خبرهای کلی

کاهش ۳۵ درصدی تقاضای خرید مواد غذایی

افزایش قیمت پروتئین مانند گوشت قرمز ، طیور ، ماهی ، شیر و محصولات لبنی منجر به افزایش نسبی برخی از غذاهای جایگزین مانند سویا ، حبوبات و ماکارونی از ابتدای سال شده است.

به گزارش رویداد برتر ، روزنامه “همشهری” نوشت: به گفته فعالان اتحادیه ای ، در 50 ماه نخست امسال ، شیوع تاج گذاری ، تعداد مهمانی ها ، عزاداری ها و عروسی ها و کاهش قدرت خرید مشتریان به دلیل غذا مصرف 35٪ علاوه بر این ، برخی غذاها مانند غلات ، گوجه فرنگی ، سویا و غیره با توجه به شرایط تولید داخلی ، واردات و حمل و نقل ، قیمت این محصولات نسبت به سال گذشته 2-4 برابر افزایش یافته است. در مورد وضعیت بازار و قیمت های بانکی این اقلام با قاسم علی حسنی ، دبیرکل اتحادیه بانکداران مواد غذایی صحبت کردیم.

بازار بانکی و تقاضای غذا چطور؟

بر اساس مطالعات اتحادیه صنفی بانکداران مواد غذایی ، مصرف غلات و سایر مواد غذایی از ابتدای امسال تا پایان ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است. دلایل اصلی کاهش تقاضا افزایش قیمت و دو برابر شدن برخی از این محصولات ، کاهش مهمانی ها ، عروسی ها و عزاداری ها به دلیل گسترش تاج و ضایعات غذایی است. علاوه بر کاهش 35 درصدی تقاضای غذایی ، بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل افزایش قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز ، طیور ، شیر و محصولات لبنی ، ماهی و برنج ، غذاهای دیگر را جایگزین پروتئین سنتی در سبدهای خانگی خود کرده اند. ما با افزایش قیمت تقریباً همه غذاها و کاهش مصرف مواجه شده ایم و برای برخی محصولات مانند برنج ایرانی این کاهش تقاضا با روی آوردن برخی از خانوارها به ماکارونی بیشتر بوده است. برای برنج و افزایش قیمت.

آیا این دلیل گران شدن دانه های سویا بود؟

از ابتدای سال جاری شاهد جایگزینی سویای داغ با قیمت بالای گوشت و این محصول غذایی ارزشمند بودیم ، بنابراین تقاضا برای سویا در بازار به دلیل گران بودن گوشت بیش از 70 درصد افزایش یافته است. علاوه بر جایگزینی سویا با گوسفند قرمز و گوشت گاو در سبد مصرف بسیاری از خانوارهای کم درآمد ، بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی و غذایی در محصولات خود گوشت قرمز را جایگزین سویا کرده اند یا سهم این غذا را در محصولات خود به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. در این شرایط ، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم سویا بین 21000 تا 22000 گوجه فرنگی افزایش یافته است. در حالی که قیمت دولت برای هر کیلوگرم سویا وارداتی 4200 تومان و ارز 6800 تومان است. افزایش تقاضا و مصرف سویا در بخش انسانی و خوراک دام منجر به افزایش شدید قیمت سویا شده است. با این روند ، قیمت عمده کیلوگرم دانه سویا از ابتدای سال جاری 200 درصد افزایش یافته و تقاضا برای سویا در آگوست امسال نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است. یک کیلوگرم سویا یک پنجم قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز است.

پوره گوجه فرنگی نیز یکی از غذاهایی است که این روزها گران شده است ، دلیل این قیمت بالا چیست؟

بخشی از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی منجر به کمبود و کاهش تولید گوجه فرنگی و افزایش قیمت سایر نهاده های تولید رب مانند قوطی شده است. از ابتدای سال ، کمبود بارندگی ، گرمای زیاد یا یخبندان منجر به کاهش تولید و برداشت گوجه فرنگی در برخی مناطق و میزان خمیر استخراج شده از این محصول شده است ، زیرا قبلاً 800 گرم رب گوجه فرنگی استخراج شده بود. از هر چهار مورد کیلوگرم پوره گوجه فرنگی ، اما اکنون به دلیل کم آبی و حرارت ، گوشت کمتری (یا ریز مغذی های دیگر) در گوجه فرنگی تولید شده تولید می شود و از هر 4 کیلوگرم و 500 گرم گوجه فرنگی برداشت شده 800 گرم رب استخراج می شود. علاوه بر این ، میزان گوجه فرنگی برداشت شده از محصولات گوجه فرنگی کاهش یافته است ، بنابراین اگر قبلاً گوجه فرنگی 2-3 بار برداشت می شد ، این مقدار اکنون یک بار کاهش یافته است و کمبود آب و فشار آب در چاه های کشاورزی منجر به کمبود آب و تضعیف محصولات گوجه فرنگی و عملکرد کم. یکی دیگر از عوامل م inثر در افزایش قیمت پوره گوجه فرنگی ، رونق صادرات محصولات بود. در این شرایط ، قیمت عمده یک قوطی 800 گرم پوره گوجه فرنگی با درب که در سال 1997 به 19000 تومان افزایش یافت اما به دلیل کاهش تقاضا به 11000 تومان کاهش یافت ، اکنون دوباره از 19000 به 22000 تومان افزایش یافته است ، بسته به مارک محصول ، که نشان دهنده افزایش 50-60 است. قیمت بانکی محصول. در این منطقه قیمت پوره گوجه فرنگی حول قیمت 97 و حتی بالاتر افزایش یافته است.

لوبیا همچنین جایگزین پروتئین می شود. وضعیت بازار و قیمت این محصولات چگونه است؟

کاهش سطح زیر کشت غلات ، به ویژه انواع بارندگی ، وابستگی کشور به واردات این محصولات را به دلیل کاهش ناگهانی بارندگی و خشکسالی افزایش داده است. 70 درصد نیاز غلات کشور از طریق واردات تأمین می شود. بیشتر لنزها از کانادا و سپس روسیه وارد می شوند. عدس کانادایی به دلیل اندازه و یکنواختی بیشتر مورد استفاده خانوارها قرار می گیرد و عدس روسی به دلیل اندازه کوچکتر برای تولید برخی غذاها مانند سوپ استفاده می شود و در بازار خرده فروشی از محبوبیت کمتری برخوردار است. بیشتر نخود مورد نیاز از استرالیا و ترکیه و لوبیا از قرقیزستان و چین وارد می شود. علاوه بر این ، چون تازه برداشت غلات در کشور آغاز شده است ، نمی توان حجم تولید داخلی و نیاز به واردات را در سال جاری اعلام کرد و میزان واردات این اقلام بیش از هر چیزی با ارز مورد نیاز مرکز است. واردکنندگان بانک با این روند ، متوسط ​​قیمت عمده حبوبات از 20 به 45 درصد افزایش یافت.

وضعیت بازار عمده فروشی روغن نباتی و شکر چگونه است؟

قیمت دولتی روغن نباتی از ابتدای سال تا کنون 35 درصد افزایش یافته است. قیمت شکر نیز با دو درصد افزایش به 90 درصد رسید. با این حال ، علاوه بر کاهش مصرف این اقلام در سبد مصرفی خانوار ، شیوع بیماری عروق بیماری کرونا قلب و عدم مهمانی ، عزاداری و عروسی نیز تقاضای شکر و روغن را به طور م reducedثر کاهش داد. تعداد نمایندگی ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

قیمت برنج ایرانی و وارداتی از ابتدای سال تاکنون چقدر افزایش یافته است؟

قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج ایرانی با افزایش 48 درصدی از ابتدای سال به 46 هزار توما از 21 هزار تومان رسیده است. کمبود و هزینه بالای برخی از نهاده های تولید مانند کود و سموم دفع آفات و ممنوعیت هزینه نیروی کار و واردات برنج خارجی منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی شده است. علی رغم کاهش واردات ، قیمت عمده برنج خارجی تایلندی و هندی از ابتدای سال تاکنون به ترتیب از 19 به 23 هزار و 500 تن تغییر نکرده است و قیمت هر کیلوگرم برنج سفید پاکستانی حدود 27 هزار تن است. به قیمت برنج خارجی نسبت به 2 ماه قبل تغییری نکرده است ، در بندرعباس هزینه برنج وارداتی با نصف ارز حدود 23 هزار گوجه فرنگی است اما با نرخ 19 هزار و 500 تا 23 گوجه فرنگی به فروش می رسد. قیمت 45000 تومان برنج ایرانی نیز منطقی به نظر می رسد زیرا کشاورزی با تورم بالا سالانه منتظر بود تا هر کیلوگرم برنج مرغوب ایرانی با نرخ بانکی 43000 تومان و قیمت خرده فروشی 45000 تومان به فروش برسد ، اما این واقعیت که مردم درآمد و قدرت خرید به شدت کاهش یافته است و این همان چیزی است که قیمت برنج ایرانی را برای بسیاری گران می کند.

وضعیت بازار بانکداری چای و کنسرو ماهی چگونه است؟

می توان گفت چای خارجی یکی از معدود کالاهایی است که قیمت آن در 60 ماه گذشته افزایش چندانی نداشته است. این کشور به 80 هزار تن چای نیاز دارد که تنها 5 درصد آن را چای تولید داخل تأمین می کند ، بنابراین افزایش قیمت چای ایرانی تأثیر کمی بر نرخ بازار بانک چای و قیمت عمده فروشی هر کیلو چای فله بین 70 تا 140 دارد. هزار بسته به نوع و کیفیت بسته به تومان در نوسان است که این قیمت در چای های بسته بندی شده مختلف با در نظر گرفتن سایر هزینه ها افزایش می یابد. کنسرو ماهی یکی دیگر از کالاهایی است که با ثبات بیشتر قیمت مواجه شده است زیرا افزایش این قیمت زمینه را برای مصرف متعادل فراهم کرده است. آخرین افزایش رسمی قیمت کنسرو ماهی در سال جاری قبل از عید بود. با این حال ، قیمت کنسرو ماهی به دلیل افزایش هزینه های تولید به دلیل گران بودن ماهی و کنسرو ماهی ، دوباره افزایش می یابد. در حال حاضر متوسط ​​قیمت عمده فروشی هر کنسرو ماهی 19-21 هزار گوجه فرنگی و قیمت خرده فروشی محصول 25-31 هزار گوجه فرنگی است که بستگی به نوع و کیفیت مارک دارد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا