خارجی

واکنش شخصیت‌های سیاسی و احزاب لبنان به حادثه بیروت

بعدازظهر یکشنبه ، مردم به مراسم تشییع جنازه علی حبلی از اعضای حزب الله لبنانی حمله کردند و وی را کشتند و زخمی کردند که باعث انتقام مقامات و احزاب سیاسی لبنان شد.

میشل عون ، رئیس جمهور لبنان در بیانیه ای به شدت از این حادثه ابراز تاسف کرد و از ارتش خواست اقدامات فوری برای بازگرداندن امنیت در منطقه انجام دهد.

نخست وزیر فعلی

حسن دیاب ، نخست وزیر دولت مترقی لبنان نیز با صدور بیانیه ای تأکید کرد که نباید به شورشیان و کسانی که به دنبال ایجاد بی ثباتی و بی ثباتی در کشور هستند اجازه ورود داده شود.

نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه است

نجیب میکاتی ، نخست وزیر کابینه لبنان نیز از این حادثه ابراز تاسف کرد و از همه طرف ها خواست تا خویشتنداری داشته باشند.

جنبش حزب الله

حزب الله همچنین با صدور بیانیه ای از نیروهای امنیتی لبنان و مقامات قضایی خواست تا روند رسیدگی و مجازات عاملان ترور علی الشعبلی را آغاز کنند.

در این بیانیه آمده است: ما از شورشیان می خواهیم شعله های خیزش را شعله ور کرده ، ترافیک ایجاد کرده و شهروندان را آزرده خاطر کنند.

حزب الله اعلام کرده است که ما همه قتل ها و کشتارها و مخالفت کامل خود را با همه قتل ها و تحقیر قداست و کرامت انسانی اعلام می کنیم.

فرماندهی ارتش

ستاد ارتش لبنان در بیانیه ای در رسانه های اجتماعی گفت: ارتش حضور خود را در منطقه خلدا تقویت می کند و گشت های پیاده نظام و موتوری را در آنجا مستقر کرده است.

بر اساس این بیانیه ، “واحدهای ارتش خلدا به تمام افراد مسلحی که در خیابانهای خلدا هستند و هر کسی که از هرجای دیگر به سمت خلدا شلیک می کند شلیک خواهند کرد.”

سعد الحریری رهبری جنبش آینده را بر عهده داشت

المستقبل به رهبری صد الحریری که قبلاً از کابینه لبنان استعفا داده بود و المقاطی جایگزین آن شد ، همچنین خواستار هوشیاری طرف های درگیر ، به ویژه قبایل عرب در جنوب بیروت شد.

وی از آنها خواست تا از هر اقدامی که منجر به نزاع فرقه ای شود خودداری کنند.

ولید جانبلات

ولید جمبلات ، رهبر حزب سوسیالیست مترقی لبنان در واکنش به این درگیری ها گفت: عاملان قتل باید دستگیر و قبل از فردا به دادگاه معرفی شوند. وی از افراد درگیر خواست تا با یکدیگر آشتی کنند و آمادگی خود را برای میانجیگری بین افراد ذی نفع اعلام کرد.

رئیس حزب دموکراتیک لبنان

طلال ارسلان ، رهبر حزب دموکراتیک لبنان ، در مصاحبه با المیادین ، ​​رویداد خلده را یک اقدام ناجوانمردانه توصیف کرد: “ما از ارتش لبنان می خواهیم هرج و مرج امنیتی در منطقه را متوقف کرده و ستون پنجم را دستگیر کند. “

وی افزود که ارتش باید جنایتکاران را به دادگاه برساند ، در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

حزب سوسیالیست و ناسیونالیست سوریه مستقر در لبنان

حزب سوسیالیست و ناسیونالیست سوریه مستقر در لبنان نیز با صدور بیانیه ای این حادثه را محکوم کرد و آن را یک اقدام تروریستی خواند و ضمن تسلیت به حزب الله ، تاکید کرد که این حادثه با هدف ایجاد حوادث امنیتی و به دستور یک کشور خارجی انجام شده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) همچنین از همه طرف های مربوطه خواسته است از هر اقدامی که تنش را افزایش می دهد و عدم اطمینان را افزایش نمی دهد خودداری کنند.

به گزارش رسانه های لبنانی ، شب گذشته (شنبه شب) مردی هنگام حضور در عروسی به علی شبلی شلیک کرد. طبق گزارشات مطبوعات ، این پرونده به دنبال “انتقام” بود.

311311

دکمه بازگشت به بالا