خارجی

دیدار سیسی و ماکرون درباره تحولات فلسطین و سد النهضه

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روز دوشنبه با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه پایتخت فرانسه دیدار و درباره تحولات فلسطین و بحران سد النهدا بحث و گفتگو کرد.

رویداد برتر به نقل از “بسام رازی” سخنگوی ریاست جمهوری مصر به نقل از اخبار خاورمیانه از دیدار رئیس جمهور مصر با رئیس جمهور فرانسه در پایتخت فرانسه ، کاخ الیزه پاریس خبر داد.

رئیس جمهور فرانسه از بازگشت رئیس جمهور مصر به پاریس استقبال و مصر را در سطح رسمی و مردمی و همچنین تعهد فرانسه برای تقویت روابط دو جانبه در زمینه های مختلف و حمایت از توانایی ها و تلاش های رهبری مصر ستود. تروریسم و ​​ایدئولوژی افراطی و دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه.

رئیس جمهور مصر با توجه به چالش های عمده در سطح منطقه و قصد مصر برای تقویت و تعمیق مشارکت استراتژیک جامع خود با فرانسه ، بر حداکثر هماهنگی و مشورت در آینده با طرف فرانسوی در مورد مسائل همکاری دوجانبه ، به ویژه امنیتی و نظامی اصرار ورزید ، ستون مهم حفظ ثبات در خاورمیانه است.

در این نشست همچنین راه های تقویت همکاری دو جانبه بین دو کشور دوست در سطوح مختلف ، به ویژه در سطح اقتصادی و تجاری ، از طریق افزایش حجم سرمایه گذاری فرانسه در مصر ، به ویژه اینکه فرانسه یکی از مهمترین شرکای مصر است ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در قاره اروپا ، علاوه بر این که اکنون آنها برای استفاده از زیرساخت های مدرن و بهبود فضای کسب و کار نیاز به ورود به بازار مصر دارند ، با آنها مشاوره شد.

ماکرون با ارزیابی موفقیت در روند توسعه کلی مصر و پروژه های بزرگ ملی در حال انجام ، بر تمایل فرانسه برای حمایت از مصر در همه زمینه ها از طریق تبادل تجربه و سرمایه گذاری های مشترک تأکید کرد.

روسای جمهور دو کشور همچنین در مورد تعدادی از موضوعات منطقه ای ، به ویژه تحولات در شرق مدیترانه ، لیبی و سوریه گفتگو کردند و السیسی تأکید کرد که این بحران ها فقط از طریق ابزارهای سیاسی قابل حل است. و وحدت نهادهای ملی آنها به منظور تأمین اصول امنیتی برای مبارزه با محاصره گروههای تروریستی و اعضای آنها و جلوگیری از انتقال آنها به سایر کشورهای منطقه.

ماکرون و سیسی همچنین در مورد تحولات فلسطین و راه های احیای روند صلح گزارش دادند و رئیس جمهور فرانسه از تلاش های مصر در این زمینه قدردانی کرد و آرزو کرد که مذاکرات مصر در این زمینه ادامه یابد. خواستار پایان زودهنگام خشونت ها و راه حلی عادلانه و جامع برای تضمین حقوق مردم فلسطین و ایجاد یک کشور مستقل مطابق با منابع بین المللی شده و موقعیت مستحکم مصر را در این زمینه تأیید می کند.

در این جلسه همچنین موضوع بحران سد النهدا بین سه کشور آفریقایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و السیسی احترام به حقوق آب مصر در صورت دستیابی به توافق نامه حقوقی عادلانه و لازم الاجرا را تأیید کرد و قوانین مشخصی را برای روند پر کردن و بهره برداری تعیین کرد. باید مانعی وجود داشته باشد و باید به نفع مشترک همه طرف ها باشد ، زیرا مصر خسارت را در این زمینه نمی پذیرد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا