خبرهای کلی

هیولاهای‌ زشت بتنی برای ذائقه‌های خاص

بروتالیسم ، که به معماری وحشی نیز معروف است ، سبکی از معماری مدرن است که به دنبال کاوش در ساختمانها بدون روکش با استفاده از بتن برهنه است. این سبک معماری در دهه 1950 اختراع شد و در اواسط دهه 1970 به اوج محبوبیت خود رسید ، اما بعداً به ناهمواری ، زبری و بد مزه بودن متهم شد و محبوبیت آن کاهش یافت.

به گزارش رویداد برتر ، این روزنامه خراسان او نوشت: “گفته می شود که گرایش های کلی در مورد یک هنر و گرایش معین در حال چرخش هستند. این بدان معناست که روندهای قدیمی پس از مدتی دوباره ظاهر می شوند. این اصل در زمینه های مختلف مانند مد ، موسیقی و هنر صادق است. اما در هنر معماری ، سبکی بهتر از معماری وحشی یا بی رحمی این اصل را منعکس نمی کند. بروتالیسم ، که به معماری وحشی نیز معروف است ، سبکی از معماری مدرن است که به دنبال کاوش در ساختمانها بدون روکش با استفاده از بتن برهنه است. این سبک معماری در دهه 1950 اختراع شد و در اواسط دهه 1970 به محبوبیت خود رسید ، اما بعداً به ناهمواری ، زبری و بد مزه بودن متهم شد و محبوبیت آن کاهش یافت.

این دیدگاه اکنون دوباره تغییر کرده است و روند جدیدی در این سبک معماری در حال شکل گیری است. معماری بی رحمی ، معروف به فولاد و بتن مسلح ، عناصر مدولار و کاربردی ، در درجه اول برای ساختمانهای شرکتی و همچنین ساختمانهای مسکونی مهم برای برآوردن منطقی نیازهای اولیه مسکن مورد استفاده قرار گرفته است. قابل ذکر است که اصطلاح وحشی یا “وحشی گر” هیچ ارتباطی با ظاهر خشن این سبک معماری ندارد. این کلمه از اصطلاح فرانسوی beton burt به معنی “بتن خام” گرفته شده است. در واقع ، برداشت منفی از معماری وحشی را می توان به معنایی که این کلمه در ذهن برمی انگیزد نسبت داد. چنین ساختمانهایی اغلب غیر دوستانه ، ترسناک و حتی غیرقابل سکونت تلقی می شوند. معماری وحشی یکی از بی نظیرترین سبک ها در بین سبک های معماری است ، زیرا احساسات بسیار متفاوتی بین جامعه طراحی ساختمان و عموم مردم ایجاد می شود. در ادامه می توانید با تاریخچه آن و چند نمونه از معروف ترین بناهایی که با این نوع معماری ساخته شده اند آشنا شوید.

از ظهور معماری وحشی تا افول و تجدید حیات آن

معماری وحشی اساساً عناصر تزئینی و همچنین تمایلات پر زرق و برق و لذت طلبانه ای را که با نقشه های معماری اوایل قرن بیستم همراه بود ، به طور کامل رد می کند. بازسازی در دوره پس از جنگ جهانی دوم ، به ویژه در بریتانیا و کشورهای اروپای شرقی مانند روسیه ، بلغارستان ، یوگسلاوی و چکسلواکی ، به ایده های سوسیالیستی روی آورد و در نتیجه سوددهی ، سادگی و سادگی و همچنین هزینه های پایین ساخت و ساز ایجاد شد. قرار داده شده. بتن در آن زمان نه تنها ارزان نبود بلکه برای ساخت سریع نیز مجاز بود. به غیر از بریتانیا و ایالات متحده ، بیشتر اروپای شرقی ، فرانسه ، ایتالیا و آلمان و همچنین ژاپن ، چین و هند ، به ویژه ژاپن ، ژاپن ، چین و هند ، نمونه هایی از معماری وحشی دارند که بیشتر شبیه به استحکامات نظامی مسکن عمومی ، موزه ها ، کلیساها و مدارس در دانشگاه ها ، تالارهای شهر و شوراهای شهر یافت شد.

اولین

معماری وحشی در اوایل دهه 1970 در نیویورک به اوج محبوبیت خود رسید و از آن دهه تا کنون جای خود را در معماری محبوب از دست داده است. این فروپاشی نه تنها به دلیل نقص های عملکردی ، تعمیرات پرهزینه و ناتوانی در بازسازی و نوسازی ساختمان ها ایجاد شد ، بلکه به دلیل نوع نگاهی بود که از این سبک معماری ایجاد شد و به عنوان نمادی از فروپاشی بافت شهری تلقی شد. بتن خام مورد استفاده در این ساختمانها با گذشت زمان دچار پوسیدگی و سایش قابل توجهی شد و آنها را به هیولاهای زشت تبدیل کرد و بر ظاهر خیابانها تأثیر گذاشت. به همین دلیل است که این سبک معماری به تدریج جذابیت خود را در سلیقه عمومی از دست داد و به عنوان نمونه ای از بد سلیقه مورد تمسخر قرار گرفت.

احیا

امروزه ، تقریباً سه دهه پس از تولد معماری وحشی ، این سبک معماری به روند طراحی ساختمان باز می گردد. چندین ساختمان به سبک وحشیانه توسط حرکات عمومی برای محافظت از آنها از تخریب نجات یافتند ، برخی از آنها در فهرست میراث ملی و برخی نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بسیاری از این ساختمانها با نوسازیها و بازسازیهای وسیع قابل سکونت ، مدرنتر و معتبرتر می شوند. مسلم است که معماری وحشی دوباره به دنیای معماری باز می گردد. رسانه های اجتماعی نقش مهمی در احیای سبک معماری ایفا کرده اند. اگر بی رحمی را در اینستاگرام جستجو کنید ، می توانید بیش از 500000 تصویر از ساختمانهای این سبک پیدا کنید. تعدادی کتاب در این زمینه منتشر شده است که به حفظ علاقه مردم کمک کرده است. در ادامه با تعدادی ساختمان برجسته که نمایانگر سبک وحشی گری در نقاط مختلف جهان هستند آشنا می شویم.

ساختمان ویژه گالری هنری

نام و محل ساختمان؟ پل رودولف هال ، کنتیکت ، ایالات متحده

سالن رودلف دانشگاه پل ییل یکی از اولین ساختمانهای ساخته شده وحشی در ایالات متحده است. در سال 1963 ، پل رودولف مدرسه هنر و معماری دانشگاه ییل را در نیوههاون ، روبروی گالری هنر دانشگاه ، که توسط لوئیس کان طراحی شده بود ، ساخت. ساختمان یک دهه قبل از طراحی رودلف ، ساختمان گالری دارای نمای شیشه ای و فولادی بود و می تواند الگویی الهام بخش برای رودلف باشد ، اما رودلف ، که می خواست از زبان معماری خود در ساختمان استفاده کند ، از الهام گرفته از معماران بی رحمانه به عنوان لوکوربوزیه بود. قادر به ارتقاء سبک معماری وحشیانه و تحسین و ایجاد یک ساختمان مقاوم است. این ساختمان به عنوان نمادی از معماری معاصر مدرن شناخته می شود و نقش مثری در شکل گیری معماری دهه 60 و 70 داشته است. در ایالات متحده ، کتابخانه گایزل نیز بر اساس این سبک معماری ساخته شده است. کتابخانه این موسسه با بیش از 300 میلیون کتاب ، یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان بود ، معمار آن ویلیام پریرا ، پرتغالی.

زشت ترین ساختمان جهان تا سال 1972

نام و محل ساختمان؟ برج ترولی ، لندن ، انگلستان

برج ترولی لندن که توسط آرنو گلدفینگر طراحی شده ، اقامتی 31 طبقه به سبک فاحشه خانه و یکی از مشهورترین مکانهای دیدنی لندن است. این بلوک بتنی به ارتفاع 332 فوت از دو ساختمان مجزا و در عین حال متصل به هم تشکیل شده است که در آنها آسانسورها و پله ها از آپارتمان ها جدا شده اند تا فضای زندگی ساختمان را به حداکثر برسانند. گلدفینگر یکی از معماران مدرنیستی بود که پس از ویرانی جنگ جهانی دوم درخواست بازسازی مناطق مسکونی لندن را داشت. برج ترفند برای ارائه مسکن مدرن و مقرون به صرفه برای کسانی که خانه های خود را در جنگ از دست داده اند ، ساخته شده است. او همچنین مخالفان زیادی در کارهای معماری گلدفینگر داشت. به عنوان مثال ، نویسنده جیمز باند ، یان فلمینگ ، آنقدر از گلدفینگر متنفر بود که معمار را به نام دشمن اصلی جیمز باند نامگذاری کرد. برج ترول که در سال 1972 تکمیل شد ، در زمان ساخت آن زشت ترین ساختمان جهان محسوب می شد. این ساختمان در سال 1998 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

ساختمان 35 طبقه بدون نما

نام و محل ساختمان؟ دروازه شهر غربی ، بلگراد (صربستان)

نمونه ای از ساختمانهای به سبک بی رحمانه ، ساختمان دروازه است که در غرب شهر بلگراد ، صربستان واقع شده است. سومین ساختمان بلند مرتبه اداری بلگراد توسط معمار صربی پروفسور میهاجلوف متروویچ در سال 1977 طراحی و در سال 1980 تکمیل شد. این ساختمان 35 طبقه شامل دو برج (یک برج مسکونی 30 طبقه و یک ساختمان اداری 26 طبقه) است که توسط یک پل دو طبقه به هم متصل شده اند و فضای بالای برج اداری نیز به یک رستوران گردان اختصاص داده شده است. ارتفاع ساختمان شامل رستوران 115 متر است. استفاده از بتن آرمه ، نمای خاکستری ، عدم وجود تزئینات بیرونی روی نما و ارتفاع و شکوه ساختمان از دلایلی بود که وی با موفقیت سبک برتالیسم را اجرا کرد.

مسکن طبقه کارگر پس از جنگ جهانی دوم

نام و محل ساختمان؟ Unite Debitation ، مارسی ، فرانسه

ساختمان Unite Debitation (به معنی واحد مسکونی) توسط معمار مشهور فرانسوی لوکوربوزیه در مارسی به عنوان اقامتگاه طبقه کارگر پس از جنگ جهانی دوم ساخته شد. ایجاد یک مرکز خرید ، اداره پست و اتاق هایی برای 1600 نفر در آپارتمان های کارآمد به ساختمان اجازه داد که به گفته لوکوربوزیه “به بتونی جلال جدیدی بخشید” و به عنوان یک شهر مستقل عمل کند. این ساختمان عظیم اخیراً در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام شده است.

آسمان خراش منقرض شده

نام و محل ساختمان؟ سنتر پوینت ، لندن ، انگلستان

یکی از اولین آسمان خراش های لندن ساختمان اداری Office Point است که توسط جورج مارش ، معمار مشهور انگلیسی ، به عنوان یک سازه 34 طبقه بتنی و شیشه ای طراحی شده است. ساختمان اداری بلند در انتهای خیابان آکسفورد در مرکز لندن در دهه 1960 ساخته شد اما چند سال خالی ماند و در سال 1970 توسط گروهی از مردم در اعتراض به جای خالی اشغال شد. ساختمان بزرگ در زمانی که بسیاری از مردم لندن جایی برای زندگی نداشتند. ساختمان سنتر پوینت که در سال 1966 تکمیل شد و اکنون به ساختمان مسکونی تبدیل شده است ، در لیست مهمترین و حفاظت شده ترین ساختمانها در انگلستان قرار دارد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا