خبرهای کلی

ایران و آژانس در مسیر تعاملی تازه

عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند شرایط را برای ایران در زمان روی کار آمدن دولت جدید دشوار کند. در این راستا ، جلوگیری از سفر رافائل گروسی به تهران ، امکان صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل را تقویت می کند. اما دولت سیزدهم تصمیم گرفته است هماهنگی های لازم با این سازمان را در دستور کار خود قرار دهد. در همین حال ، در جریان سفر مدیرکل آژانس به ایران ، طرفین به توافق رسیدند که می توان آن را مثبت ارزیابی کرد. توافق در پی قطعنامه جنجالی مجلس شورای اسلامی که پیش از این دولت آقای روحانی را از انعقاد هرگونه توافق با آژانس انرژی اتمی منع کرده بود. همزمان ، آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است که غرایز اقدامات رژیم صهیونیستی در ایران با سکوت تقویت می شود.

با این حال ، بر اساس بیانیه مشترک و توافق جدید ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به انجام خدمات فنی بر روی تجهیزات نظارتی مشخص شده و کارت های حافظه خود را که در ایران تحت آنلاین مشترک نگهداری می شوند ، قرار دهند. واکنش ها و بحث های فراوان و همچنین انتقاد شدید نمایندگان مجلس ، اما همگرایی قوه مجریه و مقننه از هرگونه انتقاد از این موضوع جلوگیری کرد.

گروسی که تهران را ترک کرد ، با ابراز خرسندی از این توافق ، بازگشت خود را به ایران مجدداً اعلام کرد و گفت عزیمت وی ​​به تهران اندکی پس از پایان سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به وین به پایان می رسد. بنابراین ، سفر گروسی به تهران ، آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران را از مسیر درگیری و تنش دور کرد و فضای مثبتی را ایجاد کرد و تعامل و همکاری در روابط دو طرف ایجاد کرد.

توسعه چنین فضای مثبتی البته می تواند زمینه را برای آغاز مذاکرات بریام در وین فراهم کند و به نظر می رسد ایران نیز در تلاش است تا این مذاکرات را در این راستا حل و ادامه دهد ، مذاکراتی که می تواند راه حلی ارائه دهد. برای دستیابی به توافق نهایی بین طرفین.

23311

دکمه بازگشت به بالا