خبرهای کلی

از مسئولان توقعی نیست،خودمان برای کانون وکلا چه کرده ایم؟

اعضای خانه به بهانه سالگرد تشکیل کانون وکلا برای خانه مشترک خود در برابر نزدیک به یک قرن میراث ملی ایران یعنی خانه صنفی چه کردند و باید می کردند؟
این یادگار عدالت مدرن را می توان پدیده ای اجتماعی خارج از نگاه متعارف نهاد وکالت و کانون وکلا دانست. بنابراین برای شناسایی علل و عوامل چالش ها و هجمه ها به این نهاد مدنی، ابتدا باید به آن به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کرد. هنجارها با ارائه درس، آسیب شناسی پدیده مورد نظر را آغاز کرده و محصول تحقیقات خود را در قالب طرح مطالعاتی ارائه می کنند تا هر تکنسین با رویکردی متفاوت، راه برون رفت از چالش ها را نشان دهد.
از این رو، نگارنده بر این باور است که شناسایی و شناسایی هجمه‌ها و چالش‌های پیش روی موسسه حقوقی امری ویژه است که برای مدیران مؤسسه حقوقی لازم است تا در قالب طرحی پژوهشی، موضوع را با کارشناسان در میان بگذارند تا علل را به ترتیب بررسی کنند. با مطرح کردن عوامل موثر در وقوع حملات و همچنین چالش های پیش روی وکالت، گامی موثر در آسیب شناسی موضوع برداشته شود.
برای شناسایی وضعیت یک موسسه وکالت، لازم است تاریخچه کوتاه موسسه مورد بررسی قرار گیرد تا سپس معیارها و معیارهایی برای دوره های مختلف به دست آید. بر اساس وقایع خاصی در تاریخ وکالت، سه دوره تاریخی از حیات اتحادیه را می توان شناسایی کرد (از اواخر دوران قاجار تا تشکیل نهادی به نام کانون وکلا در سال 1309، از تصویب استقلال). لایحه از سال 1331 تا 1376 که قانون کیفیت پروانه ها تصویب شد، سال 1379 آغاز تولد مؤسسه موازی تا به امروز بود. با اینکه بیش از نیم قرن از دوران تاریخی می گذرد، همچنان به عنوان نماد عزت و سربلندی نهاد صنفی از آن یاد می شود، آیا روح وکلای امروز به آه و حسرت تبدیل شده است؟ پاسخ این سوال اساسی را در کانون وکلای دادگستری و ساختار مدیریتی آن، یا در قوه قضاییه از کجا جستجو کنیم؟منطقی است که این دو اصطلاح را ضروری و اجباری ندانیم و بین اعضای خانواده و خانه صنفی مرزی قائل نشویم، اما برای شناسایی و تحلیل نقش همه آنها باید در این جایگاه قرار بگیریم و دو ویژگی و ویژگی فراتر از قانون را بداند، رفتار و کردار گذشته او را نیز باید در انجام وظایف شغلی خود در مواجهه با چالش ها و مشکلات صنفی مورد توجه قرار داد.
کافی است شرایط آن زمان را با هجمه ها و چالش های اخیر موسسه حقوقی تطبیق دهیم تا راز موفقیت دکتر مصدق و همکاران در حفظ یک موسسه حقوقی کشف شود و سپس بپرسیم که با چه مشکلات و هجمه هایی روبرو هستند. نهاد وکالت در ابتدای تأسیس نهاد وکالت کمتر از امروز بود، پاسخ بدیهی است که منفی است، اما آنچه که خانه صنفی را پایدار کرد، اهمیت و همدلی وکلا در آن زمان و ایمان صادقانه و واقعی آنها کمتر به چشم می خورد. !!
متأسفانه تأثیرات مخرب حملات و مشکلات درون یک صنف کمتر از حملات و چالش های بیرونی است یا حداقل چالش های درون یک صنف مقدمه چالش های بیرونی است!یک ضربه و به قصد بازسازی خودمان در برابر سخنان بیگانه. همان یادآوری با کنایه طعنه آمیز، نه از سر دلسوزی، بلکه از روی تخریب.
بدون شک وقت آن رسیده است که بدن و بدن خود را فراتر از روال معمول خود به صورت آشکار و تند مورد انتقاد قرار دهیم تا درد و رنج ناشی از کاستی های درون صنفی پادزهر مقابله و غلبه بر حملات بیرونی باشد. در چند روز آینده در انتخابات اسکودا به عنوان کانون سراسری کانون های وکلا، نحوه برخورد روسای کانون های وکلا و نامزدهای ریاست جمهوری اسکودا با موضوعاتی از جمله ارائه تعدادی طرح و لوایح مربوط به کانون های وکلا. کانون وکلای دادگستری در مجلس سالگرد تأسیس کانون وکلا چند موضوع را مطرح کرد:
تا به حال کدام یک از ما با وجدان خود تنها مانده ایم، آیا به این سوال که چند نفر از همکاران محترم به جای صرف امور شخصی وقت و انرژی خود را صرف حمایت از خانه صنفی کرده اند، منصفانه پاسخ داده ایم؟ تا چه حد یا چگونه از آنها حمایت کردیم؟ کدام وکیل نداند که همکارانش جز برای امور شخصی خود مانند خرید کاغذ و تمبر و … به کانون وکلا مراجعه نمی کنند. دلیل وجود این بی اقبالی در خانه اتحادیه چیست؟ آیا تغییر محسوسی وجود دارد؟ در آن لحظات تاریخی که هر وکیلی بدون توجه به مسائل شخصی باید راه صنفی خود را ادامه دهد، چند نفر از همکاران در کمپین حضور دارند؟

