خبرهای کلی

خانه مسافر و مزایای آن برای گردشگران و صاحبان

خانه مسافر چیست و چرا گردشگران از آن استفاده می کنند؟

خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی گفته می‌شود. خانه مسافرها بر اساس شرایط آب و هوایی هر استان مجوز اقامت گردشگران داخلی و خارجی را دریافت می‌کنند. خانه مسافر یا مهمانخانه نوعی از محل اقامت است که گاهی اوقات اقامتگاه ساده یا B&B (تختخواب و صبحانه) نامیده می شود. بر خلاف هتل ها یا مسافرخانه های سنتی، ویژگی یک مهمانخانه این است که جنبه خدمات را به حداقل برسانید زیرا شامل خوابگاه (اتاق مشترک)، توالت و حمام مشترک، بدون امکانات رفاهی و هزینه اقامت را با قیمت پایین تعیین می کند.

گردشگران خارجی غالباً از مهمانخانه، عمدتا کوله پشتی استفاده می کنند و معمولاً گردشگران هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر در اتاق نشیمن و آشپزخانه مشترک جمع می شوند. با جذابیت برقراری ارتباط با مردم از سراسر جهان، کاربران بیشتری تمایل دارند تا مهمان خانه را انتخاب کنند تا هتل یا مسافرخانه سنتی.

ایران هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر است. اما این گردشگران به مکانی برای استراحت و اقامت نیاز دارند. از آنجا که تعداد هتل های ایران نمی تواند پاسخگوی همه گردشگران باشد، خانه های مهمان در مکان های مختلف کشور پهناور ما ایجاد شده است.

مفهموم مهمانسرا یا خانه مسافر چیست؟

مهمانپذیرها خانه های خصوصی هستند که صاحبان آنها از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز تهیه محل اقامت مهمانان و مسافران در شهر را گرفته اند. در حال حاضر بیشتر شهرها و حتی روستاهای ایران دارای تعداد زیادی مهمانسرا هستند. خانه مسافرها به چند دسته تقسیم می شوند: ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت.

فضای اسکان + امکانات مشترک در خانه مسافر

در خانه مسافرها چندین مکان اقامتی مختلف وجود دارد مانند اتاق های خصوصی، خوابگاه ها (اتاق مشترک) و موارد دیگر. در حالی که برای برخی امکانات مانند آشپزخانه، اتاق های دوش (حمام) و توالت فرنگی استفاده مشترک در نظر گرفته شده است.

فضای اقامتی مهمانخانه بسته به خانه در انواع مختلف تهیه می شود. اتاق های خصوصی مانند آنهایی که در هتل ها یا مسافرخانه های سنتی یافت می شوند، خوابگاه ها (اتاق های مشترک) با چند نفر در یک مکان، یا سبک هتل با فضای تختخواب چندگانه در یک منطقه بزرگ از این نمونه ها هستند. برای خوابگاه ها و اتاق ها نیز برای نگهداری اشیا با ارزش یا چمدان ها نیز تعبیه شده است.

برای امکانات مشترک، اتاق نشیمن و آشپزخانه وجود دارد که در آن مردم می توانند از ظروف پخت و پز، اتاق دوش (حمام)، توالت و دستشویی استفاده کنند. برخی از مهمانپذیرها همچنین شامل ماشین لباسشویی هستند و مخصوصاً برای راحتی مهمانان طولانی مدت طراحی شده اند.

خانه مسافرهای ژاپن را می توان جزو اولین خانه مسافرهای جهان نام برد

هنگام تجزیه و تحلیل تاریخچه مهمانخانه در ژاپن، معلوم می شود که در گذشته به آن “اقامتگاه ارزان” گفته می شده است. در دوره ادو، یک مسافرخانه ارزان قیمت به نام “کیچینیادو” در شهر پست در بزرگراه به مردم اجازه می داد در صورت آوردن غذایی مانند برنج به مسافرخانه، یک شب با هزینه چوب (اجاره چوب / هزینه چوب) بمانند.

وقتی مرمت میجی اتفاق افتاد و با شروع شکل گیری مناطق جدید شهری، هتل های ارزان قیمت به خیابان های فقیرنشین مناطق شهری نقل مکان کردند و تعداد آنها به عنوان تاسیساتی به نام “دویا” که توسط کارگران روزانه و کارگران فصلی استفاده می شود، افزایش یافت. شهری با تعداد زیادی هتل ارزان “Doya” “شهر Doya” نامیده می شد، و حتی امروزه نیز مردم هنوز می توانند برخی از آثار “Doya” را در مکانهایی مانند توکیو و سایر مناطق پیدا کنند.

پس از رشد سریع اقتصادی و افزایش افراد با ثبات مالی، “دویا” به شکل “خوابگاه جوانان” مورد استفاده دانشجویان برای مسافرت ارزان درآمد. در دهه 70، بسیاری از دانشجویان با استفاده از این “خوابگاه های جوانان” به سفرهای داخلی و خارجی خود می پرداختند. پس از انتقال از “دویا” به “خوابگاه های جوانان”، تصاویر به اصطلاح “مهمانپذیر” در دهه 1990 شکل گرفت.

ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان، تقاضای گردشگری بین المللی را افزایش داده و اقامتگاه ارزان را به اقامتی ارزان تبدیل کرده است و بازدیدکنندگان میان مدت تا بلند مدت مانند کوله پشتی ها را هدف قرار می دهد. امروزه، مهمانپذیر به سبک اقامتی مشهوری تبدیل شده است و کاربران فقط توسط مسافران خارج از کشور محدود نمی شوند بلکه مسافران داخلی نیز محدود می شوند و همچنین تعداد مسافران داخلی نیز در حال افزایش است. این مورد به خصوص در میان مسافرانی که به دنبال برقراری ارتباط با مردم هستند بسیار محبوب است.

دلایل ایجاد خانه مسافرها در ایران

  1. تعداد کم هتل ها با توجه به افزایش صنعت توریست و گردشگری
  2. قیمت مناسب خانه مسافرها
  3. آزادی عمل بیشتر در خانه مسافر
  4. نبود هتل در اطراف شهر و مناطق بکر

عرضه زیاد خانه مسافر در مقابل تعداد محدود هتل های ایران، باعث محبوبیت این نوع واحدهای اقامتی شده است. براساس مطالعه سازمان گردشگری، ایران با کمبود حدود 1000 هتل مواجه است و با ایجاد خانه مسافرها در اقصی نقاط کشور این مشکل را تا حدودی مرتفع و در پرکردن این خلا تا حد زیادی موفقیت حاصل شده است.

جدا از تعداد کم هتل در کشور، تعداد هتل ها در مناطق مهم کشور مانند جاذبه های مهم گردشگری، نمایشگاه های بین المللی، بیمارستان های تخصصی در شهرهای بزرگ و … نیاز به خانه مسافر را افزایش می دهد. هم اکنون در بسیاری از شهرهای مهم کشور مانند تهران، اصفهان، شیراز، یزد، کیش، مشهد، کرمان، بابلسر، رامسر، تنکابن و غیره خانه مسافرهای زیبایی پذیرای گردشگران از سراسر جهان هستند.

بررسی مشکالات خانه مسافرها

اما این خانه ها ایراداتی هم داشتند. رزرو این خانه ها فقط با حضور مسافران و دلالان و املاک انجام می شد و هیچ نظارتی بر سلامت و ایمنی این خانه ها نبود. برخی از این خانه ها حتی مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز نداشتند. همچنین، گردشگران نمی توانند به امنیت خانه های خود کاملا اعتماد کنند.

اما خوشبختانه اخیراً چندین سیستم معتبر مهمانسراهای دارای مجوز معرفی و رزرو ایجاد شده اند تا علاوه بر تأمین نیاز مسافران بتوانند در رشد صنعت گردشگری ایران نیز نقش داشته باشند. بنابراین مسافران می توانند با اطمینان کامل و مشاهده و مقایسه خانه های مختلف در سایت، مکان مورد نیاز خود را با بهترین قیمت رزرو کرده و مطمئن باشند که محل اقامت آنها رزرو شده و آماده پذیرایی از آنها در طول سفر است و همچنین از سطح بالایی از نظر امنین نیز برخوردار است.

سخن پایانی

مهمترین تعداد مهمانانی که در خانه مسافرها یا مهمانسراها اقامت دارند، گردشگران خارجی هستند که هفته ها تا یک ماه اقامت می کنند. آنها هنگام اقامت در مهمانپذیرها در مکان های مختلف، از مسافرت در جاذبه های گردشگری و برقراری ارتباط با مردم محلی لذت می برند. برخی از آنها به دلیل تمایل به طولانی شدن مدت اقامت و بازدید از مکانهای بیشتر، برای کاهش هزینه اسکان خود در یک مهمانخانه اقامت را انتخاب کردند.

برخی دیگر به دلیل تمایل به تعامل و ارتباط با میهمانانی که از مهمانخانه استفاده می کنند، در خانه مسافرهای مختلفی می مانند. میهمانان مهمانخانه معمولاً جوانان بالغ بین سنین 20 تا اوایل 30 سالگی هستند. به غیر از بازدید کنندگان خارجی، مسافران ایرانی نیز وجود دارند. این صنعت بظور کلی باعث تعامل فرهنگ ها میشود و در بوجود آمدن شغل های گوناگون نیز موثر است.

مرجع مقاله:

https://118work.ir/subcategory/سفروگردشگری/خانه-مسافر

دکمه بازگشت به بالا