خبرهای کلی

اولویت دولت سیزدهم و مهار رشد نقدینگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر

امشب در گفتگو با “طهماسب مظاهری” ، کنترل نقدینگی به عنوان یکی از اولویت های دولت سیزدهم اعلام شد و اظهار داشت: افزایش نقدینگی نتیجه ایجاد عدم تعادل و پول بانکی در کشور است. دولت همچنین می تواند با فروش ارز دولتی صادر شده به بانک مرکزی و تبدیل آن به ریال ، نقدینگی را افزایش دهد.

وی در مورد پنج عامل رشد نقدینگی صحبت کرد و افزود که عوامل رشد نقدینگی را به پنج دسته تقسیم کرده است. به گفته وی ، رشد وام های کنترل نشده و اعتبار ، سرعت جریان وجوه نقد ، رشد هزینه های بانک مرکزی ، رشد دارایی های خارجی و سرانجام ، سخت گیری نرخ ارز و اعلام نرخ های غیر واقعی سود منجر به افزایش نقدینگی.

این کارشناس مسائل اقتصادی نقدینگی اقتصاد را با خون بدن مقایسه کرد و افزود که در مجارستان هفت برابر ضریب اعتبار و نقدینگی است. اگر دولت کسری بودجه داشته باشد و منابع بانک مرکزی را بازپرداخت نکند و پول نقد وارد سیستم اقتصادی نکند ، منجر به افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد.

رئیس سابق بانک مرکزی گفت: نقدینگی اصلی ترین ویژگی قدرت خرید است ، همه قدرت خرید مانند دارایی ها و نقدینگی خود را دارند. با افزایش نقدینگی ، تقاضای کل و قدرت خرید مردم افزایش می یابد.

وی افزود یکی از م areasثرترین زمینه ها برای افزایش نقدینگی “هزینه های دولت” است که باید کنترل شود.
وی مالیات و سود سهام را به عنوان منبع تأمین بودجه عمومی ذکر کرد و گفت: “اگر بانکها بیش از سپرده های خود برای وام دادن به تولیدکنندگان و سرمایه گذاری ها وام دهند ، آنها از بانک مرکزی کسری کسر می خواهند.”

مظاهری افزود: گاهی بانک مرکزی پول را به سیستم اقتصادی کشور می فرستد.

مظاهری ، کارشناس مسائل اقتصادی ، با بیان اینکه کشور مرتکب تخلف بانک ها است ، افزود: برخی از بانک ها سقف قانونی پرداخت تسهیلات را رعایت نمی کنند که این تخلف محسوب می شود.

وزیر پیشین اقتصاد و دارایی راه کنترل تورم را کنترل نقدینگی و تقاضای بازار دانست و تأکید کرد: برای کنترل تورم ، دولت باید از ابزارهای اقتصادی ، قانونی و اداری برای کنترل عرضه و تقاضا استفاده کند تا نقدینگی و خدمات ایجاد شده در بازار هستند
وی گفت: پیش بینی می کنیم ضریب پولی در سال 1400 افزایش یابد. هیچ بانکی نمی تواند بیش از 20٪ از سرمایه مسدود شده شخص را وام دهد.

“مجید شاکری” اقتصاددان دیگر با اعلام اینکه کلیه پرداخت های نقدی به جامعه و مردم نقدینگی را افزایش می دهد ، اظهار داشت: تا 19 بانک می توانند پول و نقدینگی را به جامعه تزریق کنند که یکی از آنها پرداخت وام از سپرده های دولتی و خرید املاک و مستغلات

وی با اشاره به اینکه بانک ها حتی با پیش پرداخت صفر می توانند وام بدهند ، گفت: “بانک ها به ندرت از حساب خود وام می گیرند.”
شاکری با بیان اینکه افزایش پایه پولی کشور در تابستان سال گذشته منفی بود (99) و افزایش نقدینگی بسیار زیاد بود ، افزود: اگر دولت هر عنوانی را از صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی خارج کند ، نقدینگی را افزایش می دهد.

دکمه بازگشت به بالا