استان ها

باز چرخانی، نیاز جدی صنعت آب کشور

رویداد برتر / قم این فعال محیط زیستی اهمیت استفاده از فاضلاب را تنها خشکسالی نمی داند و اظهار داشت: قم از نظر منابع آبی مشکل دارد ، بنابراین استفاده مجدد از آب یا بازیافت آب حداکثر مصرف آب برای صنعت ، کشاورزی و بیابان زایی است.

مجتبی گلسرخ در گفت وگو با خبرنگار رویداد برتر ، اظهار داشت: فاضلاب آبی است که کیفیت و ماهیت اولیه خود را پس از مصرف از دست می دهد ، مانند بدنه ، ظروف ، لباس و … که به فاضلاب ختم می شود. زمین های کشاورزی و پساب های صنعتی و آبزیان از انواع پساب ها هستند.

وی افزود: اگرچه مصرف آب خانگی و صنعتی حدود 10 درصد از کل مصرف آب کشور را به خود اختصاص می دهد ، اما فرآیند آماده سازی (سالم و شیرین سازی) و در دسترس بودن آن بسیار گرانتر از آب کشاورزی است.

گلسرخ اظهار داشت: قم که متوسط ​​بارندگی در 30 سال گذشته حدود 163 میلی متر است ، از نظر بارندگی در کشور (250 میلی متر) بسیار ضعیف است. عقب نشینی حوضه های آبریز دریاچه نمک و حوضه سلطان منابع آب پایدار در استان بسیار کم است و هوای استان رطوبت زیادی را از دست داده است ، پوشش گیاهی از بین رفته و هوا در اکثر روزهای سال گرد و خاک دارد.

وی تاکید کرد که در هر زمان اقداماتی مانند تخصیص حوضه های رودخانه و در نهایت صرفه جویی در مصرف آب و همچنین عدم وجود و استخراج نامناسب معادن در منابع آب مستقل استان ، بیابان زایی بیشتر و بهره برداری بی رویه از استان است. وی گفت که نباید از دریاچه و دریاچه نمک جلوگیری کرد. اصفهان ، مرکزی ، تهران ، سمنان ، همدان ، قزوین و همدان) نیز غیرممکن است.

این فعال محیط زیست تأمین اکثریت قریب به اتفاق آب آشامیدنی قم و مقداری از آب مورد استفاده در صنعت از شعب دز را مد نظر قرار داد و تصریح کرد که در شرایطی که کشور با خشکسالی روبروست و آبهای مستقل استان ناچیز است ، مطلوب همه قطره ها است آب و پیشگیری تلفات آن صد برابر می شود و اهمیت استفاده از آب در گردش و فاضلاب خانگی و صنعتی.

وی افزود: آب چرخشی فرایندی است که طی آن فاضلاب یا فاضلاب برای مصارف خاصی آماده می شود.

گلسرخ در مورد استفاده از فاضلاب گفت: آب حاصل از گردش آب می تواند برای شستشو در منازل ، صنایع و کاشت محصولات کشاورزی و بیابان زایی مورد استفاده قرار گیرد. در برخی از کشورها ، آب تا چهار برابر بازیافت می شود.

یک فعال محیط زیستی یکی از نکات مثبت آب و فاضلاب قم را ایجاد ایستگاه های آب شیرین (همان آب کارت) عنوان کرد و گفت: این ایستگاه ها در بسیاری از مناطق قم آب سالم و شیرین را برای شهروندان تأمین می کنند ، اگرچه معنای واضحی وجود دارد. سرنوشت تصفیه خانه فاضلاب مرکزی مشخص نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخی نقاط قم آب شیرین کن در خانه ها وجود دارد ، افزود: متاسفانه این دستگاه ها مانند هر لیتر آب شیرینی که تامین می کنند یک و نیم تا چهار لیتر آب به فاضلاب خانگی تزریق می کنند.

گلسرخ ادامه داد: شهروندان می توانند با استفاده از این فاضلاب در حمام با جمع آوری فاضلاب در مخازن از هدر رفتن آن جلوگیری کنند.

این فعال محیط زیست اهمیت استفاده از فاضلاب را تنها خشکسالی نمی داند و اظهار داشت: قم از نظر منابع آبی مشکل دارد ، بنابراین استفاده مجدد از آب یا بازیافت آب حداکثر مصرف آب برای صنعت ، کشاورزی و بیابان زایی است.

گلسرخ در پایان گفت که شرکت آب و فاضلاب قم زمینه تصفیه فاضلاب بخشی از فاضلاب شهری قم ، زهکشی در برخی مناطق ، جمع آوری بخشی از فاضلاب شهری و احداث تصفیه خانه فاضلاب را فراهم کرده ، اما فاضلاب تصفیه شده را جمع آوری کرده است ، اما و همچنین نمی داند که در کجا استفاده می شود و مشخص نیست که چرا با وجود افتتاح چهار تصفیه خانه فاضلاب ، صنعت قم به آب از سرشاخه های دز احتیاج دارد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا