استان ها

حال ناخوش مزارع گندم در خشکسالی

رویداد برتر / کردستان کاهش بارندگی و خشکسالی در سال زراعی جاری نوید سالی دردناک برای کشاورزان و صنعت کشاورزی در کشور و کردستان است.

به طور کلی ، خشکسالی در کردستان از اوایل ماه مه آغاز شد ، اما از اواخر ماه مارس شاهد واقعی بارندگی در این استان نبوده ایم و این شدت خشکسالی و تأثیر آن بر بخش کشاورزی را افزایش داده است.

کاهش بارندگی و خشکسالی در سال زراعی جاری نوید سالی دردناک برای کشاورزان و صنعت کشاورزی در کشور و کردستان است. به طور کلی ، خشکسالی در کردستان از اوایل ماه مه آغاز شده است ، اما از اواخر ماه مارس شاهد واقعی بارندگی در استان نبوده ایم و این شدت خشکسالی و تأثیر آن بر بخش کشاورزی را افزایش داده است.

کمبود رطوبت خاک ، جدا از مرحله فیزیولوژیکی گیاه ، که زودتر و زودتر به مرحله گلدهی می رسد ، آفات تأثیر جدی در چند هکتار از زمین های زنده مانده از خشکسالی دارند.

به همین دلایل ، شرایط مطلوبی برای شیوع آفات غلات در کردستان و بیشتر کشور فراهم شده است. این آفت در اثر تغذیه گیاهان به ویژه آب گندم باعث از بین رفتن محصول می شود و این کار تا جایی ادامه می یابد که گندم آلوده به آفت به آرد نرسد.

پیش از این شیوع گندم پیش بینی شده بود

فریدون حامدی در گفت وگو با رویداد برتر ، با بیان اینکه به دلیل زمستان معتدل سال زراعی رودخانه ، در گذشته می توانست در مراتع و کوهپایه های زمستانی در بهار فوران کند ، افزود: خشکسالی و کاهش بارندگی در رسانه ها گزارش شد جهاد کشاورزی آفت گندم سرریز می کند.

وی افزود: با حضور کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و اطلاعات دقیق ، مبارزه با آفت گندم مادر در کردستان در سطح بی سابقه 777000 هکتار آغاز شد.

مدیر حفاظت گیاهان سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرده است که مادر زمستان گذرانی می کند و 200-300 تخم تخم گذاری می کند و در این مرحله کشاورز متوجه وجود آفات در مزرعه نمی شود و خسارت قابل مشاهده نیست. تهدیدات آفت.

وی گفت که با ادامه خشکسالی و بی علاقگی ، حدود 70٪ از مزارع کردستان به مبارزه با سن مادر ادامه نداده اند و باید برای مبارزه با سن پوره ها در این مزارع مقابله شود تا محصول آرد به ارزش آرد باشد و گیاهان زراعی سال نیز کمتر با شیوع آفات تهدید می شود.

حامدی با اشاره به لزوم مبارزه سازمان جهاد کشاورزی با آفت مادر و پوره های آن از طریق دولت ، بخشها ، روستاها و حضور در روستاها ، ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزان را به مبارزه با آفات غلات تشویق می کنند. سن علیرغم عملکرد کم گندم امسال آنها سعی می کنند شیوع این آفت را در سال آینده کنترل کنند.

فرصت های کافی برای مبارزه با پوره های سن وجود ندارد

وی به مبارزه با آفت پوره دانه در مزرعه ای بیش از 30 هزار هکتار در کردستان ادامه داد و پیش بینی می شود این سطح به 200 هزار هکتار برسد که این داده های خوبی برای کنترل جمعیت این آفت مضر در سال جاری و سال آینده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: اکثر کشاورزان با توجه به منافع اقتصادی و اثرات خشکسالی پس از ظهور پوره ها ، در حال کنترل شیمیایی علیه آفت گندم هستند که می تواند جمعیت آفت را کنترل کند.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی گندم امسال متفاوت خواهد بود ، گفت: در سالهای گذشته میزان کنترل در برابر پوره مادر شوهر و سن گندم تنها 30 هزار هکتار بود که جهش قابل توجهی در سطح کنترل امسال است .

حامدی با اشاره به اینکه مزارع حومه شهرهای بیجار ، دیواندره و حسین آباد در سنجاجی مورد حمله شدید آفت گندم قرار گرفته اند ، اظهار داشت: به دلیل خشکسالی و کوتاه شدن چرخه حیات آفات ، کشاورزان فرصت کمی برای کنترل آفت آفت گندم داشتند.

با ملخ های بومی با 7000 هکتار مبارزه کنید

وی افزود که دیگر آفات اصلی که اقتصاد کردستان را تحت تأثیر قرار می دهد ملخ بومی است که عمدتا در شهرستانهای سروآباد و مریوان ، ثانویه سنندج و کامیاران وجود دارد که سالانه به طور مداوم مبارزه می شود. و امسال در 7000 هکتار جنگ وجود داشت.

در پایان ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: کنترل و کنترل آفات گندم یکی از مهمترین مواردی است که کشاورزان برای ایمن نگه داشتن محصولات غلات در سال جاری و سال آینده باید جدی بگیرند.

گندم زمستان را در پای گیاهان چند ساله و زیر درختچه ها ، یا در باغات و جنگل های زیر پوست درخت پیر می کند. در فصل بهار ، با گرم شدن هوا ، افراد سالخورده شروع به کار می کنند و برای مدت کوتاهی اولین غذای خود را با گیاهان کوهپایه ای شروع می کنند.

این حشره قبل از ترک خوشه های گندم و جو به زمین های کشاورزی پرواز می کند و از آب میوه های گیاهان تغذیه می کند ، به همین دلیل بسیاری از محصولات زراعی خوشه ای نمی شوند ، در این صورت کشاورز فقط می تواند از آنها به عنوان قلمه استفاده کند. آنها را که دیگر ارزش ارائه به نانوایی را ندارند خالی کنید.

توجه کشاورزان به اهمیت کنترل آفات بسیار ارزشمند است زیرا آنها در ابتدای بهار سال آینده مزارع و باغات را دوباره آلوده می کنند. از طرف دیگر ، سازمان جهاد کشاورزی و سایر ادارات مسئول می توانند با چرای چراغ منطقی در مناطق کوهستانی از شدت این حملات حشرات بکاهند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا