خبرهای کلی

مخوف‌ترین عملیات نیروی هوایی علیه ارتش بعثی

عملیات کمان 99 دقیقاً یک روز پس از اولین حمله رژیم بعث عراق به ایران ، در 22 اکتبر انجام شد.

به گزارش رویداد برتر ، “دفاع پرس” در ادامه نوشت: در این عملیات ، 200 جنگنده ایرانی در حمله به عراق در پایگاه های هوایی اهواز ، تهران ، همدان ، سنندج ، تبریز ، بوشهر ، کرمانشاه و اسلام آباد ، تاسیسات هوایی و زیرساخت ها به این حمله پاسخ دادند. ، مخازن سوخت و انبارها رادارهای مهمات کنترل کننده هواپیماهای جنگی ، برج های نظارتی و سیستم های فرماندهی ، مراکز مخابراتی و آنتن ها در کرکوک ، موصل ، الرشید ، حبانیه ، نصیریه ، شعیبیه ، کوت و مثنی کنترل می شد.

این عملیات یکی از مهمترین و ترسناک ترین عملیات نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.

سرهنگ خلبان محمد اسماعیل شریفان ، مدیر تحقیقات م Instituteسسه تحقیقات الهیاتی دانشگاه و موسسه عالی دفاع ملی و تحقیقات استراتژیک ، در مورد این عملیات گفت: «نیروی هوایی یکی از قوی ترین و ترسناک ترین نیروها در نبردها ، نبردهای شبانه روز است. در میدان جنگ. »مناطق عملیات شبانه روز بمباران می شوند.

ادامه می دهد: نیروی هوایی سنگ بنای همه عملیات ها و بیشتر قدرت نظامی است. در روزهایی که جهان آرا خانه به خانه با نیروهای مردمی و تفنگداران دریایی خرمشهر می جنگید و شهید اقارب پرست اجازه نمی داد لشکرهای زرهی وارد خرمشهر شوند ، همت و زین الدین در برابر بمباران مداوم ارتش مقاومت می کردند. با توجه به خلبانان ، عراق از Disfult عقب ماند و ما خاکریز خود را در خور هاردان پیدا کردیم. در حقیقت ، ما از دشمن اجازه حرکت گرفتیم.

شریفان می گوید: “کمان 99 یک عملیات سریع با مشت محکم و خط بطلان در اختیار صدام است.” مهمترین عملیات علیه نیروی هوایی دشمن بود که دست دشمن را از اهداف سطحی قطع کرد. در این ماموریت از قوی ترین ابزارها استفاده شد و ما شهدای زیادی را در نیروی هوایی تقدیم کردیم و ثابت کردیم که نیروی هوایی قادر است. هربار که از ورودی پایگاه وارد می شویم بوی شهدا را حس می کنیم.

سرتیپ جواد محمدیان ، یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش ، همچنین در مورد عملیات 99 کمان اظهار می دارد: ماموریت های خاص نیروی هوایی که برای ما آموزش دیدند پنج مورد بود. یکی حمله به نقاط حساس و عمق استراتژیک دشمن بود. وقتی عراق حمله کرد ، ما در خدمت شهید بقایی بودیم و در غائله کردستان حضور داشتیم. منطقه کمی متشنج بود و ما فکر می کردیم او می تواند به عراق نفوذ کند. با شهید اقبالی و اکبری گشت زدیم و ساعت 12:30 از پرواز برگشتیم. ساعت 13:30 صدای بمباران عراق آمد و دیدیم مقداری سوشی عراقی از بالای سر ما عبور می کند.

محمدیا تصریح می کند: نیروی هوایی همواره برای هر پایگاه برنامه های عملیاتی داشته است و در صورت حمله ، ما می دانیم چه کار کنیم. برنامه های عملیاتی و اهداف پایگاه تبریز از قبل تعریف شده است. در ابتدا گفته شد که چهار هواپیما به سمت پایگاه موصل می روند و فردا عملیات شناسایی انجام شد.

خلبان نیروی هوایی ارتش تصریح می کند: در روز عملیات کمان 99 ، حدود 40 هواپیما برای عملیات از پایگاه تبریز بلند شدند و 30 هواپیما در این منطقه کارهای پدافند هوایی را انجام دادند. به خلبانان هواپیماهای سرپوشیده گفته شد که ماموریت شما چیزی جز بمباران هواپیماهای دیگر نیست ، زیرا وقتی دشمن به پایگاه هوایی ما می رسد ، جایی برای پرواز وجود ندارد. عراق پایگاه هوایی را یکی یکی مورد اصابت قرار داد اما تنها یک هواپیما از بین رفت و تبریز واقعاً برای عراق عاملی شد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا