خبرهای کلی

مشکل از ماست که بیخود خودمان را یک بال فرشته عدالت می دانیم!

خبر ترور سعیده محمدی وکیل دادگستری به نام طرح تسهیل کسب و کار که وکلای دادگستری واکنش های متعددی از جمله بیانیه هیأت عمومی دیوان عالی کشور به تصمیم اخیر مجلس را در پی داشته است. .

در صدور برخی از جوازهای مشاغل به اصطلاح همزمان با ارائه طرح مقررات زدایی که علاوه بر شناسایی شرکت به عنوان شخص حقوقی، مفاد بند 5 و 6 در نظر گرفته شده تا نحوه برگزاری آزمون ورودی حرفه وکالت را تغییر دهد. تغییر اساسی ماهیت نهاد حقوقی فعالان صنفی، حقوقدانان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و حتی داوطلبان آزمون وکالت در کنار دعوتنامه از هر نظر از طرح، نهادهای حاکمیتی و مراجع قضایی و … انتقاد می کنند. آنها سعی کردند در مورد بدتر شدن قطعنامه جدید هشدار دهند، اما آنها یک اسکورت ساده نمی خواستند، آنها یک یادداشت نمی خواستند، آنها یک مصاحبه کوتاه نمی خواستند.کانون وکلای دادگستری علیرغم تلاش ها و انتقادات خود در راستای قانون مداری، تا لحظه پایانی بررسی این طرح شاهد عدم حمایت و توجه به دغدغه های کانون وکلا بود تا اینکه مجلس انقلاب قضات را از قبولی در آزمون منع کرد. .

همزمان با چنین تصمیمی سکوت آقایان شکسته شد و دقایقی پس از تصویب چنین طرحی اعتراض مقامات قضایی به این طرح آغاز شد. :قضات هیأت عمومی دیوان عالی کشور امروز سه شنبه 7 فروردین 1400 در اعتراض به توهین و بی احترامی تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی نشریات ویژه به قوه محترم و کوشا تشکیل جلسه دادند. و تصمیم نادرست و تبعیض آمیز مجلس شورای اسلامی را محکوم کنند. مجمع عمومی به منظور حمایت از حقوق پایمال شده 12000 قاضی کارمند و هزاران قاضی بازنشسته، موضع خود را بسته و با عذرخواهی و لغو یا اصلاح آیین نامه ناقض و ناقض حقوق اساسی)

چنین واکنشی از سوی بال فرشته عدالت حتی پس از گذشت یک سال و چند ماه که بال فرشته عدالت زخمی و خسته از تلاش های روزمره برای انتقاد و اعتراض به تصمیم مجلس است. با تأخیر صادر شده، بدون توجه به وضعیت کانون، اما از برخی جهات قابل توجه است.

چگونه می شود که لغو امتیاز وکالت قبل و بدون محاکمه موضوع این مصوبه نبوده، طرح علیرغم هجمه و تغییر ساختار، نهاد قضایی نبوده و هیچ یک از مسئولان قضایی به این طرح پاسخی نداده اند. ایرادات و آیا به بال فرشته حقیقت کمک نکردند. این انتقاد و بهانه ای نیست که شما را از حرفه وکالت محروم کنید. وکیل نیست؟ تا آنجا که پیش می رود چطور ممکن است آن مقررات خلاف قانون باشد ولی وکالتنامه نباشد؟ شاید تا به امروز از این تصمیم انتقادی نکرده باشد، اما به محض اینکه بدون آزمون مجوز قانونی خود را از او گرفتند، این تصمیم خلاف انصاف قضایی بود. شما همان وکیلی هستید که ظاهراً به شما شأن و منزلت نمی دهد اگر غیر از این بود حداقل در این ونفسا ظاهر را حفظ می کردید و کلمات و عبارات را با دقت انتخاب می کردید.چطور ممکن است شرط قبولی در آزمون وکالت را توهین به خود بدانی، اما توهین به کانون وکلا نباشد؟بر خلاف سکوت قوه قضائیه، فقهای قوه قضائیه بلافاصله به نقد این مصوبه پرداختند و تا جایی که اطلاع داشتند در دفاع از یک بال فرشته عدالت نوشتند، اما این بال فرشته عدالت پارسال کجا بوده است. و فعالان صنفی ندیدند که چگونه کار و زندگی خود را در آنجا رها کردند. موضوع!

چگونه است که لحظه ای پس از تصمیم مذکور رئیس قوه قضائیه از معاون اول قوه قضاییه تا دادستان ها و قضات محترم شهرستان ها و استان ها این تصمیم مورد انتقاد قرار می گیرد اما در ماه های اخیر ندیده اید. هر گونه عکس العملی در رابطه با سلب امتیاز، مانند قبل، با فرض اینکه خود را مجزا از حرفه وکالت بداند؟حتی در این مرحله که به طرح مزبور برای سلب امتیاز ورود به حرفه وکالت اعتراض می کند، شرط عملکرد هیأت عمومی دیوان عالی کشور را عذرخواهی مجلس، امتناع از همکاری با قوه قضائیه می داند!

با این حال در روزهای اخیر خبر قتل یک وکیل خبرساز شده است. لیت به جامعه حقوقی تسلیت می گویم} فراموش کردن ما به عنوان تنها جامعه مدنی کشور چقدر هزینه دارد. اما در این کشور هیچ مرجع رسمی در قالب چالش و معضل وارد این موضوع نشده است که این عزیزان در مسیر کار مورد هجمه و هجمه قرار گرفته اند، هیچ مرجعی به حداقل امنیت حرفه وکالت توجهی نکرده است. نمی داند که فعالان حقوقی از حداقل بیمه محروم هستند، اما چگونه می توان جوانان و علاقمندان به ورود به حرفه وکالت را بال فرشته یا قوه قضائیه ساخت و مجبور به همکاری با قوه قضائیه به خاطر عدالت باشند؟ توهین و بی احترامی به حرفه؟ اظهارات نمایندگانی که صریحاً از ورود رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز (که دادستان کل کشور نیز هست) را توهین می‌دانید، اما آن را نقض نهاد قانونی ندانستید. قضایی؟

با کدام منطق می توان پذیرفت که شما به عنوان فرشته عدالت بال دارید، کرامت دارید و یکی از بال ها فاقد این صفات است؟ آیا تصمیم مجلس را توهین می دانید چرا که اشتغال به حرفه وکالت نیاز به آزمون دارد، اما تغییر ماهیت بال فرشته عدالت را توهین نمی داند؟ صرف نظر از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که سالهاست به آن عادت کرده ایم، اجرا نشود! به نظر شما آیا نهاد حقوقی شریک و یاور قوه قضاییه در تحقق دغدغه اصلی قوه قضاییه یعنی تحقق اجرای عدالت است؟

اگر مانند امروز هیأت عمومی دیوان عالی کشور، حقوقدانان قوه قضائیه طی اطلاعیه ای توقف خدمات و معاضدت را در انتظار تغییر طرح و عذرخواهی مجلس اعلام کردند، سرنوشت وکلا در انتظار است با این تفاوت که

به راستی چگونه می توان چنین تفاوتی را در توجه به دو بال فرشته حقیقت توجیه کرد؟ فرشته حقیقت

* وکیل

دکمه بازگشت به بالا