هنر و فرهنگ

«رئالیسم شاعرانه‌ی ژان رنوار» – رویداد برتر

کتاب “رئالیسم شاعرانه ژان رنوار” بهمن مقصودلو منتشر شده است.

به گزارش رویداد برتر ، انتشارات حکمت کلمه که این کتاب را در مجموعه کتاب های سینمایی خود منتشر کرده است ، در مقدمه خود ، “رئالیسم شاعرانه ژان رنوار” نوشت ، تلاشی مهم و جامع برای مطالعه زندگی هنری و فیلم های رنوار ، یک کتاب ویژه فارسی زبان از نوع آن. و می تواند مرجع باشد.

در مقدمه کتاب ، نویسنده می نویسد ، “رئالیسم شاعرانه ژان رنوار” به زندگی و فیلم های رنوار ، در نهایت سبک ، نگرش و جهان بینی او می پردازد و اینکه چرا اورسن ولز ، دیگر کارگردان برجسته فیلم در تاریخ فیلم ، ژان رنوار را از همه بزرگترها آندره بازین و نظریه پرداز منتقد فرانسوی پدر موج نو فرانسوی ، فرانسوا تروفو کارگردان فرانسوی او را بزرگترین کارگردان فیلم جهان خواند.
فیلم های رنوار درباره مردم است ، نه درباره وقایع و شرایط حاکم بر آنها ؛ و اغلب مضمونی اجتماعی دارند و به نوعی تناقض بین طبیعت و جامعه را نشان می دهند. کارهای رنوار ترکیبی پیچیده از اندیشه ، احساس ، زندگی و هنر است. در سینما رنوار هیچ شرور و شروری وجود ندارد. شخصیت ها سیاه و سفید نیستند و کمی بیشتر یا کمی زندگی پر رنگ تری بین این دو وجود دارد. بنابراین می توان آن را برابری از نظر برابری دانست.
حرکات پیچیده ، ماهرانه و محاسبه شده دوربین ژان رنوار با چنان گرما در یک محیط بسته اجرا می شود که دوربین نه تنها نشان می دهد بلکه باعث می شود جرم رنوار بسیار چشمگیر و موثر باشد. اولین نمونه از حرکت دوربین ژان رنوار توسط آندره بازین در نقد فیلم جنایی آقای لانگ ترسیم شد و نمودار این در کتاب گنجانده شده است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا