خبرهای کلی

چرا نرخ ارز نباید کاهش یابد؟

سرآشپز بالای قابلمه ایستاد و سوپ به اصطلاح را با گرداب هم زد و مدام فریاد زد: حالا بهتر ، حالا بهتر. برخی آمدند و یک کاسه سوپ خریدند ، اما وقتی فهمیدند که سوپ هنوز بی مزه و بی مزه است ، آن کاسه را به زمین کوبیده و پراکنده کردند ، اما به جای افزودن گوشت و سبزیجات ، آشپز فکر می کرد که سوپ طعم خوبی دارد و نمک برخی از آنها دوباره برای مدت کوتاهی فریب خوردند ، اما هر بار تعداد کسانی که به مزخرفات اعتماد کردند کاهش یافت.
می بینید ، در شرایطی که نرخ تورم در مجارستان بیش از ده برابر تورم کشورهای تحت دلار است ، نباید از افزایش قیمت ارز متعجب شد ، اما وقتی این نرخ کاهش می یابد ، می توان پرسید چه اتفاقی افتاده است. قیمت های نزولی و وقتی هیچ دلیل علمی یا اقتصادی برای کاهش قیمت وجود ندارد ، معلوم می شود که این موضوع یا نظم و تصنعی است یا فضای خاصی است ، به عنوان مثال ، برخی از مقامات بین المللی چیزی گفته یا به ایران سفر کرده اند و تجربه نشان می دهد که قیمتهای مصنوعی و سفارشات یا قیمتهای ایجاد شده توسط جو روانی پایدار نخواهد بود.
البته نوسانات نرخ ارز هیچ ارتباطی با رشد ندارد و هر کدام دلیل خاص خود را دارند. جلوگیری از نوسانات و آشفتگی بازار ارز یکی از وظایف اصلی بانک های مرکزی است و اساساً بانک های مرکزی سه وظیفه اصلی دارند ؛ اول تنظیم تورم و نرخ بهره ، دوم کاهش نرخ بیکاری و سوم جلوگیری از نوسانات و ثبات قیمت ها.
بنابراین ، در صورت رخدادهای سیاسی مثبت و منفی ، رهبران و مقامات اقتصادی کشور نمی توانند اجازه نوسانات مخرب بازار را بدهند.
به نظر می رسد یکی از اصلی ترین مشکلاتی که ما در اقتصاد کشور و به تبع آن در حوزه ارز با آن روبرو هستیم ، قیمت های غیرواقعی و نرخ های متعدد ارز است و به ویژه در حوزه ارز ، نیاز به محدودیت تعداد صرافی های مجاز به ویژه صرافی ها به این محدودیت ها باعث می شود تاجران واردکننده نتوانند ارز به دست آورند ، از طرفی تجار صادرکننده در فروش ارز آزاد نیستند و مجبور به فرار می شوند که برخی از آنها مجبور به فرار می شوند.
به نظر من ، بهتر است بانک مرکزی و دولت جدید اجازه دهند بازار ارز با اتخاذ تک نرخی ارز و حذف قیمت های غیرواقعی و اجاره ای و بازارهای غیر آزاد رقابت پذیرتر شود و فقط در بازار مداخله کند. اگر عوامل یا افراد با سرمایه گذاری های بزرگ می خواهند با نوسانات و آشفتگی های ویرانگر مصنوعی بر بازار تأثیر بگذارند.
ناگفته نماند که اگر تفاوت بیش از 30 درصد در نرخ تورم بین مجارستان و کشورهای دلار را در نظر بگیریم ، حتی با فرض حل مشکلات سیاسی ، پول های بلوکه شده ما آزاد می شوند و درآمد ثروتمند ایجاد می شود ، نرخ ارز ممکن است در دراز مدت تثبیت شود یا حتی تثبیت شود. در میان مدت این امر نه ممکن است و نه حتی مفید است و هرگز نباید از تورم در کشورهای دلار در مجارستان بیش از 10 برابر جلوگیری کرد. قیمت ها و فقط مراقب باشید که این افزایش قیمت با هرج و مرج همراه نباشد و نوسان نداشته باشد و اجازه ندهد قیمت ها با دستکاری یا دستکاری تا زمانی که دلیل علمی یا اقتصادی برای سقوط وجود داشته باشد کاهش یابد. زیرا واضح است که قیمت های مصنوعی و دستوری ثبات نخواهد داشت.
* رئیس سابق انجمن مبادلات ارزی

223225

دکمه بازگشت به بالا