا بیشتر مردم سازنده بزرگی نیستند و مشاغل کوچک انجام می دهند.
وی افزود: هر چیزی که در قیمت سقوط کند ، راکد می شود زیرا مناقصه گران منتظر سقوط بیشتر نرخ ارز یا تثبیت آن هستند و در عوض ، با افزایش نرخ تقاضا ، بازار رونق می گیرد و قیمت ها افزایش می یابد. این روند همیشه در بازارها حاکم است. به طور خاص آپارتمان بودند. گرچه به هیچ وجه درست نیست.
وی افزود: پس از مذاکرات نمی توان در مورد کاهش یا افزایش قیمت مسکن نظر قاطع داد اما به محض رسیدن بازار ارز به ثبات نسبی ، بازار مسکن به رونق خود بازمی گردد.

افزایش قیمت گاز دلیل جدیدی برای افزایش قیمت مواد است

صحبت های زیادی در مورد هزینه بالای مواد بود ، بنابراین ما از رهبر اتحادیه تولید کنندگان مصالح ساختمانی سوال کردیم. گلفشان در مورد روند صعودی قیمت مواد از ابتدای سال جدید گفت: “قیمت مواد از ابتدای سال در حال افزایش است ، درصد را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد ، اما حداقل 20٪ افزایش داشته ایم. “
وی در توضیح علت افزایش قیمت توضیح داد: “یکی از دلایلی که اخیراً منجر به افزایش قیمت مواد شده است افزایش قیمت گاز از کارخانه های گچ ، آهک ، آجر و … از 30 به 110 درصد است. ، که در قبض های آنها نیز گنجانده شده است. “شما مشکلی دارید.
گلفشان ادامه داد: تولیدکنندگان از مارس سال گذشته اقدام به تولید مواد با قیمت قبلی بنزین کرده اند و اکنون با این افزایش ناگهانی قیمت ها ، مجبورند سود خود را برای پرداخت صورتحساب گاز کنار بگذارند ، بنابراین مشخص است که این قیمت افزایش می یابد.
وی افزود: بازار مواد در رکود شدیدی به سر می برد و مناقصه گران دیگر توانایی خرید ندارند مگر اینکه این رکود قیمت ها را کاهش دهد ، در غیر این صورت ممکن است قیمت مواد تغییر زیادی نکند.
رهبر اتحادیه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همچنین به تأثیر مذاکرات وین بر قیمت مسکن اشاره کرد: “قیمت مسکن به دلیل رکود اقتصادی کنونی یا عوامل دیگر مانند طلا و دلار ممکن است اندکی کاهش یابد.”
با وجود دیدگاه های متفاوت ، ظهور مجدد دلار و تأثیر عوامل مختلف بر قیمت مسکن به سختی قابل پیش بینی است ، اما واضح است که قیمت مسکن ، حتی اگر سقوط کند ، به همان اندازه که اخیراً افزایش نیافته است ، کاهش خواهد یافت.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا