خبرهای کلی

مذاکرات درباره متن توافق به پایان نرسیده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر
سید عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت نمایندگان در نشست کمیته مشترک در وین ، پس از پایان دور چهارم مذاکرات ، گفت: “امروز ، ما تصمیم گرفته ایم که خلاصه کار خود و سایر موضوعات را بیان کنیم.” هیئت ها از پایتخت بازدید می کنند ما در مشاوره های نهایی توانسته ایم طی دو هفته پیشرفت زیادی داشته باشیم و اکنون می توانیم بگوییم که به توافق رسیده ایم.
وی افزود: البته مذاکرات درباره متن توافق نامه هنوز به پایان نرسیده است ، بسیاری از بندهای این توافق نامه هنوز در حال مذاکره است. برخی از موضوعات اصلی هنوز در حال بحث و بررسی هستند و هیچ توافقی در مورد آنها حاصل نشده است. من باید بگویم؛ چهار دور مذاکرات در کمیته مشترک برجام به پایان رسیده است. در این نشست که هیئت های نمایندگی ایران و کشورهای عضو برجام در هتل بزرگ وین حضور داشتند ، روسای هیئت ها پیشرفت های به دست آمده در دور چهارم و آخرین متون را بررسی کردند و در مورد نحوه کار تبادل نظر کردند.
مذاکرات انحصاری با هیئت ها ، با اشاره به متون حاصل از جلسات دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف ، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز خرسندی کرده و بر لزوم حفظ حرکت فعلی برای ادامه تأکید کردند. مذاکرات
گفتگوها و رایزنی های مختلف بین هیئت ها طی دو هفته گذشته ، هم در سطح اعضا و هم در خبرگان صورت گرفته است. ساعاتی قبل از تشکیل کمیته ، گروه کارشناسی لغو تحریم ها و گروه کارشناسی اقدامات اجرا با حضور هیأت های نمایندگی از تمام کشورهای عضو برجام برای تهیه پیش نویس متون روسای هیئت ها جهت گفتگو و سپس ارائه گزارش در پایتخت با هم دیدار کردند. نامه ها.
در نتیجه این رایزنی ها و تلاش کمیته های تخصصی طرف های مذاکره ، پیش نویس متن ها تا حد زیادی تهیه و بازسازی شده اند تا جایی که ، به استثنای برخی از بحث های پیچیده که نیاز به تصمیم گیری سیاسی در پایتخت ها دارند ، اکثر کشورها تقریباً آماده.
در پایان این دور از مذاکرات ، هیئت ها عازم پایتخت خود شدند و قرار است دور دیگری از مذاکرات هفته آینده ادامه یابد.
دکمه بازگشت به بالا