خبرهای کلی

اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ یک اجبار برای اقتصاد ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر
محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تیتر امشب گفت: دولت برای حذف 4200 گوجه فرنگی نیازی به لایحه و مجوز مجلس ندارد. دلار نیاز به تایید مجلس دارد.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: گمانه زنی ها درباره لغو یا اصلاح ارزهای 4200 تومانی بر کالاها اثر تورمی داشته است.

محسن زنگنه دلیل تقدیم این لایحه به مجلس یکشنبه گذشته را مشارکت مجلس در تصمیمات اقتصادی آتی عنوان کرد.

زنگنه گفت: تصمیم گیری در مورد ارزهای 4200 تومانی کشور به ماه آینده موکول می شود.

زنگنه گفت: هدف مجلس این است که دولت تا پایان سال بتواند مسائل مالی را کنترل کند. نرخ تورم ما اکنون بالای 46 درصد است زیرا در این شرایط تبعات تورم دهک های متوسط ​​و پایین شدید خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از چشم انداز ها و تصمیمات اقتصادی که در شرایط عادی می توان اتخاذ کرد، نیازمند احتیاط و حساسیت بیشتری در این شرایط است تا آسیب جدی وارد نشود، البته مجلس نیز آمادگی دارد با مدیریت اقتصادی و حمایت دولت کمک کند. تا پایان سال.”

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اقدامات دولت برای اصلاح ارز 4200 تنی بدون تورم است، افزود: ارز 4200 تنی به استثنای دارو و گندم از خارج می شود. پنج مورد

طغیانی افزود: بر اساس بند ب بودجه امسال دولت می تواند ارز ترجیحی را در طول سال حذف کند و یارانه را 100 هزار گوجه فرنگی افزایش دهد.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بودجه به دولت اجازه داد تا ارز ترجیحی کالاهای غیردارویی را در سال 1400 حذف کند و دولت تا پایان سال این اختیار را دارد. قانون بودجه».

مهدی طغیانی گفت: قانون بودجه به دولت اجازه داد تا ارز ترجیحی کالاهای غیردارویی را در دهه 1400 لغو کند، یعنی ارز 4200 تومانی در دارو و مابقی در دامداری و تولید باقی بماند. حیوان آن ارز را دریافت می کند و حذف می شود.

وی گفت: دولت در قانون بودجه این اختیار را دارد که تا پایان سال این موضوع را به پایان برساند و اگر تا پایان سال اجرایی نشود، در عمل قانون بودجه نقض شده است.

طغیانی ادامه داد: در حال حاضر به غیر از دارو تنها 5 کالا وجود دارد که ارز برای آنها تخصیص داده شده است که همگی در بخش کشاورزی هستند. دو سال پیش که این سیاست مطرح شد، حدود 25 مورد وجود داشت، 20 مورد در سال های 1998 و 1999 حذف شد و امروز فقط 5 مورد باقی مانده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست درست این است که یارانه ها نه در مبدا تولید بلکه در محل مصرف توزیع شود. اگر می‌خواهیم به افراد کم‌درآمد و محروم کمک کنیم، باید در انتهای زنجیره حمایت کنیم، نه در ابتدای زنجیره. آنها از تمام این زنجیره سود می برند و در آخر این زنجیره مردم بی فایده هستند.

دکمه بازگشت به بالا