خبرهای کلی

شهیدی که «سردار جنگل» بود

شهید مهاردود قلی پور یکی از شناخته شده ترین فرماندهان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در استان گیلان است. وی که در خانواده ای نظامی متولد شد ، به زودی درگیر مبارزات انقلابی شد و از آن لحظه تا پایان عمر خود در 1 سپتامبر 1986 ، زندگی زمینی او لحظه ای از خط جهاد خارج نشد و جهاد زندگی او نیز ادامه داشت.

به گزارش رویداد برتر ، روزنامه “جوان” نوشت: در استان گیلان و تا حدی در مازندران ، رزمندگانی پیدا نمی کنید که نام و چهره قلی پور را نمی دانند. وی فرمانده جنگل در جنگ با منافقین و ضدانقلاب بود و سابقه طولانی در میدان نبرد با دشمن بعثی داشت و کارنامه جهادی خود را با صحنه ها و لحظات پاک پر کرد. در آستانه سالروز شهادت این سردار رشید ، بخش هایی از زندگی این شهید بزرگوار را در گفتگو با چند تن از یارانش به شما نشان می دهیم.

پدر سرباز

شهید قلی پور در سال 1342 در خانواده ای مذهبی به همراه پدر نظامی و مادر خانه دار به دنیا آمد. از آنجا که پدرش در خدمت سربازی بود ، محمود و خانواده اش در شهرهای مختلف زندگی می کردند. خود شهید در شیراز متولد شد و چند سال اول زندگی خود را در آن شهر گذراند ، سپس به تهران رفت و سرانجام در رشت ساکن شد. حاج محمود نوجوانی و جوانی خود را در این شهر گذراند و از آنجا دست به مبارزه انقلابی زد.

حاج احمد عسکری ، یکی از قدیمی ترین همرزمان شهید ، در مورد فعالیت انقلابی خود می گوید: «محل سکونت من و محل سکونت شهید قلی پور نزدیک یکدیگر بود. باغی به نام کاتوزیان وجود داشت که در آن فوتبال بازی می کردیم. بیشتر کودکان منطقه ما از خانواده های مذهبی و طبقه متوسط ​​بودند. شهید قلی پور قبل از پیوستن به انقلاب در ارتش خدمت می کرد. وقتی از خدمت رهایی یافت ، در دوران انقلاب به ما پیوست و فعالانه کار می کرد. ما همه کارها را از توزیع بروشور گرفته تا شرکت در رژه ها و مواردی از این دست انجام دادیم. “

یکی دیگر از همرزمان شهید می گوید: “پدر محمود سرباز بود. به دلیل کارش نمی خواست پسرش به انقلاب بپیوندد. یکی از همراهان ما توضیح داد که در جریان آزار و شکنجه مجبور شدیم با بسیاری از فرزندان انقلابی به خانه پدری محمود پناه ببریم. ، چرا به خانه اش آمدیم. »اما محمود در مسیری که آغاز کرده بود نیفتاد و در خط انقلاب ماند.

تأسیس کمیسیون و سپاه گیلان

پس از پیروزی انقلاب ، یکی از اولین چیزهایی که در مورد شهید قلی پور و همرزمانش وجود داشت تشکیل کمیته ای در رشت بود. این شهید بزرگوار به دلیل نقش محوری در بین کودکان انقلابی ، در کمیته مرکزی با آیت الله احسانبخ همکاری می کرد. مدت کوتاهی پس از تصمیم گیری برای تشکیل سپاه گیلان ، گروهی از محمود و همراهانش برای تکمیل آموزش های لازم به تهران رفتند. با بازگشت از تهران ، این گروه هسته اصلی سپاه شهر رشت و استان گیلان را تشکیل می دهد.

حجت الاسلام سمیعی از همرزمان شهید می گوید: «آقامحمود قبل از انقلاب در ارتش خدمت کرده و دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته است ، بنابراین او قبلاً با آموزش های اولیه نظامی آشنا بوده است. وقتی به تهران رفت و آموزش های بیشتری را گذراند ، ناگزیر شد. یک نیروی آموزشی ، و با تشکیل سپاه رشت ، مسئولیت آموزش نیروها را بر عهده گرفت.

حضور در گنبد و کردستان

اگر بخواهیم گام به گام زندگی جهادی شهید قلی پور را بررسی کنیم ، وی ابتدا در مناطق و شهرهای مرزی برای مبارزه با جدایی طلبان و عناصر ضدانقلاب شرکت کرد. حضور در شهر گنبد و اعزام نیرو به این شهر از اولین گام های شهید محمود قلی پور در مسیر جهاد و رزم بود. در آن زمان در بسیاری از شهرهای مرزی شورش ها و آشوب های زیادی به راه افتاد. در یک مورد ، به ابتکار گروه های ضد انقلاب و گروه های چپ ، شورشی در میان ماهیگیران بندرانزلی به وجود آمد که با هوشیاری شهید قلی پور و یارانش خنثی شد.

وقتی شورش های کردستان به اوج خود رسید ، حاج محمود گروهی از نیروهای محلی را در استان گیلان راه انداخت ، اتوبوس تهیه کرد و به عنوان رهبر این گروه به کردستان و شهرهایی مانند پاوه ، مریوان و … رفت. حضور دو ماهه شهید قلی پور و یارانش در استان گیلان منجر به اعزام تعداد دیگری از رزمندگان از استان گیلان به کردستان شد و بعدها این حضور در قالب تیپ کوهستانی قدس در سنججه اهمیت بیشتری پیدا کرد.

مقدمه حاج احمد متوسلیان

یکی از جنبه های زیبا و البته کمتر مورد بحث زندگی جهادی شهید مهجود قلی پور ، آشنایی و دوستی وی با حاج احمد متوسلیان در کردستان بود. احمد آذرمینیا ، یکی از همرزمان شهید در کردستان و آشنایی جاوید الاثر حج با احمد متوسلیان ، می گوید: ما فقط سلاح سبک داشتیم و سنگین ترین سلاح ما یک مسلسل کالیبر 50 بود. ما در وهله اول به شهر پاوه رفتیم. این شهر به تازگی از محاصره ضدانقلاب آزاد شده بود ، اما هنوز پس از گروهک های شورشی و ضد انقلاب هنوز به طور کامل بازسازی نشده بود. در پاوه ، شهید قلی پور با حاج احمد متوسلیان دیدار کرد. به دلیل روحیات این دو جهادگر عزیز ، آنها به سرعت جذب شدند. حاج احمد از نیروهای نترس و انقلابی و سخت کوشی خوشش می آمد و حاج محمود نمونه بارز چنین افرادی بود. بنابراین ، دو ماه پس از بازگشت ما به گیلان ، حاج احمد متوسلیان از شهید قلی پور خواست تا به کردستان برگردد و به او ملحق شود. حاج محمود نیز آن را پذیرفت ، اما وقتی به گیلان بازگشتیم ، اندکی بعد ، جنگ سفارش شده آغاز شد و پس از آن تاریخ ضد انقلاب و گروه های چپ مانند توده ها و چریک های مردم و شورش منافقین آغاز شد. موقعیت در قسمت شمالی کشور. در گیلان بمانید و با ضد انقلاب مبارزه کنید ».

در اولین روزهای دفاع مقدس شرکت کنید

با پیشرفت انقلاب اسلامی ، گروه های ضدانقلاب بیش از پیش با نظام اسلامی دشمنی کردند ، اما قبل از رسیدن به ژوئن 1981 و سابقه شورش مسلحانه توسط منافقین و دیگر گروه های ضدانقلاب ، دشمن بعث به دشمنان ما حمله کرد. 22 سپتامبر 1980. و از سه استان کرمانشاه ، ایلام و خوزستان ، یگان های زرهی و پیاده نظام از این خط عبور کردند. در آن زمان بود که شهید محمود قلی پور مانند حضورش در کردستان به سرعت بسیاری از همرزمان خود را بسیج کرد و خود او با این گروه به غرب کشور و به طور خاص سرپل ذهاب رفت.

حضور رزمندگان گیلانی در جبهه دفاع مقدس در روزهای آغازین جنگ سفارش شده صورت گرفت. آنها در جبهه سرپل ذهاب حضور داشتند و چون در آغاز جنگ هیچ انسجامی بین نیروهای خودی وجود نداشت ، گیلانی ها نیز در برابر دشمن بعثی متحمل خسارات سنگینی شدند. به عنوان مثال ، در 13 آنلاین 1359 ، سیزده شهید جوان گیلانی در جبهه سرپل ذهاب جان باختند.

سردار جنگل

مبارزه با گروههای ضدانقلاب که در آن زمان فعالیتهای گسترده ای از گیلان تا مازندران و گلستان انجام می دادند ، بیشتر زندگی جهادی شهید قلی پور را در بر می گیرد. با آغاز شورش مسلحانه ریاکارانه در ژوئن 1981 ، استانهای شمالی کشور که سالها محل کانون گروههای چپ گرا بود ، به یکی از پایگاههای اصلی ضد انقلاب تبدیل شد. پوشش جنگل و کوه ها فضای کافی را برای این گروه ها فراهم کرد تا پایگاه های خود را در مناطق صعب العبور بسازند و اقدامات مخربی را در پناهگاه جنگل انجام دهند.

طهماسبی ، یکی از همرزمان شهید قلی پور ، می گوید: «شاید در کل منطقه گیلان نتوانید مردی مانند شهید قلی پور را پیدا کنید که در خط مقدم مبارزه با انقلاب و گروهک ها باشد. می توان گفت او در بحث مبارزه با ضد انقلاب به عنوان فرمانده سپاه گیلان اولین نفر بود. او کار خود را با جدیت دنبال می کرد. جنگ با ضد انقلاب در گیلان به دو قسمت تقسیم شد. یکی فعالیت در شهر ، دیگری نبرد در جنگل. هر کدام سختی ها و پیچیدگی های خاص خود را داشتند. در شهر ما به راحتی نمی توانیم چهره افراد عادی را با ضدانقلاب تشخیص دهیم و پایگاه های ضد انقلاب در جنگل در نقاط دشوار قرار داشت. در آن زمان بسیاری از ضدانقلاب نه تنها در میان مردم عادی بلکه به عنوان نگهبان و رزمندگان مستقر شدند. گاهی به هیچ نیروی انقلابی نمی توان به راحتی اعتماد کرد. کشتار مقامات در شهر رشت و استان گیلان بسیار زیاد بود. اگر انصاری شهید است استاندار گیلان اولین شهید استاندار کشورمان است. وی و معاونش شهید نورانی کشته و شهید شدند. »

هوشمندی و نبوغ شهید قلی پور و همچنین روش های مبارزه با ضدانقلاب ضربات مهلکی به باندها در استان گیلان وارد کرد. به گفته رفقای شهید ، شهید قلی پور سعی کرد در مقابل ضدانقلاب از مردم کمک بگیرد و با رفتار ناجوانمردانه خود نیز سعی کرد جوانان فریب خورده را از دامان ضدانقلاب آزاد کند. در یک مورد ، دختری که چندین ترور مرتکب شده بود از رفتار ناجوانمردانه شهید قلی پور پشیمان شد و با افشای تعداد قابل توجهی از خانه های تیمی ضربه محکمی به ضدانقلاب وارد کرد. در این عملیات و با هماهنگی عالی حاج محمود ، در روز و ساعت معین ، بخش قابل توجهی از خانه های نیروهای منافقین به طور همزمان توسط رزمندگان تصرف و خلع سلاح شد. »

تشکیل تیپ 16 قدس گیلان

از اواخر سال 1985 ، به همت شهید محمود قلی پور و دیگر رزمندگان استان گیلان ، شورش ضدانقلاب تا حد زیادی در گیلان از بین رفت. تا آن زمان ، رزمندگان گیلان اغلب از طریق لشکر 25 کربلا و همچنین از طریق تیپ کوه قدس مستقر در سنندج به جبهه دفاع 25 می رفتند. از سال 1364 ، با تلاش آیت الله احسانبخ ، گیلانی ها باید تیپ مستقلی داشتند و به عنوان بخشی از این تیپ باید به جبهه می رفتند.
پس از اتخاذ تصمیمات در سطح استان ، موضوع استقرار این تیپ در جریان سفر خود به فرمانده سپاه در گیلان و با موافقت فرمانده وقت سپاه ، شهید حاج محمود قلی پور ، مورد بحث قرار گرفت. افراد کلیدی و شناخته شده در استان گیلان. وی به عنوان معاون برنامه ریزی و عملیات تیپ قدس به سنندج رفت و از آن پس به استخدام نیروهای استان گیلان در واحدها و واحدهای دیگر پرداخت. اگر فرماندهانی به فرماندهی شهدا مانند حاج حسین املکی ، مهدی خوش سیرت و … ورود وی از لشکر 25 کربلا به تیپ قدس به همت شهید محمود قلی پور است.

با تأمین نیروهای مجرب و مجرب گیلانی در تیپ قدس ، اداره این تیپ به تدریج به گیلانی ها سپرده شد و سپس با ورود سردار شهید حاج حسین همدانی ، تیپ 16 جیودس رسماً تشکیل شد. شهید قلی پور همچنان فرمانده ستاد تیپ بود زیرا فرماندهی خوبی در سازماندهی و پشتیبانی نیروها و تیپ داشت. تیپ قدس گیلان پس از شکل گیری ابتدا در عملیات والفجر 9 شرکت کرد و سپس در عملیات کربلای 2 یک آزمایش جدی انجام داد. در جریان این عملیات ، حاج محمود قلی پور پس از سالها تلاش ، حقوق خود را دریافت کرد و به لقاء الله پیوست. پس از شهادت محمود حاج مشخص شد که وی در آخرین ساعات زندگی زمینی اش وصیت نامه جدیدی نوشته است. شهادت این وصیت این جمله بود: “من درد همه گلوله ها و ترکش ها را تحمل می کنم ، اما هرگز غم خمینی را تحمل نخواهم کرد …”

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا