رویدادها

داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی به تولید داخل رسید

امروزه داروهای تسکین دهنده و ضد سرطان تریاک ، مشتقات تریاک ، “بوپرنورفین” معرفی شدند.

به گزارش رویداد برتر عصر امروز ، در مراسمی با حضور سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سردار مومنی دبیرکل اداره کل دارو و دکتر علی وحدت ، رئیس صندوق نوآوری و رفاه. منشأ تریاک و حمایت از صندوق نوآوری و رفاه در قالب یک برنامه سرمایه گذاری مشترک با صندوق حمایت از سرمایه گذاری بیوتکنولوژی در یک کارخانه 1920 فوت مربع با ظرفیت 826 کیلوگرم معادل 413 میلیون قرص بررسی شد.

این پروژه دانش بنیان با سرمایه گذاری 55 میلیارد تومانی در قالب سرمایه گذاری مشترک از صندوق نوآوری و رفاه و صندوق حمایت از سرمایه گذاری بیوتکنولوژی که 36 میلیارد تومان از صندوق نوآوری آن بود ، اجرا شد.

بوپرنورفین دارویی است که علاوه بر تسکین درد شدید و تنظیم و بازیابی افسردگی تنفسی ناشی از فنتانیل تحت بیهوشی ، برای درمان اعتیاد به مواد مخدر تجویز می شود.

این دارو یکی از داروهایی است که اعتیاد را متوقف می کند و به دلیل خواص ویژه ای که دارد ، آن را از سایر داروهای موجود در این زمینه بهتر کرده است.

یعقوب حقیقیان ، مدیرعامل شرکت داروسازی در این مراسم با بیان اینکه تولید محصول باعث کاهش ارزش محصول شده است ، یادآور شد: اعتیاد یکی از چالش های زیانبار هر کشوری است. بر این اساس ، داروهای مختلفی در دنیا برای از بین بردن اعتیاد وجود دارد که مشهورترین آنها بوپرنورفین است ، بنابراین این دارو به اشکال مختلف مانند آمپول نالوکسان ، کپسول خوراکی نالترکسون و فرم آهسته رهش (تزریق) نالترکسون در دسترس است. .

وی با تأکید بر اینکه بوپرنورفین و خط تولید آن در این مراسم ارائه شد ، ادامه داد: تاکنون یک میلیون و 2 میلی گرم قرص بوپرنورفین تولید و 6 میلیون قرص در حال تولید است. در مدل آهسته رهش نالترکسون (تزریق) ، این محصول به بدن فرد معتاد تزریق می شود و برای از بین بردن اثرات دارو از بدن بیمار ، تا یک ماه وضعیت اعتیاد ادامه دارد.

حقیقتيان با بيان اينكه منبع اين دارو ترياك است كه از آن درمان انجام شد ، اظهار داشت: اين ماده پس از 9 فرآيند شيميايي به بوپرنورفين تبديل مي شود كه جايگزين مناسب و منطقي متادون است. این محصول اولین بار در سال 1964 در انگلستان تولید شد و مناسب ترین داروی جهان برای ترک اعتیاد به حساب می آید که با قیمت های رقابتی می تواند به سایر کشورها صادر شود.

وی گفت: “در گذشته از متادون برای جلوگیری از اعتیاد استفاده می شد كه علاوه بر خاصیت اعتیاد آور ، هزینه هایی از جمله عزت بالا را نیز برای كشور به همراه داشت.” مشکل اعتیاد به متادون باعث شده است که بیمار به جای داروهای دیگر مانند هروئین به سمت اعتیاد به متادون برود. بر این اساس ، دستگاه های ذیربط مانند وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، مرکز مبارزه با دارو و کمیته بهداشت مجلس شورای اسلامی به دنبال حل این معضل اجتماعی هستند.

مدیر عامل شرکت یکی از چالش ها قیمت بالای نمونه وارداتی بوپرنورفین را عنوان کرد و اظهار داشت: “تولید محصول نیاز به فناوری پیشرفته دارد و با قدرت فنی و علمی ما توانسته ایم تجهیزاتی را تولید کنیم که ارزش آن را داشته باشد. این محصول با قیمت نهایی “تولید آن را به میزان قابل توجهی کاهش داده و قادر به تولید در کشور می کند.

به گفته وی ، این خط تولید شامل سه نوع راکتور است که با استفاده از جریان داخلی بومی سازی و ساخته می شوند.

حقیقتيان ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه این شرکت موفق به ساخت پیشرفته ترین تجهیزات کاملاً محلی برای تولید بوپرنورفین شده است که علاوه بر ماده فعال ، محصول نهایی را نیز تولید می کند ، یک قرص زیرزبانی 2 میلی گرم به عنوان بوپرنورفین هیدروکلراید “

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا