سینما و ادبیات
جابر قاسمعلی – نویسنده فیلمنامه برنامه با موضوع فیلم و ادبیات شهر فرنگ گفت تعداد فیلم های ساخته شده بر اساس داستان بزرگ به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه این تهیه کننده ادبیات و سینما را به هم پیوند می دهد ، گفت: اگر ادبیات و سینما در ایران ارتباط خوبی ندارند و این انسجام حاصل نمی شود به دلیل صنعتی نبودن سینمای ایران است.
حوزه سینما و ادبیات جدا است
وی افزود: قبل از اینکه یک هنرمند و یک تکنسین داشته باشیم باید مرز بین هنر و فناوری را جدا کنیم.
جابر قاسمعلی با بیان اینکه فیلمنامه نویس داستان نویس نیست ، گفت: داستان خصوصی است و فیلمنامه جلوی آن است و شخصی نیست.
این فیلمنامه نویس افزود: “داستان های کاپیتان خورشید و مجید از تاریخ صنعت ساخته نشده است و بنابراین دارای پاتوق فرهنگی است.”
جابر قاسمعلی گفت: بسیاری از کارگردانان سینما به دلایل مالی وارد کار فرهنگی نمی شوند.
وی افزود: تولید کننده روغن بین دانش دقیق طبقه بندی و نوشتن حرکت نمی کند.
جابر قاسمعلی گفت: محمود دولت آبادی و سیمین دانشور نویسندگانی هستند که داستان می گویند و این به راحتی می تواند به فیلم تبدیل شود.
ماهیت فیلم ها بیشتر از آبنمای لوکس / سینما است
شاهین شجری کهن – منتقد سینما در برنامه شهر فرنگ رویداد برتر گفت که ساختار صحیح بین نویسنده و ساختار فیلم حاکم نیست.
وی افزود: ساختارهای تولیدی به سمتی هدایت شده اند که ادبیات جدی زیادی وجود نداشته باشد.
شاهین شجری کهن گفت: رمان شاخص هزینه زیادی ندارد ، اما فیلم ها سرگرم کننده و تجاری تر از لوکس شده اند.
این منتقد سینما افزود: “کاپیتان خورشید ساختار داستانی فوق العاده ای دارد و در حال حاضر چنین خلاقیت هایی را نمی بینیم.”
شجری کهن گفت: “مانعی وجود دارد که بالاتر از تولید کننده است.”