هنر و فرهنگ

پیام رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برای درگذشت ایران درودی

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با انتشار متنی درگذشت نقاش درودی را تسلیت گفت.

به گزارش رویداد برتر، به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، آقایی در این متن نوشت: ایران اگرچه در عرصه هنرهای تجسمی چهره ای سرافراز و شناخته شده بود، اما به آن محدود نشد. آشنایی و ارتباط گسترده او با نویسندگان و شاعران ایرانی و فرانسوی و نیز علاقه فراوان درونی او به عرفان; او از او مردی همه کاره ساخت. بنابراین مخاطب در مواجهه با آثار او در اولین مواجهه با اثری سوررئالیستی مواجه می شود که گویی با آنچه از سوررئالیسم می داند متفاوت است. شعر و سکوت مخاطب را در بر می گیرد و عرفان شرقی متجلی می شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه متن می نویسد: درودی خود را رسالتی فرهنگی و اجتماعی می دید که از دانش درونی بهره می برد و این رسالت را با توانایی های هنری و تصور خاصش از هستی، زندگی و مرگ تلاقی می کرد. و ادبیات ایران و جهان. او علاوه بر اعتقاد به رسالت خود، از او مردی «فرهنگی» ساخت. در سال‌های اخیر استقبال عمومی، کلام و نگرش او بر اساس جوهره «دو نقطه دور» نشان داده است که او رسالت دنیوی خود را به نیکی انجام داده است.

معتقدم شناخت عمیق انسان و رسالت او در جهان، رویکردی را به وجود آورده است که با مرگ همزیستی داشته است و سعی کرده این برداشت را به زبانی ساده قابل درک کند. وقتی آرزوی زندگی او را در گفت وگوها و در هنگام پذیرش مرگ دیدم، یاد این بیت از جلال الدین محمد بلخی افتادم:

اگر مرگ مرد است، پیش من بیا
محکم بغل کن

روحش قرین رحمت و آرامش است
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا