خبرهای کلی

نفخ شکم چه زمانی نگران‌کننده است؟

نفخ شکم نوعی اختلال است که افراد بیشتری به آن مبتلا می شوند. اما تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی دارد. در حقیقت ، بیش از نیمی از افرادی که با نفخ شکم دست و پنجه نرم می کنند باید برنامه خود را تغییر دهند.

به گزارش رویداد برتر ، “تبیان” در ادامه نوشت: اما چه زمانی نفخ نگران کننده است؟ شدت نفخ از بسیاری جهات تفسیر می شود. نفخ شکم نوعی اختلال موقتی است که افراد بیشتری به آن مبتلا می شوند.

نفخ شکم و نفخ عباراتی است که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شود ، اما در واقع یکسان نیستند. در پزشکی ، تفاوت بین نفخ و نفخ وجود دارد. تورم احساسی است که در فرد وجود دارد ، اما تورم شکم برداشت عینی از افزایش اندازه شکم است که با معاینه فیزیکی قابل تأیید است.

همچنین باید بدانید که چاقی یا تجمع چربی در شکم باعث نفخ شکم نمی شود و افراد لاغر و چاق نفخ خواهند کرد. محققان می گویند یک سوم افراد دچار نفخ شکم هستند یا آن را داشته اند. نفخ زنان در مردان بسیار بیشتر است.

علت نفخ شکم

شاید شایع ترین علت نفخ شکم زیاد غذا باشد ، که دلیل مطمئنی است و هیچ عارضه جانبی جدی ندارد. اما دلایل دیگری نیز برای نفخ شکم وجود دارد:

تجمع باد: باد در روده جمع می شود و به سختی می توان آن را از بین برد.

سندرم روده تحریک پذیر: افراد مبتلا به این مشکل سیستم روده آهسته دارند.

مایع شکم: این یک دلیل جدی است که باید در اسرع وقت درمان شود.

بارداری: در دوران بارداری ، روند انتقال روده ممکن است کند شود و تولید گاز افزایش یابد.

سندرم قبل از قاعدگی: شامل طیف وسیعی از علائم است که برخی از زنان قبل از پریود خود را تجربه می کنند. نفخ شکم یکی از علائمی است که اگرچه عارضه جدی نیست ، اما نسبتاً ناخوشایند است.

عدم تحمل لاکتوز: اگر روده نتواند لاکتوز را به خوبی هضم کند ، تخمیر در سیستم گوارش افزایش می یابد.

چه زمانی نفخ شکم مشکل دارد؟

نفخ شکم تقریباً همیشه یک روند ایمن است که چندین ساعت طول می کشد و بدون هیچ اقدام خاصی برطرف می شود. اما شرایطی وجود دارد که این سیگنال با یک مشکل جدی همراه است.

یکی از مواردی که شما را نگران می کند ادامه نفخ و نفخ است. در موارد ایمن ، ناراحتی ناشی از نفخ شکم نباید بیش از 24 ساعت طول بکشد. اما در موارد خطرناک و شدید ، نفخ شکم ادامه دارد. همچنین برای عوارض مزمن (مانند سوpe هاضمه یا سو ind هاضمه) معیار براساس دوازده هفته است.

این دوازده هفته همچنین برای عوارضی مانند حساسیت به گلوتن یا سو mala جذب استفاده می شود. البته این عوارض جانبی با تغییرات قابل توجهی در اسهال و هضم غذا همراه است.

گاستروآنتریت یا التهاب معده و روده نیز با علائم نفخ همراه است. در این موارد ممکن است اسهال ، استفراغ و حتی تب ایجاد شود.

برای احساس درد شدید نیز باید دقت شود ، زیرا در این حالت پزشک همچنین باید مشکلاتی مانند سیروز ، نئوپلاسم (توده یا تومور در بافت) ، لخته شدن خون و … را بررسی کند. در این موارد ، سابقه پزشکی و وجود عوامل خطر می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص مناسبی را تشخیص دهد.

چگونه نفخ شکم را کاهش دهیم؟

از آنجا که علت اصلی نفخ شکم تغذیه است ، نکاتی برای کاهش این عارضه وجود دارد:

فیبر غذایی را افزایش دهید: میوه ها و سبزیجات می توانند انتقال روده را بهبود بخشند زیرا حاوی فیبر هستند. در مواردی که یبوست باعث نفخ شکم می شود ، مصرف فیبر بیشتر توصیه می شود.

فعالیت بدنی: ورزش می تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد ، بنابراین نفخ شکم را از بین می برد.

نوشیدن آب: بدن هر روز به مقدار مشخصی آب نیاز دارد تا از خشک شدن مخاط روده جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که آب گازدار ننوشید.

آدامس نجوید: آدامس زیاد می تواند باعث تجمع گاز در دستگاه گوارش شود.

به آرامی بخورید: خوردن غذاهای بزرگ به سرعت روی حرکات روده تأثیر می گذارد. پزشکان توصیه می کنند به آرامی غذا بخورند و هر لقمه را بجوند.

اگر در مورد نفخ و علائم س questionsالی دارید ، مهم است که از متخصص کمک بگیرید. در این حالت توصیه می کنیم نفخ شکم را طبیعی تلقی نکنید. اگر شک دارید که نفخ شکم طولانی است یا علائم دیگری دارد ، حتماً به پزشک مراجعه کنید. برای کاهش ناراحتی می توانید رژیم خود را نیز تغییر دهید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا