خبرهای کلی

وزارت «صمغ» و مشکل مایحتاج مردم

سیستم دولتی ما در 40 سال گذشته متمرکز بوده است ، اما ما سیستم های اقتصاد آزاد را که توسط کشور سازماندهی شده است ، پیاده کرده ایم. در اوایل انقلاب ، وزارت صنعت سنگین ، صنعت ، معدن و تجارت در قالب چهار وزارتخانه وجود داشت ، که گاه در رأس آنها مقامات بی نظیری وجود داشت. ده ها سکه به او اهدا شد که همه آنها بدون هزینه ای برای ساختن مدرسه در منطقه 2 تهران هزینه کردند.
در وزارت صنعت وزیری وجود داشت که این صنعت را می شناخت و به عنوان مرجعی برای کارخانه داران عمل می کرد ، اگرچه گاهی اوقات سختگیری او نسبت به زیردستانش مناسب نبود و او به اندازه کافی خوش شانس بود که امکانات خانواده خود را برای پتروشیمی و. ….
در همان زمان وزیر قدرتمندی در وزارت معدن و فلزات وجود داشت که کار بدی داشت ، هرچند یک آشپز باید در سفرها او را همراهی می کرد تا طعم غذا را بفهمد!
آنها آمدند و سه وزارتخانه صنعت را در یک فرآیند زمان بر با هم ادغام کردند. من می گویم وزارت “لاستیک” به این دلیل است که وزارتخانه هرچه بود ، به آن متصل شد و به وزارت صنعت تبدیل شد.
خوب ، اگر بپرسیم چرا وزارتخانه ها را خراب کرده و ادغام کرده است ، پاسخ روشن این است که بسیاری از کشورها این کار را کرده اند و ما قصد داریم نیروی کار را کاهش دهیم ، دولت را کاهش دهیم و بهره وری را افزایش دهیم.

حال باید بررسی کرد که تفاوت نیروی کار فعلی وزارت صمت با کل نیروی کار وزارتخانه های قبلی در چیست؟ چقدر کاهش پیدا کرد؟ و وضعیت عملیاتی فعلی این وزارتخانه چگونه است؟ محافظت و کنترل می شود؟
در حقیقت ، تعدادی از صنایع سنگین جدید در 30 سال گذشته ظهور کرده اند و صنایع متوسط ​​و کوچک چطور؟ کارخانه های خودروسازی ما تا چه اندازه از عملکرد انحصاری فاصله گرفته است؟ آیا اخیراً تمرکززدایی مقررات و بوروکراسی دست و پاگیر وجود داشته است؟

تا کنون ، این کار را می توان با خشونت و ظرافت توجیه کرد ، اما انحلال وزارت بازرگانی (نام آن در تجارت فارسی است و سابقه طولانی در کشور دارد) و الحاق آن به وزارت صنعت و معدن سابق هیچ نتیجه خوبی بوده است در اصل ، وظایف وزارت تجارت کاملاً با وزارت صنعت سازگار نیست.

شکست وزارت بازرگانی ، که در دوره های خاصی وزیران موفقی داشته است ، بر نیازهای مردم تأثیر مستقیم دارد و با کاهش رفاه مردم در دراز مدت زمینه نارضایتی آنها را فراهم می کند. وزارت بازرگانی باید تمام تلاش خود را برای تأمین منابع و یافتن نقطه مطلوب برای واردات مردم و کالاهای مصرفی انجام دهد.
به یاد دارم که یکی از معلمان یکی از دانشکده های فنی به دانش آموزان می گفت که شما فارغ التحصیل کارشناسی بی سواد و بدون هنر هستید و البته وزارت صنعت بدون تجارت و تجارت دچار چنین سرنوشتی می شود …..
یادمان باشد در رأس این وزارتخانه که در مجموع 4 وزارتخانه آن را اداره می کنند ، وزیر قوی ندیده ایم.
در هر صورت ، مجلس فعلی ، که علاقه زیادی به پیشنهاد و تصویب برنامه های خود دارد ، باید به دلیل عدم تصویب لایحه تاسیس وزارت بازرگانی ، بدخواهی های گذشته را جبران کرده و بلافاصله قبل از معرفی وزارت بازرگانی ارائه و تأیید کند. کابینه می داند که جدایی وزارت حمل و نقل از مسکن و شهرسازی از اهمیت بیشتری برخوردار است و از اولویت بالاتری برخوردار است.

دکمه بازگشت به بالا