خبرهای کلی

جدیدترین برآوردها از فرونشست زمین در استان تهران

از اوایل دهه 1980 ، بررسی و اندازه گیری فرونشست زمین توسط محققان سازمان نقشه برداری ملی و دانشگاه ها و م institسسات تحقیقاتی مختلف انجام شده و خوشبختانه نتایج در مجلات معتبر علمی منتشر شده است. در حومه تهران میزان فرونشست زمین بیش از 40 سانتی متر در سال نبود.

آخرین اندازه گیری ها از نیمه دوم سال 1998 تا بهار 1400 نشان می دهد که حداکثر فرونشست در منطقه شهریار در جنوب شرقی و جنوب غربی ورامین و تهران به ترتیب به 40 سانتی متر در سال می رسد! این پدیده به دلیل هجوم گسترده جوامع انسانی عمدتا مهاجر و بهره برداری گسترده از منابع آب زیرزمینی ، خود شهر تهران را نیز تحت تأثیر قرار می دهد ، به ویژه در جنوب غربی ، غرب و جنوب تهران. همان جمعیت و زیرساخت ها را تهدید می کند!
آخرین تحقیق و تجزیه و تحلیل مربوط به دوره 18 ماهه از ژانویه 1998 تا ژوئن 1400 نشان می دهد که میزان فرونشست در منطقه ورامین در 18 ماه گذشته حتی از جنوب سهریار بیشتر بوده و حداکثر نزول بیش از این نیست 25 سانتی متر در سال در این محدوده.
این مسئله در برنامه های استراتژیک توسعه و توسعه شهری استان تهران بسیار حساس و قابل توجه است که بر اساس آن ، برداشت بیش از حد آب زیرزمینی در برخی مناطق استان تهران با سرعت حداکثر 25 سانتی متر در سال غرق شده است و این موضوع همچنان ادامه دارد . حوادثی که در طول دوره برداشت و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره رخ می دهد و همچنان در حال غرق شدن است ، زیرساخت ها مانند جاده ها ، پالایشگاه ها ، آب ، نفت ، نفت ، گاز و گاز ، خطوط راه آهن و مترو ، خطوط برق ، باند در این منطقه را تحریف و آسیب می زند.

گروه تحقیقاتی ما در حال بررسی رابطه بین لرزه خیزی ، به ویژه ثبت میکرو شوک ها ، در جهت گسل های فعال منطقه ، با مناطق غرق شده استان تهران است. اولین نتایج ما نشان می دهد که حداکثر فرونشست زمین در استان تهران می تواند به طور موثر شکست فعال در استان تهران را نیز تحریک کند. اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اندازه گیری و میزان تغییر در دسترس عموم و رسانه ها در این زمینه نیز پس از انتشار نتایج در مجلات علمی منتشر خواهد شد.

* استاد مهندسی لرزه نگاری ، عضو م Instituteسسه بین المللی تحقیقات زلزله و آکادمی علوم
* منتشر شده در اعتماد

دکمه بازگشت به بالا