خارجی

تشکیل جبهه مقاومت در برابر طالبان؛ صالح و مسعود چریک‌ها را سازماندهی می‌کنند

به گزارش اسپوتنیک امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان روز یکشنبه در توئیتی نوشت: “من هرگز ، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست های طالبان سر تعظیم فرود نمی آورم.”

وی همچنین تاکید کرد که هرگز به میراث احمدشاه مسعود ، فرمانده و هدف او خیانت نمی کند و حکومت طالبان را نمی پذیرد.

صالح روز سه شنبه در پیامی توئیتری به مردم افغانستان از آنها خواست تا به مقاومت در برابر طالبان بپیوندند. این پیام پس از آن ظاهر شد که روز دوشنبه در دره پنجشیر در کنار احمد مسعود ، پسر احمد شاه مسعود ، فرمانده فقید طالبان و نیروهای شوروی ظاهر شد.

گفته می شود که نیروهای امرالله صالح معاون رئیس جمهور افغانستان پروان پوینسای چاریکار را در شمال کابل توسط طالبان پس گرفتند.

یک منبع نظامی کابل به اسپوتنیک گفت که جنگ با طالبان در مرز دره پنجشیر در نزدیکی این ولایت در جریان است.

“امرالله صالح ، معاون اول رئیس جمهور افغانستان ، منطقه چاریکار در ولایت پروان را تحت کنترل خود درآورده است. در حال حاضر جنگ در منطقه پنجشیر در جریان است. یک مسیر استراتژیک مهم از طریق تونل سالنگ از طریق چاریکار می گذرد.” شریف ، بزرگترین شهر شمال افغانستان.

مقامات محلی در شمال شرق افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفتند که صالح و مسعود تلاش می کنند تا فعالیت گروه های چریکی را که با طالبان می جنگند هماهنگ کنند.

دره پنجشیر نماد مقاومت در افغانستان است. از آنجا که در طول جنگ داخلی 1990s هرگز به دست طالبان نیفتاد ، یک دهه قبل اتحاد جماهیر شوروی سابق را اشغال نکرد.

صالح برای اولین بار در سال 1990 با فرمانده خود احمدشاه مسعود جنگ چریکی را آغاز کرد و از آنجا که او یکی از سنگ بناهای مقاومت طالبان پس از حملات 11 سپتامبر 2001 بود ، در سال 2004 ریاست آژانس اطلاعاتی تازه تاسیس افغانستان را بر عهده داشت. به

وی در سال 2010 به دنبال حمله به کنفرانس صلح کابل به عنوان فرمانده سرویس مخفی افغانستان اخراج شد ، اما ادعا کرد که پاکستان یکی از حامیان اصلی طالبان است. این ادعا همواره از سوی پاکستان رد شده است.

علی رغم چند سال دوری از صحنه سیاسی افغانستان ، وی با گفتگوهای رسانه ای و انتشار آن در رسانه های اجتماعی به مبارزه با طالبان ادامه داد تا اینکه در سال 2018 ، به عنوان متحد محمد اشرف غنا ، اولین وزیر کشور غنا شد و سپس اولین معاون نخست وزیر

وی در پیامی که روز سه شنبه به مردم افغانستان ارسال شد ، علیرغم خروج غنی از کشور و حکومت طالبان در پایتخت ، نوشت: “بر خلاف ایالات متحده و ناتو ، ما روحیه خود را از دست نداده ایم و از فرصت های بزرگی برخوردار هستیم.”

دکمه بازگشت به بالا