خارجی

مالی: هدف ما پاره کردن برجام نیست/به ایران تضمین نمی‌دهیم/ اینکه می‌گوییم صبر نامحدود نداریم تهدید نیست واقعیت است

به گزارش رویداد برتر ، نماینده ایرانی پارلمان اروپا در مصاحبه با رادیو فردا روز چهارشنبه گفت: “ما نمی دانیم.” ما نمی دانیم که در صورت بازگشت ایالات متحده به برجام ، ایران می خواهد همچنان به برجام بچسبد یا خیر. ما می گوییم اگر ایران قصد احیای برجام را دارد ، این نیز قصد ماست و ما باید بتوانیم درباره آن مذاکره کرده و به صورت دوجانبه به توافق هسته ای بازگردیم. ما به تحریم های خود که مغایر با برجام است باز می گردیم و ایران نیز به اقدامات و اقدامات خود علیه برجام باز می گردد.

وی ادامه داد: امکان احیای برجام وجود دارد. ما می خواهیم توافق کنیم. به محض بازگشت ایران به وین برای تکمیل مذاکرات ، ما آماده بازگشت هستیم. تا زمانی که موضع ایران را نشنویم ، از پاسخ آنها مطلع نخواهیم شد.

سفیر آمریکا در پاسخ به این س ifال که آیا از دولت جدید ایران پاسخی دریافت کرده است یا خیر ، گفت: “اول از همه ، باید بگویم که ما با ایران در تماس مستقیم نیستیم زیرا دولت ایران مستقیماً با ما صحبت نمی کند. آنها از طریق واسطه هایی مانند چین ، روسیه و اروپا با ما ارتباط برقرار می کنند. ما شنیده ایم که آنها آمادگی بازگشت به وین را خواهند داشت ، اما نمی دانیم این زمان کی خواهد بود. ما در دور ششم مذاکرات پیشرفت زیادی کرده ایم ، اما نتوانسته ایم همه اختلافات را حل کنیم. اگر ایران با موضع شدیدتری بازگردد ، حل این اختلافات دشوارتر خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم با موضع واقع بینانه به مذاکرات بازگردیم. ما آماده سازش هستیم و امیدواریم آنها نیز همین کار را انجام دهند.

روبرت مالی در بخش دیگری از سخنرانی خود پاسخ داد: “چگونه ممکن است که پس از پیشرفت بزرگ هنوز اختلافات زیادی وجود داشته باشد؟” وی گفت: “پیشرفت ها و تفاوت های بزرگ می تواند در کنار هم وجود داشته باشد.” این دقیقاً نکته است. ما تا پایان مذاکرات در ماه ژوئن پیشرفت کرده ایم. تفاوتهای بزرگی نیز وجود داشت. ما در حال تلاش برای بازگشت و حل این اختلافات هستیم. دولت قبلی ما با کمپین فشار حداکثر خود اشتباه محاسبه کرد. امید بود که ایران تسلیم شود و خواسته های آمریکا را برآورده کند. این یک محاسبه اشتباه بود و رئیس جمهور بایدن قدم گذاشت تا صفحه را برگرداند. ما می ترسیم که ایران محاسبات غلط دولت قبلی خود را تکرار کند و معتقدیم که با گسترش برنامه هسته ای خود و افزایش فعالیت های خود ، می تواند ایالات متحده را مجبور به امتیازاتی فراتر از بازگشت به سرزمین خود کند. آن هم اتفاق نخواهد افتاد.

در بخشی دیگر از این گفتگو ، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: هدف ما این نیست که به برجام برگردیم و سپس آن را پاره کنیم. هدف ما حفظ آن است. ایران می گوید از ما ضمانت می خواهد. هیچ تضمینی وجود ندارد. وقتی در سال 2015 در مورد توافق مذاکره کردیم ، من آنجا بودم. این موضوع در قلب بحث های طولانی بین دو تیم قرار داشته است و نتیجه این شد که این موضوع باید یک توافق سیاسی متقابل بین اعضای 1 + 5 و ایران باشد. اگر یک طرف توافق را نقض کرد ، طرف دیگر باید با نقض توافق واکنش نشان دهد و همین کار را انجام دهد. این نیز اتفاق افتاده است ، و ما در حال حاضر در تلاش برای احیای توافق هستیم. اگر ایران توافق دیگری با ضمانت بخواهد ، می توانیم مذاکره کنیم ، اما این توافق نهایی نخواهد بود. اگر ایران بیشتر می خواهد ، ایالات متحده بیشتر می خواهد.

مالی ادامه داد: هدف ما بازگشت به برجام است. ما و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه بارها تاکید کرده ایم که زمانی خواهد رسید که توسعه هسته ای ایران آنقدر بزرگ خواهد بود که دیگر نمی توانیم ساعت را به عقب برگردانیم و به برجام بازگردیم. امیدواریم به آن نقطه نرسیم ، اما اگر به این هدف برسیم ، باید در مورد توافق دیگری مذاکره کنیم و همه می دانیم که این کار چقدر دشوار است. اگر ایران به زودی به میز مذاکره بازگردد و آماده باشد که از تعهد خود به شورای امنیت سازمان ملل دست بردارد ، ما آماده ایم ، اما نمی توان به طور نامحدود منتظر ماند. این تهدید نیست ، اما ما حقیقت را می گوییم. اگر ایران قصد دارد به برجام بازگردد ، ما باید به توافق بازگردیم ، اما اگر پیشرفت ایران به حدی باشد که این امکان پذیر نباشد ، ما باید در مورد یک معاهده جدید صحبت کنیم.

این مقام آمریکایی در مورد تبادل زندانیان گفت: “من نمی خواهم چیزی بگویم که احتمال آزادی فوری شهروندان آمریکایی محبوس در زندان را به خطر بیندازد.” این توافق هنوز منعقد نشده است ، اما پیشرفت هایی حاصل شده است. امیدواریم توافق ها نهایی شود. ما آماده ایم و به ایران اعلام کرده ایم که آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم.

روبرت مالی در پاسخ به این س ،ال که “آیا می توان موضوع افغانستان را در مذاکرات وین با ایران مطرح کرد؟” وی گفت: “مذاکرات وین بسیار واضح است و تمرکز مشخص است.” بازگشت به برجام نیز محور این مذاکرات است. من نمی خواهم در مورد قالب های دیگر گمانه زنی کنم ، اما برجام در مرکز مذاکرات وین است. ما گفته ایم که ایران قصد دارد از این مذاکرات به عنوان بستری برای مسائل دیگر ، اما درباره برجام وین استفاده کند و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.

311311

دکمه بازگشت به بالا