خارجی

اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر مقابل دلار

فایل‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعتراضات علیه اردوغان به دلیل کاهش شدید ارزش لیر را نشان می‌دهد.

رویداد برتر، به نقل از این نشریه، می‌گوید ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که از تظاهرات‌های متعدد در استانبول علیه برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خبر می‌دهد.

اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه در برابر دلار است. لیر ترکیه در روز سه شنبه 15 درصد دیگر در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

در حالی که دلار آمریکا در پایان معاملات روز دوشنبه 11.42 لیر ترکیه بود، نرخ ارز در معاملات روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود یعنی 13.45 رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه در روز سه شنبه 10 آگوست 2018 بیشترین کاهش ارزش خود را تجربه کرد.

به گزارش یورونیوز، پس از آنکه رجب طیب اردوغان مجددا خواستار کاهش نرخ بهره در روز دوشنبه شد، لیر ترکیه به کاهش شدید خود ادامه داد.

بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر سال گذشته با وجود افزایش تورم، نرخ بهره را کاهش داده است. بانک مرکزی همچنین پنج شنبه گذشته تحت فشار اردوغان، نرخ بهره را به 15 درصد افزایش داد که کمتر از تورم حدود 20 درصد در ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه بر خلاف روند اقتصادی حاکم بر این باور است که افزایش نرخ بهره تاثیری در مهار تورم و کاهش برابری پول ملی نخواهد داشت. او دوشنبه شب پس از جلسه دولت از “توطئه” علیه کشورش صحبت کرد و تاکید کرد که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند “مقاومت می کند”.

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در سال جاری تاکنون 58 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، بر اساس نظرسنجی ها، محبوبیت رجب طیب اردوغان در حال حاضر پس از 19 سال حکومت به کمترین میزان خود رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا