هنر و فرهنگ

جواد مجابی؛ هنر روزنامه‌نگار و هنرمند ماندن

جواد مجابی همزمان نور را در تاریکی و تاریکی را در نور جستجو می کرد و علوم دانشگاهی ، حقوق ، اقتصاد ، هنر و ادبیات ، نقاشی یا شعر ، هیچ بهانه و مبنایی برای تحقیق نداشت و روزنامه نگاری را بر همه ترجیح می داد. داده ها چشمگیر هستند.

به گزارش رویداد برتر عصر ایران او نوشت: “دکتر 82 سالگی جواد مجابی بهانه ای است برای ذکر شایستگی ها و علایق گوناگون وی ، بنابراین علاوه بر حرفه پربار و چشم انداز هنری غالب و وفاداری روزنامه نگاری ، وی به عنوان یک دانشگاهی نمونه ای ملموس است که روزنامه نگاران می توانند زمینه های مختلف را تجربه کنند. حذف کردن گویی او دارای مدرک کارشناسی حقوق بود ، اما دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه تهران گرفته بود ، او همچنین مجسمه ساز دانشکده هنرهای زیبا بود و او همچنین طراحی می کرد.

در فاصله سالهای 1340 تا 1357 ، جواد مجابی همچنین کارمند دو وزارت دادگستری ، فرهنگ و هنر بود ، اما خود را “خدمتگزار دولت” نمی دانست زیرا غالباً در ادارات مربوط غایب بود و در سال 1979 از کلیه سمتهای خود برکنار شد. وی در این مدت 10 سال دبیر گروه فرهنگی روزنامه اطلاعات بود و پس از آن نیز با نشریات مختلف همکاری کرد.

جواد مجابی نیز یکی از مسافران اتوبوس ارمنی بود. پروژه ماموران شورشی که دو سال بعد افشا شدند و می خواستند او و بیست نویسنده دیگر را در انتهای دره بکشند ، زنده ماند ، اما پس از حادثه رنگ سیاسی تندتری به مواضع او نداد و موقعیت خود را حفظ کرد. یا شاید او احساس می کرد که باید محافظه کارتر باشد!

یادداشت پربار او ذکر شد و به عنوان شاهد می توان موارد زیر را ذکر کرد:

80 کتاب ، 30 مجموعه شعر ، 12 رمان ، 15 مجموعه داستان کوتاه ، ده ها مجموعه مقاله و نامه و مقدمه و نقد آثار تجسمی و نقاشی.

این واقعیت که وی دارای مدرک حقوقی پایه و دکترای اقتصاد است ، 30 نقاشی ، نقاشی رنگ روغن ، آبرنگ و صدها نقاشی و کارتون جدی کشیده است.

سوابق جواد مجابی را می توان با آثاری که به جا گذاشت و بیش از نیم قرن فعالیت هنری و روزنامه نگاری از خود بر جای گذاشت ، بررسی کرد و در این یادداشت نمی توان به این موارد پرداخت. چهار سال در کالج در یک رشته تحصیل کنید و تا آخر عمر در آن بمانید.

از خود نویسنده بارها پرسیده شده است که در مورد ادبیات ، تاریخ و سیاست در دانشگاه چه می خواند و البته پاسخ این است که اگر 40 سال بعد در جایی بین سنین 18 تا 22 سال درس بخوانید؟ یا یک روزنامه نگار می تواند دانه ها را انتخاب کند و چمدان ، شادی و کشف خود را در هر زمان با مخاطب به اشتراک بگذارد و البته برای جراحی بدخیم به متخصص مراجعه نکند ، فقط با پزشک مشورت کنید تنوع زندگی به عنوان یک هدیه منحصر به فرد ناسازگار است ، باید باشد از هر لحاظ استفاده می شود

طرز فکری مانند والتر بنیامین “جمع آوری شده” است و یک روزنامه نگار می تواند و می تواند جمع آوری کند. آگامبن همچنین می گوید: متفکر معاصر تاریکی را در نور و روشنایی را در تاریکی جستجو می کند.

با این دیدگاه ، جواد مجابی همزمان به دنبال روشنایی در تاریکی و تاریکی در روشنایی بود و علوم دانشگاهی اعم از حقوق ، اقتصاد ، هنر و ادبیات ، نقاشی یا شعر ، تنها بهانه ها و دلایل تحقیق ، و به محض این که روزنامه نگاری بیشترین مزیت را دارد.

جواد مجابی را می توان متفاوت توصیف کرد. یکی از هنرمندان ، روشنفکران و ادبیات که برای زندگی ارزش قائل است ، شعر ناامیدی نمی خواند و تلخ نیست. همانطور که او در “خاطرات نسل گذشته” ، “روزهایم بد نیست” می نویسد. “من صبورانه در شادی و غم شادی زندگی می کنم و ترجیح می دهم در کنار مردم ایران بمانم و هر چیزی را در فرهنگ این کشور امتحان کنم.”

می توان گفت او زندگی را با عجله نمی گذراند ، بلکه قطره قطره از آن می مکند و از آن لذت می برد. او در همه جا قدم می زند و به خود و دیگران احترام می گذارد و نه وفاداری به اصول او را تبدیل به یک شخصیت جزمی کرده است و نه انعطاف پذیری و حرفه ای بودن بار در هر جهت بر دوش او گذاشته است.

جواد مجابی می تواند الگویی برای تنوع زمینه های کاری و هنری و الگویی برای ناامیدی با وجود زندگی در خانه باشد. “زیرا او بیشتر آثار خود را در یک زمان خلق کرد ، که باید دور می بود ، و اکنون 82 ساله است و البته باید در 25 سال گذشته دو بار در سال کیک تولد برنده شود ، زیرا بعید است این کار در همان سفر به پایان برسد. “

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا