سلامت و دانش

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلکه ، از اولین روزی که حکیم روی زمین ظاهر شد ، سر خود را به سوی آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز آن بود ، این شیفتگی وجود دارد. تأثیر این دانش بر اعماق اندیشه و ذهن انسان ناشی از این واقعیت است که نجوم بخشی از محل بازتاب و آنچه از آسمان دیده می شود و تجزیه و تحلیل های منطقی آن در مورد دانش تبدیل شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده و به یک علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. نجوم هزاران سال است که با این فانتزی علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ و اکتشافات نجوم به طور گسترده نوشته شده است ، و شاید یکی از روان ترین آنها کتاب خوابگردان است که زندگی انسان را با دانش های نجومی از قدیم تا به امروز دنبال کرده است.
من شخصاً تحت تأثیر کارهای کوستلر قرار گرفتم و این علاقه در عشق من به آسمان ریشه دارد از زمانی که مادرم رختخوابم را در هوای آزاد قرار داده است ، و در میان عشق و ترس گاهی اوقات از لحاف من بر سرم می گذرد. روی صورتم کشید
کتب و مجلات متعددی به چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن و تاریخ تحول انقلابی که در نجوم در قرن حاضر روی داده است پرداخته اند.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به متقاضیان ایرانی اعم از سابقه و تحقیق و توسعه فعلی ارائه کرده است. من همانطور که درباره هر کسی که به این حوزه از دانش علاقه مند بود ، به طور عمومی به این مجله نگاه می کردم. اما سالها متاسفانه من آن را دیدم زیرا دردسر کمتری وجود داشت. این بار ، هنگامی که مسائل مختلف او را مرور می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه انتشار دانش به مردم برای تقویت دیدگاه های آنها ، و هم برای اهداف دیگری که ذکر می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود شبه دانش در بین مردم است که توسط هزاران سال افراد غیر مسئول از نظر علمی به مردم بیان شده و زندگی آنها را ساخته است. در واقع ، دو موضوع در اینجا ، به ویژه در نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصحیح در جامعه بشری مورد نیاز است ، باید توجه داشته باشیم که خرابی ها و البته بخش مهمی از عقب ماندگی مربوط به همان اطلاعات غلط است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد. به عنوان مثال ، در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشکی ، اعتقاد خاصی وجود دارد ، مانند این که ما به پزشک نیاز نداریم و هرکسی که درد داده است تحت درمان قرار گرفته است. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس درباره بدبختی های آن روزها گفته می شود ، که بسیاری از متکلمان معتبر نمی دانند ؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب کتابهای زندگی در دسترس مردم بوده اند. اما بخش دیگر نادرستی ها مربوط به سوالات داخلی خود این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن یا سقوط یک سلسله می شوند ، یا اینکه سرنوشت افراد را می توان از طریق فال آنها به دست آورد. در این راستا ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع می شد. بنابراین می بینیم که شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به ایمان عمیق به آنها و نقش عمیقی که این دانش در زندگی بشر ایفا می کند ، می تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند.
به نظر من ، اگر به تاریخچه آثار غلط نجوم کاذب و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره نگاه کنیم ، حجم بیشتری از کتاب ها وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و اشتباه را از ذهن مردم حذف کند و این چیزی نیست جز ترویج علم در بین مردم در طول قرون به گونه ای که بتواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد. ممکن است بسیاری از علوم از نفوذ عمومی برخوردار نباشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که افکار عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
متأسفانه ، با نادیده گرفتن این جنبه از مسئله ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا در پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز سر مردم را گرفته و به آنها اجازه حرکت می دهد. در این زمینه ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد ، و بنابراین می خواهم از کسانی که در طول دهه ها تلاش کردند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها در تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه در نوعی اصلاحات می بینم.

* چاپ شده در ویژه نامه سی ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا