اقتصادی

خراسان رضوی می‌تواند بیش از ۵۰ درصد نیاز بازار ترکمنستان را تامین کند

رویداد برتر / خراسان رضوی رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: استان خراسان رضوی به تنهایی قادر به تأمین بیش از 50٪ نیاز بازار ترکمنستان است و این نشان دهنده اهمیت استان خراسان رضوی است.

مجید محمدنژاد در مصاحبه با رویداد برتر در مورد روند روابط تجاری بین ایران و ترکمنستان گفت: “متأسفانه روابط تجاری ایران و ترکمنستان طی یک سال گذشته کاهش یافته و منجر به روند نزولی تحریم ها و سیاست های داخلی شده است.” محدودیت های تاج و سایر عوامل نیز تحت تأثیر قرار گرفتند.

وی افزود: از سال 2015 تجارت ایران با ترکمنستان عمدتا به دلیل روابط سیاسی بین دو کشور و بدهی شرکت ملی گاز و وزارت نیرو از یک میلیارد دلار به کمتر از 200 میلیون دلار رسیده است ترکمنستان: مدیریت بی اثر از آنجا که شرکت ملی گاز ایران ، با استفاده از ظرفیت و سرمایه بخش خصوصی این کشور برای تسویه بدهی مالی خود به ترکمنستان ، سالهاست که به طور جدی سرمایه فعالان اقتصادی کشور را مسدود می کند ، به همین دلیل خصوصی بخش از حذف ترکمنستان مستثنی است.

تحریم ها باعث شده اروپا و ترکیه شرکای بهتری برای ترکمنستان نسبت به ایران باشند

وی ادامه داد: البته باید اضافه کرد که اگر روابط سیاسی دو کشور مانند گذشته بود ، ما نمی توانستیم حجم تحریم های خود را برای سال های قبل از 2015 افزایش دهیم ، زیرا بسیاری از شرکت های بزرگ به دلیل “ترکمنستان اروپا و ترکیه را به یک شریک تجاری بهتر تبدیل می کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان همچنین از این کالاها به عنوان عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به ترکمنستان مانند محصولات کشاورزی ، حیوانات زنده ، گوشت و گوشت خوراکی ، مواد غذایی ، مواد معدنی و غیره نام برد.

وی با اشاره به محدودیت های ایجاد شده توسط تاج افزود: اخیراً به دلیل همه گیری تاج ، می بینیم كه ظرفیت و زیرساخت های مدیریتی كشورها به طور كلی كمتر از مقدار مورد نیاز است كه باعث ایجاد كشور در این مدت می شود. این کشور با محدودیت هایی روبرو است و نمی تواند به ترکمنستان یا هر کشور دیگری خدمات ارائه دهد.

محمدنژاد ادامه داد: همزمان با فراگیری اپیدمی کرونا ویروس ، به دلیل قوانین سختگیرانه دولت ترکمنستان برای ورود و خروج از عملکردهای خود ، گردشگری بین ایران و ترکمنستان به صفر رسید ، اما قبل از همه گیری کرونا شهرهای شمالی ایران و مشهد مقدس به یک مقصد گردشگری ترکمن تبدیل شد. “اکثر گردشگران در زمینه بهداشت و درمان فعال بودند ، اما از آنجایی که صنعت گردشگری در ایران و ترکمنستان هرگز ساختار نیافته است ، در گذشته بسیار کمتر از صنعت گردشگری در ایران بوده است.

ما می خواهیم توسعه گردشگری سلامت با ترکمنستان را به صورت سازمان یافته توسعه دهیم

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: علاوه بر این ، عدم نظارت مناسب و وجود سازوکار مناسب برای اسکان گردشگران ترکمن موجب نارضایتی بیمار از خدمات بی کیفیت و حضور واسطه ها شده است. به تدریج ترکمن ها مردم نسبت به ایران بدبین هستند. “و از دولت ترکمنستان می خواهد که ترکیه و هند را جایگزین ایران در زمینه گردشگری سلامت کند. یکی از برنامه های اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در دوره مسئولیت من ، برداشتن گام های م effectiveثر در زمینه گردشگری سلامت و ارتقا a این منطقه به صورت ساخت یافته بود.

محمدنژاد با اشاره به ظرفیت استان خراسان رضوی از نظر اقتصادی و روابط تجاری با ترکمنستان ، گفت: “ظرفیت خراسان رضوی در صنعت ، دارو و سایر زمینه ها مانند تجارت ، فناوری های جدید کمتر از ظرفیت کشور نیست ، بنابراین اداره خوب در در سطح استان ، ما می توانیم نتایج پر بازدهی را در تجارت با ترکمنستان ببینیم. خراسان رضوی به تنهایی قادر به تأمین بیش از 50٪ نیازهای بازار ترکمنستان است ، که این نشان دهنده اهمیت استان خراسان رضوی است.

وی گفت: از طرف دیگر ، این استان با توجه به مجاورت ترکمنستان و 445 کیلومتری مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران به عشق آباد و همچنین موقعیت مکانی مشهد در جاده ابریشم و راهروی اتصال اوراسیا ، صنعت ترانزیت و از همه مهمتر به دلیل مرزهای ریلی و جاده ای با افغانستان و ترکمنستان می تواند به عنوان یک قطب صادراتی در ایران عمل کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به مشکلات روابط اقتصادی اقتصادی دو کشور پرداخت و اظهار داشت: البته بسیاری از مشکلات را می توان در سطح ملی برنامه ریزی و حل کرد. اما بسیاری از مشکلات را می توان در سطح استان ، یا با پیروی از استاندار در سطح کشور حل کرد.

وی ادامه داد: از جمله موانع و مشکلاتی که در فعالیت های تجاری ما با ترکمنستان بوجود می آید ، مشکلات حمل و نقل در مرزهای دو کشور (اشاره به اثرات تاج) ، تأثیر روابط تجاری است. دو کشور به دلیل قدیمی اختلافات مالی. “وجود مشکلات بانکی در هر دو کشور ، شدت صدور ویزا توسط دولت ترکمنستان ، رقبای جدی و قدرتمندی مانند ترکیه ، چین و روسیه ، عدم توجه شرکت های داخلی ایران اشاره کرد که ترکمنستان مایل به همکاری است با همکاری کشورهای اروپایی در خدمات فنی و مهندسی ، بوروکراسی پیچیده در ترکمنستان و ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی در توسعه روابط تجاری. دو کشور

محمدنژاد همچنین افزود: “سفارت ایران در ترکمنستان اقدامات ارزنده ای را انجام می دهد ، اما شایان ذکر است اقدامات فوق ، به دلیل عدم تلاش مشترک اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان در تصمیم گیری و اجرای برنامه ، از خرد جمعی و دیدگاه های فعالانه استفاده کنید. “این منجر به بخش خصوصی کشور می شود ، که در نهایت منجر به بی اثر بودن برنامه ها و برنامه های توسعه یافته توسط دستگاه دیپلماسی می شود.

اتاق فکر سفارت برای بخش خصوصی بسته است

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: برنامه های در حال انجام سفارت ایران نتیجه اتاق های بسته ذهن بسته به بخش خصوصی این کشور است. وی گفت: “از طرف دیگر ، این برنامه ها ساختارهای موازی در توسعه برنامه های تجاری با ترکمنستان ایجاد می کنند.” از نظر مأموریت خود ، و به عنوان نماینده فعالان اقتصادی این کشور در ترکمنستان ، اقدامات مناسبی را برای شناسایی مشکلات و ایجاد بستر مناسب برای تسهیل تجارت بین دو کشور انجام داده است ، که متأسفانه توسط بخش دولتی استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: این س arال مطرح می شود که دستگاه دیپلماسی کشور که مأموریت آن برقراری ارتباط با طرف های خارجی است ، چگونه می تواند با سازمان ها و مسسات بخش خصوصی کشور ارتباطات موثری برقرار کند. متاسفانه ، ترکمن ها از ظرفیت اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بهتر از نهادهای دولتی در داخل کشور استفاده می کنند.

اتاق بازرگانی باید نقشی اساسی در سیاستگذاری داشته باشد

محمدنژاد با تأکید بر اینکه بخش دولتی بیش از آنکه نقش کارآفرینی داشته باشد ، باید در تجارت خارجی نقش تسهیل کننده داشته باشد ، خاطرنشان کرد: به ویژه با کشوری مانند ترکمنستان که می خواهد با بخش خصوصی مذاکره کند ، متأسفانه اتاق بازرگانی آخرین جلسه در بسیاری از جلسات است. باید در کنار دولت در سیاستگذاری نقش داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان برای بهبود روابط دو کشور پیشنهاد کرد و گفت: “ما پیشنهادهایی برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ارائه می دهیم ، از جمله توسعه روابط دیپلماتیک بین دو کشور ، بازی تسهیل دولت به جای نقش “ما روحیه کارآفرینی ، توسعه همکاری های چند جانبه در بخش خصوصی را ارائه دادیم.

محمدنژاد همچنین رونمایی از نمادهای ملی و فرهنگی دو کشور را عاملی برای بهبود روابط با ترکمنستان دانست و توضیح داد: توسعه روابط تجاری اغلب به راه حل های پیچیده و سرمایه گذاری های کلان در زیرساخت ها احتیاج ندارد ، اما اگر دولت ها دارای روابط فرهنگی باشند. بازرگانان روابط تجاری خود را به خوبی توسعه می دهند. اتاق مشترک ایران و ترکمنستان پیشنهاد می دهد نمادهای ملی و فرهنگی در دو شهر مشهد و عشق آباد برای احیای روابط سیاسی و تجاری ایران و ترکمنستان آشکار شود تا بتوانیم از مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور برای بهبود روابط بین دو کشور استفاده کنیم. کشورها. آی تی.

برای بهبود تجارت با ترکمنستان باید مسیرهای جایگزین فراهم شود

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در ادامه به بحث درباره سایر پیشنهادها و عوامل بهبود روابط دو کشور پرداخت و اظهار داشت: سایر عواملی که می توانند تأثیر بسزایی در بهبود روابط دو کشور داشته باشند شامل عواملی مانند نصب گزینه های جایگزین برای مسیرها است. به بازار اوراسیا. “دریای خزر باید توسط وزارت راه و شهرسازی ، امضای توافق نامه های تعرفه ای ترجیحی با ترکمنستان و تسهیل صادرات محصولات دانش بنیان ، به ویژه در صنعت نفت و گاز ، ادامه یابد. ترکمنستان یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود روابط تجاری بین دو کشور است.

محمدنژاد همچنین به مشکلاتی از جمله حمل و نقل و تجارت و روابط اقتصادی با ترکمنستان اشاره کرد و اظهار داشت: “از جمله مشکلات پیش روی حمل و نقل عواملی مانند تأمین اتومبیل ، مذاکرات برای بازگرداندن وضعیت مرزهای جاده ای مانند گذشته است.” وجود داشت.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا