خبرهای کلی

منتظر نباشید؛معجزه‌ای رخ نمی‌دهد! – رویداد برتر

اجلاس آتی رهبران محله عراق در بغداد ، که اولین نشست منطقه ای در نوع خود محسوب می شود ، نشان می دهد که منطقه غرب آسیا به سمت همگرایی و اجتناب از تنش های سیاسی حرکت می کند. این نشست قرار است اواخر این ماه در بغداد و با حضور رهبران ایران ، ترکیه ، عراق ، مصر ، اردن ، سوریه ، عربستان سعودی و کویت برگزار شود که دستور کار آنها حل و فصل هشت کشور خواهد بود.

گفته می شود امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر عراق را مطلع کرده است که قصد دارد در دیدار با نخست وزیر عراق در بغداد شرکت کند. اگر رئیس جمهور فرانسه در این نشست شرکت کند ، به این معنی است که اتحادیه اروپا می خواهد نقش م influثری در منطقه ایفا کرده و از نفوذ آمریکا و انگلیس بکاهد. فرانسوی های شرکت کننده در این نشست نتیجه قابل قبول اجلاس سران کشورهای منطقه و اعتبار بین المللی تصمیمات این نشست را تضمین می کنند.

اگرچه مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر عراق ، محصول این اجلاس است ، اما وی می خواهد در صورت خروج ایالات متحده از عراق ، این کشور را به یک کشور مهم و کلیدی برای حل اختلافات در منطقه تبدیل کند. در جریان مراسم تحلیف آیت الله ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور منتخب عراق ، برهم صالح ، رئیس جمهور عراق ، دعوت رسمی از عراق برای شرکت در جلسه در بغداد صادر کرد که مورد تأیید رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

طبیعتاً در این نشست تاریخی ، تعدادی از مسائل مهم از جمله اختلافات بین ایران ، سوریه ، عربستان سعودی و ترکیه به اطلاع دولت میزبان و رهبران شرکت کننده خواهد رسید.

ایران و عربستان سعودی در چهار دهه گذشته دچار اختلافات سیاسی شده اند ، زیرا عربستان نقش مخربی در محور مقاومت و نگرش فرقه ای رژیم آل سعود به ساختار مذهبی کشورهای محور مقاومت داشته است. وی عملیات گسترده مالی و سیاسی علیه حزب الله لبنان را انجام داد ، بنابراین اعتراضات 14 مارس علیه مقاومت لبنان دستورات لازم را مستقیماً از سفارت عربستان دریافت کرد.

در جریان بحران سوریه که از مارس 2011 آغاز شد ، عربستان سعودی تا کنون بیش از 80 میلیارد دلار به درخواست آمریکا و انگلیس برای سرنگونی دولت علوی سوریه به گروه های تروریستی کمک مالی کرده است. بیش از 6 سال در یمن ، عربستان سعودی با حذف حوثی های شیعه از ساختار قدرت ، جنگ وحشیانه ای علیه مردم یمن آغاز شد که در آن ده ها هزار زن و کودک یمنی قربانی این جنگ نابرابر شدند. در این جنگ وحشیانه 14 کشور تحت نام ائتلاف سعودی در کنار رژیم ایستادند و هزینه انجام شده در این 6 سال 350 میلیارد دلار برآورد شده است.

در طرف دیگر مناقشه منطقه ای ترکیه قرار دارد که در ابتدا در بحران سوریه در کنار عربستان سعودی ، اردن ، قطر و امارات متحده عربی قرار داشت ، اما پس از سقوط دولت محمد مرسی توسط دولت عبدالفتاح السیسی به چالش کشیده شد. در کشور مصر. به ترکیه یکی از حامیان اصلی اخوان المسلمین در مصر و لیبی است و این با سیاست های عربستان سعودی و دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در تناقض است.

اردن به عنوان یک بازیگر حاشیه ای ، نقشی کاملاً مات و لغزنده در حوادث منطقه دارد و گاهی با عربستان سعودی و مصر و گاهی با این دو کشور در تضاد منافع است.

مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی و با دریافت کمک های مالی از ایالات متحده ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ، البته از سیاست های این سه کشور پیروی می کند و نمی تواند به تنهایی تصمیم به ایجاد یک رابطه پایدار با ایران بگیرد.

بنابراین ، انتظار نمی رود هیچ معجزه ای در اجلاس ایران ، اردن ، عربستان ، سوریه ، مصر ، کویت ، ترکیه و عراق رخ دهد ، اما حداقل منطقه اقدامی برای کاهش تنش های سیاسی و رسانه ای و آتش بس بین کشورهای منطقه انجام خواهد داد. منطقه

البته دولت سیزدهم نیز تمایل دارد سیاست خارجی خود را بر روی همگرایی منطقه ای متمرکز کند تا از ادامه تنش های موجود که تنها رژیم صهیونیستی استفاده کننده اصلی آن است جلوگیری کند.

310311

دکمه بازگشت به بالا