اقتصادی

کاهش مصرف مواد شیمیایی خطرناک در صنایع با نانوپوشش‌های سبز

یک شرکت فناوری نانو پوشش های سازگار با محیط زیست را به صنعت ارائه داد و این پوشش جایگزین پوشش های رایج شد و توانست استفاده صنعتی از مواد شیمیایی خطرناک را به حداقل برساند.

به مفهوم رویداد برتردر سال های اخیر ، یک شرکت فناوری با ارائه نانوپوشش های تبدیل زیرکونیوم به بازار ، در حفاظت از محیط زیست کمک کرده است. زیرا این نانوپوش جایگزین پوششهای عمومی شرکتهای ایرانی شده و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در تولید محصولاتی مانند ماشین لباسشویی ، یخچال ، رادیاتور ، بخاری ، تهویه مطبوع و بسته بندی را به حداقل رسانده است.

پوشش های محافظتی که معمولاً روی سطوح فلزی استفاده می شوند ، به ترکیباتی نیاز دارند که برای محیط زیست خطرناک باشند و آسیب های زیادی به افراد در محل کار و محیط وارد کنند.

فرهنگ آزاد ، مدیر ارشد مهندسی شرکت ، با اشاره به تأمین پوشش های تبدیل نانو سرامیک مبتنی بر زیرکونیوم ، گفت: “این پوشش نانو بهترین استفاده برای چسباندن رنگ و افزایش مقاومت فلز پایه است.” یکی از مزایای این فناوری این است که میزان پوشش نهایی مورد نیاز سطح فلز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به عنوان مثال ، اگر یک پوشش به پوشش 10 هزار نانومتری نیاز دارد ، با استفاده از این نانوپوش تبدیل ، پوشش نهایی مورد نیاز به کمتر از 100 نانومتر کاهش می یابد.

وی گفت: “پوشش های مورد استفاده در صنعت مانند روی ، نیكل ، منگنز و فسفات دارای مشكلات زیست محیطی هستند.” اما نانوپوش تبدیل زیرکونیوم این شرکت برای محیط زیست مشکلی ایجاد نمی کند. از طرف دیگر ، مقدار زیادی آب برای پوشش های مشترک استفاده می شود ، در حالی که این نانوپوشش به آب کمی نیاز دارد.

آزاد افزود: روش های قبلی رسوب و لجن زیادی ایجاد کرده و در نتیجه از تجهیزات زیادی برای جداسازی رسوب از محلول استفاده شده است اما این پوشش نانو حاوی لجن و رسوب نیست. “از طرف دیگر ، این نانوپوش برای اپراتورها و کارگران نیز مناسب تر است زیرا آنها با مواد سالم تری تماس می گیرند و عوارض جانبی کمتری بر سلامت کارکنان دارند.”

پوشش یا کروم سازی تبدیل کرومات نوعی پوشش است که در آن می توان ترکیبات فلزی مانند اسید کرومیک ، کرومات یا دی کرومات را به صورت شیمیایی روی یک سطح قرار داد. در نتیجه چنین عملیاتی ، یک پوشش محافظ تبدیل حاوی ترکیبات کروم در سطح فلز ایجاد می شود که برای چسبندگی و مقاومت در برابر خوردگی رنگ آلومینیوم استفاده می شود. یکی از مشکلات رایج در این فرآیند آلودگی ناشی از استفاده از کروم + 6 ، اسید نیتریک و سدیم خورنده است.

طبق مرکز نانو ، صنعت باید اقدامات ویژه ای برای جلوگیری از آسیب کارگر و همچنین آلودگی محیط زیست ، به عنوان مثال با استفاده از پوشش های تبدیل زیرکونیوم انجام دهد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا