خبرهای کلی

باز شدن پای ریزگردها به شمال/بی‌آبی دسترنج کشاورزان را به باد داد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان – زهرا بهرامی: مسئولان گفتند که هشدار خشکسالی در گلستان سالها پیش به صدا درآمد و ما توجه کمی به آن داشتیم و اکنون باید سریع با طبیعت سازگار شویم ، در غیر این صورت طبیعت آسیب جدی به ما وارد می کند.

مقامات می گویند خشکسالی و کم بارشی در خشکی دیم گندم و جو در استان آسیب دید و درصد قابل توجهی از مزارع غیر قابل برداشت برداشت شد.

طبق همین آمار ، به دلیل شرایط آب و هوایی ، تولید سایر محصولات زراعی و باغی باعث افت ناگهانی استان شده است و اگر آماده سازگاری با کمبود آب نباشیم ، خسارات وارد شده به بخش تولید غیرقابل جبران خواهد بود.

باز / خشک شدن تپه های شنی گرد و غبار به شمال دسترسی کشاورزان را از بین برد

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی و آغاز فاز خشک سال از چند سال پیش آغاز شده است به آنلاین گفت: از اواخر سال 1397 و اوایل سال 1398 حدود 26 استان تحت تأثیر سیل قرار گرفتند بسیاری از استان ها در حال حاضر خشکسالی و خشکسالی را تجربه می کند.

سیدرضا قادری افزود: “از ابتدای سال آبیاری و کشاورزی جاری (اکتبر 1999 تا سپتامبر 1400) شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما و تبخیر بوده ایم و کل آب ذخیره شده در پشت سدهای استان حدود 80٪ از سال گذشته 30٪ رشد کرده است. “

وی با تأکید بر اینکه تغییرات آب و هوایی در جهان ، کشور و استان رخ داده است و ما باید خود را با شرایط فعلی وفق دهیم ، ادامه داد: “هیچ راه حل 100٪ برای مقابله با این پدیده وجود ندارد ، اما ما باید کشت و زرع در گلستان این امر باید با کمبود آب هماهنگ و سازگار شود و مدیریت مصرف آب در بخشهای مختلف در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران دولت گلستان افزود: به کشاورزان توصیه می شود شالی در شرایطی که معیشت و اقتصاد جمعیت استان ناکافی است ، اقدام به کشت نکنید.

کاهش 40 درصدی عملکرد در بخش کشاورزی

خشکسالی نه تنها محصولات پاییزه استان را تحت تأثیر قرار داده است ، بلکه به نظر می رسد خشکسالی همچنان ادامه دارد و محصولات بهاری استان نیز تحت تأثیر کمبود آب قرار دارند.

قادری گفت که مناطق شمالی استان مستعد بیابانزایی هستند و به یک مرکز گرد و غبار تبدیل می شوند ، صنعت و جبران ناپذیر خواهد بود.

معاون توسعه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: 860 هزار هکتار زمین گندم و 38 هزار هکتار زمین جو در اثر خشکسالی خسارت دیده اند. “خشکسالی سال زراعی جاری بسیاری از مزارع را تحت تأثیر قرار داده است.” او به آنلاین گفت. دیم این استان آسیب دیده است و ما شاهد کاهش 20 تا 50 درصدی عملکرد در واحد سطح هستیم.

محمدرضا عباسی با اشاره به اینکه شاهد کاهش 40 درصدی عملکرد محصولات زراعی و باغی استان هستیم ، توضیح داد: خشکسالی نه تنها محصولات پاییزه استان را تحت تأثیر قرار داده است بلکه به نظر می رسد خشکسالی ادامه دارد و محصولات بهاره استان نیز هستند. تحت تأثیر کمبود آب قرار دارد.

وی خاطرنشان كرد: راهكارهای كوتاه مدت و بلند مدت برای رفع و سازگاری با كم آبی وجود دارد و این راهكارها باید به سرعت اجرا شوند زیرا این پدیده (خشك سالی) پیامدهای كوتاه مدت دارد و اگر ما با آن سازگار نشویم ، خسارت قابل جبران نخواهد بود. “

باز شدن / خشک شدن تپه های شنی گرد و غبار به شمال دسترسی کشاورزان را از بین برد

خشکسالی در گلستان وارد مرحله حادی شد

اما هشدارها به همین جا ختم نمی شوند. مدیرکل هواشناسی گلستان در مصاحبه با خبرنگار آنلاین تأکید کرد که وضعیت استان به دلیل کمبود آب بسیار بحرانی است. خشکسالی به مرحله حادی رسیده و تهدیدی جدی محسوب می شود و هر لحظه اوضاع رو به زوال است.

نوربخش داداشی با اشاره به اینکه هنوز به بحران گرد و غبار نرسیده ایم اما مستعد تبدیل شدن به مرکز گرد و غبار هستیم ، اظهار داشت: طبق آمار سال گذشته متاسفانه گرد و غبار در استان وجود دارد و چون شمال و جنوب طولانی نیستند و استان گرد و غبار دارای بافت خوبی است. طوفان (باد) می تواند مناطق جنگلی و پوشش گیاهی استان را بررسی و به آنها آسیب برساند.

پیش بینی ها نشان می دهد که تابستان گرم در انتظار است گلستانی هاست و تا پایان شهریور ماه شاهد افزایش چشمگیر دما در گلستان خواهیم بود

وی توضیح داد: “یکی از نشانه های تغییر اقلیم تغییر در حوادث شدید است و در این پدیده دمای هوا و تعداد روزهای گرم در حال افزایش است و ما دمای بالای 40 درجه را تجربه می کنیم. در گلستان این افزایش به 1 نزدیک می شود. هر پنج سال پنج برابر

مدیرکل هواشناسی گلستان با یادآوری اینکه در بهمن ماه سال گذشته شاهد افزایش ناگهانی استان بودیم ، افزود: برای اولین بار در اواسط اردیبهشت ماه ذخیره ماهانه استان صفر بود ، در مقایسه با اواسط خرداد ماه سال های گذشته.

وی ادامه داد: “پیش بینی ها تابستان گرم پیش رو را نشان می دهد.” گلستانی هاست و تا پایان شهریور ماه شاهد افزایش چشمگیر دما در گلستان خواهیم بود.

داداشی اظهار داشت: میزان تبخیر گلستان در سال آبی جاری (اکتبر 2016 – سپتامبر 1400) در مقایسه با متوسط ​​بلند مدت 40-50٪ افزایش یافته و این افزایش تبخیر باعث کاهش شدید ذخیره آب می شود. سدها و سدها در محدوده.

باز / خشک شدن تپه های شنی گرد و غبار به شمال دسترسی کشاورزان را از بین برد

وی با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی در گلستان آغاز شده و آثار و پیامدهای آن را شاهد هستیم ، افزود: افزایش تعداد روزهای آفتابی ، کاهش روزهای ابری ، باران های سیل آسا ، باران های سیل آسا ، کاهش بارندگی نسبت به مدت طولانی ترم متوسط ​​، به ترتیب مهمتر از همه: پدیده گرد و غبار در استان یکی از اثبات تغییرات آب و هوا در گلستان است.

خشکسالی شدید در جاده گلستان

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با تأکید بر اینکه خشکسالی شدیدی در جاده های گلستان وجود دارد ، به خبرنگار آنلاین گفت: “طبق آمار موجود از شرکت آب منطقه ای گلستان ، 13 سال خشکسالی ، 17 سال شرایط عادی و 15 سال خشکسالی در گلستان وجود داشته است. طی 45 سال گذشته “

تجزیه و تحلیل آمار نشان می دهد که حدود 40-50 of از مزارع گلستان با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و این مسئله تأثیر خود را طی دو ماه آینده نشان می دهد.

سید محسن حسینی با بیان اینکه شواهد به امسال اشاره دارد جزو وی یک سال خشک است و ما شرایط بدتری را نسبت به خشکسالی های شدید سالهای 1982 و 1983 در استان تجربه می کنیم ، افزود: از ابتدای سال آبی جاری تا اواخر اردیبهشت ماه پیش بینی هوا اعلام کرد بارندگی در گلستان است. حدود 30٪ و درصد دما در محدوده نسبت به 45 سال طبیعی کاهش یافته است.

وی توضیح داد: این دو عامل ایجاد شده است فرار کن اترک، گرگانرود قره سو باید حدود 50 درصد و آب رودخانه در استان حدود 80 درصد کاهش یابد و میزان آب سدهای گلستان باید از حدود 80 درصد در سال گذشته به حدود 27 درصد در سال جاری برسد.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه آبهای زیرزمینی گلستان نیز از میانگین آماری 200 میلیون متر مکعب کاهش یافته است ، اظهار داشت: تجزیه و تحلیل آمار نشان می دهد 40-50٪ مزارع گلستان با مشکل کمبود آب روبرو هستند و این مسئله موثرتر است دو مورد بعدی ماه ها ظاهر می شوند

یادآوری شد: تقریباً 40 هزار هکتار زمین سالانه در اطراف رودخانه ها و سدها در گلستان و پارک ها آبیاری می شد ، اما امسال فقط 19 هزار هکتار از سطح کاشت بهاره آبیاری شد و به نظر می رسد تا اواسط تابستان تمام چاه های بتونی و کم عمق در حال خشک شدن است .

باز / خشک شدن تپه های شنی گرد و غبار به شمال دسترسی کشاورزان را از بین برد

کشت برنج به روش سیل نادرست است

حسینی تأکید کرد که او را علی رغم کمبود آب کشته است شالی با روش غرقابی نادرست در استان ، ادامه داد: کارگروه حفاظت از منابع آب و کارگروه مناسب سازی ، کشت و عدم کشت کمبود آب استان شالی روش ، روش غرقابی تصویب شد و فعالیت ها در سه زمینه ارتقا، ، بازدارندگی و منفی آغاز شد.

وی افزود: به کشاورزان توصیه شده است پس از برداشت گندم باقیمانده ها را نسوزانند تا خاک در حداقل رطوبت باشد. غرقابی نکنید و خشک کردن یک روش جایگزین است غرقابی و کشاورزان داوطلبانه تولید محصولات را کاهش می دهند تا متحمل ضرر نشوند.

وی توضیح داد: در زمینه بازدارندگی از بانک های عامل امسال فرصت خواستیم شالی‌کاری غرقابی (اعتبار شالی‌کاریآنها هزینه ای پرداخت نکردند و ما با شرکت نفت مکاتبه کردیم تا سوخت کشاورزان را 20 درصد کاهش دهیم زیرا آبی برای سوخت آنها وجود ندارد.

شواهد نشان می دهد که خشکسالی شدیدی در مسیر گلستان وجود دارد و نادیده گرفتن هشدارها و سازگاری با کمبود آب می تواند صدمات شدید و جبران ناپذیری وارد کند.

دکمه بازگشت به بالا