در این میان آیا از روش های حذف تمبر، محاسبه و ابلاغ وکالت انتقادی دارید؟ آیا عشق و نفرت در بین همکاران عزیزمان جایی دارد؟ !! حتی اگر به درستی زحمات و تخصص همکارتان را نادیده بگیرید، آیا خودتان را به نام زمان تعرفه می کنید؟ چند درصد از داوطلبان وکالت را می توان معرفی کرد که از عملکرد حرفه ای خود راضی هستند؟ انتصاب وکیل ناظر، اعضا، کمیته ها و مدیران هیئت مدیره انجمن چه جنبه ای دارد؟ نهاد صنفی کجاست؟ کدام کانون وکلا حاضر است برای کارآموزی هزینه کند؟ یک سال بعد از روز استقلال انجمن، بررسی آسیب شناسی دلایل و عوامل عدم شرکت همکاران در فعالیت های صنفی؟ در این سال ها چه کسانی از بین مدیران خانه اصناف طرح ها و ایده های اجرا شده خود را ارائه کردند؟ نقش و جایگاه اشکودا به عنوان مرجع هماهنگ کننده مراکز چقدر موثر بوده است؟ مدیران موسسه حقوقی در سال‌هایی که آموزش عالی به دانشجویان اجازه می‌داد بدون رعایت حداقل استانداردها در رشته حقوق پذیرش شوند، چه کردند تا جایی که ورود به این رشته دانشگاهی دیگر نیازی به آزمایش ندارد؟ تا کی دوره و عنوان مدافعان بی دفاع به سازمان دردمند یک وکیل لطمه می زند، چند هزار وکیل درگیر فعالیت صنفی هستند؟
انصاف و عدالت در قلب حرفه ما قرار دارد و با این معیار باید اعتراف کنیم که وجود بیش از یکی از چالش های ده گانه در یک اتحادیه برای حمله و گمراه کردن هر پدیده اجتماعی و نهاد مدنی کافی است. کردها کارشان را مدیون همه هستند. رسیدن به هدف دشوار است، کار صادقانه برای رساندن خانه و خانواده صنفی به وضعیت واقعی و واقعی خود، و برای شروع این انقلاب داخلی، هر وکیلی باید خودش شروع کند.

وکیل

دکمه بازگشت به بالا