خارجی

تخت‌روانچی: نوبت آمریکا و اروپا برای گرفتن تصمیمات سخت است

به گزارش رویداد برتر ، سفیر و نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه به وقت محلی برای بررسی گزارش یازدهمین دبیرکل افزود: “برخلاف برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در سال های اخیر ، فقط زبان حمایت از شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران بالاترین قیمت را برای توافق پرداخت کرد ، بنابراین وقت آن رسیده است که ایالات متحده و البته اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی تصمیمات سختی را برای بازگشت به عضویت کامل شورای امنیت سازمان ملل متحد بگیرند .

یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما صداقت کامل خود را هم در جریان مذاکرات برجام و هم در زمان انعقاد و اجرای آن نشان داده ایم. در طول سالها ، با صبر استراتژیک و حداکثر خویشتن داری ، عزم خود را برای زنده نگه داشتن برجام نشان داده ایم. ما این کار را زمانی انجام دادیم که چه از مزایای مورد انتظار برجام چه در آن زمان و چه در حال حاضر بهره مند نشویم.

سفیر ایران و نماینده دائمی در سازمان ملل تأکید کردند: کسانی که اتحاد را شکسته اند باید صداقت و اراده سیاسی واقعی خود را ثابت کنند. آنها باید تصمیمات سخت بگیرند. بنابراین ، ایران نمی تواند بخاطر اقدامات جبرانی کاملاً مجاز شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرار گیرد. به طور خاص ، اگرچه این اقدامات مغایر با تعهدات ما تحت NPT و توافقنامه پادمان نیست و به دلیل برخی کشورها به دنبال ایجاد سلاح های هسته ای نیستند ، برنامه هسته ای ایران تحت قوی ترین نظارت و کنترل آژانس انرژی هسته ای است. پدر جمهوری اسلامی ایران مطابق با تعهدات بین المللی خود به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد.

تخت روانچی گفت: گزارش های آژانس ، از جمله طی شش ماه گذشته ، تأیید می کند که در برنامه هسته ای فعلی ایران هیچ مسئله دفاعی وجود ندارد و هیچ نشانه ای از هدایت مواد هسته ای به اهداف غیر صلح آمیز وجود ندارد.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: برخلاف آنچه گفته شد ، اورانیوم تا 60 درصد غنی شده و فلز اورانیوم دارای استفاده غیرنظامی مشروع است و هیچ یک از آنها تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ممنوع نیست. قانونی که مجلس ما تصویب کرد در واقع اقدامات غیرقانونی ایالات متحده و ناتوانی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای مقاومت در برابر چنین اقدامات بیش از سه سال.

وی افزود: هدف از این قانون ترمیم تعادل از دست رفته برجام است و همانطور که خود قانون به وضوح بیان کرده است ، اگر برجام در عمل به طور کامل توسط دیگران اجرا شود و کلیه تحریم ها به طور کامل برداشته شود ، ممکن است اقدامات جبرانی ایران برعکس شود. .

سفیر و نماینده دائمی ایران در سازمان ملل گفت: “با این حال توافق نامه موقت فنی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در فوریه 2021 برای تمدید فرصت های دیپلماتیک منعقد شد و در ماه مه تمدید شد. 2021.” با این حال ، پس از چهار ماه مذاکره ، عملا تغییری رخ نداد و مردم ایران همچنان از تحریم های غیرقانونی رنج می برند.

وی گفت: در ماه های اخیر تلاش شده است تا بین بند 3 ضمیمه B قطعنامه 2231 و موشک های بالستیک یا ماهواره ای پرتاب شده توسط ایران ارتباط برقرار شود تا به نتیجه مطلوب برسد. بند 3 پیوست B به دلایل واضحی از جمله طراحی متفاوت ، ماهیت فنی و مأموریت ماهواره ها برای آنها مهم نیست. علاوه بر این ، موشک های بالستیک ایران برای حمل کلاهک های معمولی طراحی شده اند و “برای حمل سلاح هسته ای نیستند” و بنابراین در محدوده قطعنامه 2231 قرار ندارند.

تخت روانچی ادامه داد: طبق قوانین بین الملل ، توسعه یک برنامه موشکی متعارف یک حق ذاتی است و با قطعنامه 2231 ممنوع یا محدود نشده است. جمهوری اسلامی ایران مانند سایر قابلیت های امنیتی و دفاعی سنتی خود سازش نخواهد کرد. کشور دیگر هم چنین نیست.

یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: “علی رغم همه توطئه ها ، خرابکاری ها و اقدامات تروریستی ، ما مصمم هستیم که به حق مسلم خود در توسعه تحقیق ، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز پی ببریم.” آخرین مورد ترور شهید فخری زاده ، دانشمند هسته ای ایران ، و حمله تروریستی به تأسیسات غنی سازی نطنز در 11 آوریل 2021 بود که همگی نشانه های واضحی از دست دادن رژیم اسرائیل را نشان می دهد ، و رئیس سابق موساد اخیراً اعتراف کرد. کرد این شورا باید رژیم اسرائیل را مسئول چنین اقدامات ماجراجویانه ای بداند.

سفیر ایران و نماینده دائمی ایران در سازمان ملل گفت: “تصمیم ایران برای مذاکره و انعقاد شورای امنیت سازمان ملل بر اساس سیاست استفاده از گفتگو و دیپلماسی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ما بود.” ما همیشه در اجرای این سیاست ثابت قدم بوده ایم. اگر طرف های دیگر سیاست آزار و اذیت خود را به طور کامل و بدون هیچ پیش شرط یا تأخیری پایان دهند و تعهدات و وعده های خود را نقض کنند ، ایران با قاطعیت این رویکرد را در شورای امنیت سازمان ملل دنبال می کند.

این روانپزشک تأکید کرد: برجام توافقی است که برای حفظ منافع همه طرفها انجام شده است. در حالی که ما در مذاکرات فعلی صادق و جدی هستیم ، هدف نهایی ما فقط دستیابی به همه است ، نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر.

وی افزود: با توجه به نقض جدی شورای امنیت سازمان ملل در طی سالهای گذشته توسط طرف های دیگر ، اطمینان کافی را در مورد لغو کلیه تحریم ها به روشی قابل تأیید فراهم کنید ؛ و ضروری است که ایالات متحده از برجام خارج نشود و از آن استفاده نکند. سازوکار دوباره. بحران برای محروم کردن منافع برجام از ایران.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: این تضمین ها باید اطمینان را نسبت به تعهد کامل و مستمر ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی به تعهدات خود افزایش دهند و از این طریق فضای آرام و پایدار لازم را ایجاد کنند. تقویت و تسهیل همکاری های اقتصادی و تجاری عادی. “ایران” همانطور که در قطعنامه 2231 تعریف شده بسیار حیاتی است.

وی گفت: این موضوع برای انعقاد آرام قرارداد تجاری با ایران برای شرکای تجاری ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین استفاده کامل منافع برجام برای ایران بسیار حیاتی است.

تخت روانچی گفت: “نظرات ما در مورد گزارش دبیرکل در نامه مقدماتی من به شورا منعکس شده است.”

وی افزود: “البته ، علیرغم چنین اظهارات تشویقی ، ما اخیراً (همچنین در این جلسه) اظهارات موافق چند نفر از اعضای شورا را شنیده ایم كه به جای درخواست اقدام مسئول از مجرم ، انگشت خود را به قربانی نشان دادند. اقدامات جبرانی برای كاهش اجرای تعهدات خود.

سفیر سازمان ملل متحد در ایران افزود: “از ایران خواسته شد به طور کامل به تعهدات خود در برجام برگردد ، گویا ایران از برجام خارج شده است. کما اینکه ایران تحریم های غیرانسانی بی شماری را با هدف اعلام شده عمومی اعلام کرده است که یک ملت را گرسنه نگه دارد. گویی ایران هر دولتی را تهدید می کند که قطعنامه 2231 را نقض کند یا آن را مجازات کند ، گویی که ایران سیاست فشار حداکثر را در پیش گرفته است و گویی ایران از هیچ تلاشی برای لغو برجام و قطعنامه 2231 دریغ نکرده است.

تخت روانچی تأکید کرد: تاریخ ما و ایالات متحده در مورد برجام روشن است. چالش های اجرای برجام را نمی توان در خلا ارزیابی کرد. این چالش ها وقتی بوجود آمد که ترامپ ، قبل از رسیدن به قدرت ، شروع به تهمت زدن در مورد برجام کرد. شرکای تجاری ایران مورد آزار و اذیت بعداً ، در سال 2018 ، او یک جانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد. و با برقراری مجدد تحریم ها ، جنگ اقتصادی گسترده ای را با هدف آگاهانه “گرسنگی” مردم ایران آغاز کرد. استفاده از غذا و دارو به عنوان سلاح جنگ حتی در زمان جنگ نیز ممنوع است و این در واقع نمونه ای از جنایت علیه بشریت است.

یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت: “با این وجود ، به جای اینکه اقدامات جبرانی مجاز در برجام را فوراً انجام دهیم ، یک سال صبر استراتژیک داشتیم که البته نتیجه ای نداشت.” سیاست به اصطلاح “حداکثر فشار” ما و سیاست اطمینان اروپا با حداکثر خویشتنداری ما مطابقت داشت.

وی خاطرنشان کرد: “دقیقاً یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام ، ما برخی اقدامات جبرانی را که طبق مواد 26 و 36 شورای امنیت سازمان ملل مجاز است ، انجام داده ایم که طبق آنها” در صورت اعمال یا وارد شدن مجدد آن – اعمال تحریم ها در مورد “ایران” ، در عین حال ، پاسخ ایران به طور منطقی و تدریجی اعمال شده است تا فرصت های بیشتری برای عقلانیت فراهم کند.

سفیر ایران و نماینده دائم سازمان ملل متحد گفت: “در حالی که اقدامات ایران برگشت پذیر است ، اما این رنج مردم ما نیست.” البته ما نمی توانیم صدمه میلیارد دلاری به اقتصاد ایران را نادیده بگیریم. اما متأسفانه ، ارواح گرانبهای گمشده در اثر تحریم ها پس داده نمی شوند. درد ، اندوه و مشکلات عاطفی کودکانی که در طول زندگی خود به دلیل کمبود دارویی که امکان واردات آن وجود ندارد ، دچار از دست دادن والدین شده اند چگونه است؟ یا چگونه می توان رنج مادام العمر مادران و پدرانی را که به دلیل کمبود داروی یتیم فرزندان خود را از دست داده اند تخفیف و جبران کرد؟

تخت روانچی تأكید كرد ، “این واقعیت هایی است كه در آن می توان وضعیت فعلی اجرای برجام را ارزیابی كرد.”

یادآوری: برجام یک خیابان یک طرفه نیست. برجام بر دو پایه استوار است: تعهدات هسته ای ایران و تعهدات متقابل برای لغو کلیه تحریم های سازمان ملل ، اتحادیه اروپا و ایالات متحده و ارتقا normal روابط تجاری و اقتصادی عادی با ایران. تمام این تعهدات در برجام و قطعنامه 2231 بسیار دقیق و دقیق است.

وی افزود: از آخرین جلسه شورا از سال 2231 تاکنون هیچ تغییری تغییر نکرده است ، جز این که ایالات متحده به طور شفاهی قصد خود را برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده و تاکنون سیاست فشار حداکثر و تحریم های وحشیانه علیه مردم ما را دنبال کرده است. به نقض برجام و قطعنامه 2231 ادامه می دهد. بر خلاف تصمیم وحدت رویه دیوان بین المللی دادگستری در 3 اکتبر 2018 ، که به ایالات متحده دستور داد موانع تجارت بشردوستانه با ایران را برطرف کند ، همه موارد بشردوستانه ، از جمله داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی نیز بود مجازات شده

سفیر سازمان ملل متحد در ایران افزود: مجوز عمومی وزارت خزانه داری آمریکا از 17 ژوئن 2021 ، برای معاملات خاص مربوط به تاج با ایران ، ادعاهای قبلی ایالات متحده مبنی بر معاف بودن این موارد از تحریم ها را به روشنی و صریح رد می کند.

تخت روانچی در پایان به سخنان نمایندگان برخی از کشورها در این نشست گفت: “ما در یک منطقه ناپایدار زندگی می کنیم.” چالش ها بسیار زیاد است ، اما همچنین فرصت های زیادی برای روابط بهتر بین کشورهای منطقه وجود دارد. با این حال ، برخی خواهان روابط خوب ، آشتی و همسایگی خوب در منطقه نیستند. ایالات متحده با سیاست مداخله در خاورمیانه ، از جمله صادرات بدون محدودیت سلاح های پیشرفته به منطقه و حمایت کورکورانه از رژیم اسرائیل ، این منطقه حساس را به هرج و مرج کشانده است.

سفیر سازمان ملل متحد گفت که ایالات متحده نمی تواند با اتهامات بی اساس علیه ایران در مورد نقض قطعنامه های 1701 و 2216 ، که من قاطعانه آنها را رد می کنم ، توجه خود را از ماجراجویی نظامی و نقش بی ثبات کننده در منطقه ما منحرف کند.

من سخنان سفیر انگلیس در مورد حقوق بشر را نیز رد می کنم ، زیرا این فراتر از این جلسه است و در حیطه اختیارات شورای امنیت است.

311311

دکمه بازگشت به بالا