ورزش

کاهش آپنه خواب و بهبود سلامت مغز با ورزش

رویداد برتر / خراسان رضوی تحقیقات کوچک نشان می دهد که ورزش می تواند به کاهش علائم اختلالات معمول خواب و بهبود عملکرد مغز کمک کند.

به گزارش یو اس نیوز ، تحقیقات نشان داده است که ورزش می تواند یک درمان کمکی برای آپنه انسدادی خواب متوسط ​​تا شدید باشد. این وضعیت با خروپف شدید و تنفس متناوب مشخص می شود و ممکن است خطر بیماری قلبی ، سکته مغزی و افت شناختی را افزایش دهد. این بیماری معمولاً با فشار مداوم مثبت راه هوایی یا CPAP درمان می شود ، وسیله ای که هوا را از طریق ماسک به داخل مجاری تنفسی می راند تا راه های هوایی را در حالت خواب باز نگه دارد.

لیندا ماساکو اونو پردی ، استادیار دانشکده هنرها ، علوم و علوم انسانی در دانشگاه سائوپائولو برزیل و محقق در انجمن قلب و قلب گفت: “ورزش به نظر می رسد یک داروی جذاب و مفید باشد.” اتحادیه. انجمن روانپزشکان

اگرچه تصور می شود که بسیاری از موارد تشخیص داده نمی شوند ، تخمین زده می شود که آپنه انسدادی خواب 9 تا 38 درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری در مردان بیشتر از زنان شایع است و با افزایش سن شایع تر می شود.

بر اساس مقاله علمی منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا در ماه ژوئن ، 40 تا 80 درصد از افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی از آپنه خواب رنج می برند. این بیماری اغلب با چاقی همراه است و می تواند راه های هوایی پشت گلو را تنگ کرده و دراز کشیدن را دشوار کند. سیگار کشیدن ، سابقه خانوادگی ، احتقان بینی ، خوابیدن در پشت ، مصرف الکل ، گردن ضخیم تر یا گلو باریک و برخی اختلالات هورمونی نیز می تواند باعث این بیماری شود. برخی بیماریها مانند دیابت نوع 2 نیز خطر آپنه خواب را افزایش می دهند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که افراد مبتلا به آپنه خواب متابولیسم گلوکز مغز را کاهش می دهند ، یا مغز قادر به بارگیری و استفاده از گلوکز است که منبع اصلی سوخت است. اینها می توانند عملکردهای شناختی را مختل کنند. اونو پردی و تیم تحقیقاتی او بررسی کردند که آیا ورزش می تواند به بهبود آن کمک کند.

این مطالعه جدید بر اساس نتایج یک مطالعه کوچک منتشر شده در مجله Brain Plasticity در سال 2019 است که نشان می دهد افزایش فعالیت هوازی باعث بهبود متابولیسم گلوکز مغز و عملکرد اجرایی در افراد مسن و میانسال در معرض خطر بیماری آلزایمر می شود. به

مطالعه جدید شامل 47 بزرگسال برزیلی بود که آپنه انسدادی خواب متوسط ​​تا شدید داشتند. نیمی از آنها سه بار در هفته به مدت شش ماه به مدت شش ماه در تمرینات تحت نظارت شرکت کردند و نیمی دیگر در تمرین شرکت نکردند. این تمرین تحت نظارت شامل پنج دقیقه گرم کردن ، 25 تا 40 دقیقه دوچرخه سواری ایستاده ، 10 دقیقه تقویت عضلات و پنج دقیقه خنک شدن بود.

به شرکت کنندگان در هر دو گروه یک سری آزمایش برای اندازه گیری آمادگی جسمانی ، متابولیسم گلوکز مغزی و عملکرد شناختی ، از جمله توجه و عملکرد اجرایی ، برنامه ریزی و توانایی انجام وظیفه داده شد. محققان همچنین شدت علائم آپنه انسدادی خواب ، مانند تنگی نفس و هیپوکسی را که بر مهارت ها و توجه عملکردی تأثیر می گذارد ، اندازه گیری کردند.

در پایان 6 ماه ، افراد گروه ورزش آمادگی بدن برای ورزش را افزایش دادند ، استفاده از گلوکز مغز را بهبود بخشیدند ، علائم آپنه خواب را کاهش دادند و عملکرد شناختی را بهبود بخشیدند ، از جمله بهبود 32 درصدی. توجه و عملکرد اجرایی کسانی که ورزش نمی کردند هیچ تغییری جز کاهش متابولیسم گلوکز مغزی نداشتند.

شایان ذکر است که نتایج تا زمانی که در مجله معتبر منتشر نشوند ، مقدماتی تلقی می شوند.

مایکل گراندر ، مدیر برنامه تحقیقات خواب و سلامت و استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه اوکونا ، گفت که این مطالعه دلیل خوبی برای افزودن ورزش به یک استراتژی برای درمان آپنه خواب است (در مطالعه گنجانده نشده است). به

وی گفت: “این نتایج مهم هستند زیرا نشان می دهند که ورزش می تواند برای سلامت مغز افراد مبتلا به اختلال خواب مفید باشد.”

وی ادامه داد: درمانهای فعلی ما عمدتا شامل تزریق هوا با فشار به مجاری تنفسی افراد است که یک روش عالی و م butثر اما یک ابزار ساده است. ورزش یکی از گزینه هایی است که می تواند مفید و حتی درمانی باشد. این امر به ویژه برای بیماری ای که درمان استاندارد طلا با آن غیر قابل درمان است ، اهمیت دارد.

دستگاه های CPAP برای مقابله با چاقی ، که اصلی ترین علت وقفه تنفسی در خواب است ، کم کاری می کنند. گراندر می گوید: “ورزش می تواند به طور م fatثر چربی اضافی را در مجاری تنفسی کاهش دهد و تنفس در شب را برای افراد دشوار کند.” این یکی از عواقبی است که اونو پردی معتقد است در تحقیقاتش اتفاق افتاده است.

او گفت: “در حالی که او و تیم تحقیق کاهش وزن یا تنش عضلانی را اندازه گیری نکردند ، درصد چربی بدن را اندازه گیری کردند و کاهش قابل توجهی در گروه تمرینات مشاهده کردند.” ورزش می تواند با کاهش چربی بدن ، به ویژه در اطراف مجاری تنفسی ، شدت آپنه خواب را بهبود بخشد.

گراندر می گوید: “تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد کاهش وزن در واقع یک استراتژی قدرتمند برای درمان آپنه خواب است.”

نتایج این هفته در کنفرانس مجازی جلسات علمی فشار خون AHA گزارش شد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا