هنر و فرهنگ

در اولین جلسه کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات چه گذشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین جلسه کمیته دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت سیزدهم اظهار داشت: مبارزه با.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی – میثم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در اولین جلسه کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت سیزدهم حضور یافت. لطیفی – معاون رئیس جمهور و رئیس اداری کشور و اعضای کمیته توسط وزارت فرهنگ و حکومت اسلامی جذب شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از شعارهای اصلی رئیس جمهور در انتخابات بحث شفافیت و مبارزه با فساد بود، گفت: معتقدم ریشه کنی فساد باید از سرچشمه شروع شود نه زمانی که موضوع به عدالت بنابراین، بوروکراسی ها باید به گونه ای مدیریت شوند که صندوق های فساد حذف شده و شفافیت یکی از ابزارهای جلوگیری از فساد باشد.

وی ادامه داد: قانون خوبی در خصوص افشا و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس به تصویب رسیده است، اما آماری که از تصویب قانون تا امروز توسط مردم می‌بینیم نشان می‌دهد که این انتظار برآورده شده است. این قانون. «اینطور نشد.

اسماعیلی یادآور شد: عدم اطلاع برخی مسئولان از قانون به این معناست که روند اطلاع رسانی قانون باید تغییر کند. به نظر من، علاوه بر عزم دولت برای مبارزه با فساد، اعمال قانون انتشار اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند گام جدیدی برای دولت در راستای شفافیت و مبارزه با فساد باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه ریاست کمیسیون انتشار اطلاعات و جهت‌گیری اسلامی بر عهده وزارت ارشاد است، به این دلیل است که اطلاعات و ارتباطات در کانون توجه بوده است. این وزارتخانه به مردم سپرده شده است. قانون را تسهیل کنید.

اسماعیلی اطلاع رسانی صحیح مردم از قانون انتشار اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات را مهم دانست و گفت: باید از ابزار خبرگزاری ها و مطبوعات، صدا و سیما و سایر بسترها برای اطلاع رسانی درست استفاده شود. . قانون البته کمیته باید کارگروه اطلاع رسانی خود را تشدید کند و گزارش کار خود را به اطلاع عموم برساند.

وزیر جهت‌گیری فرهنگی و اسلامی تصریح کرد: کمیته انتشار اطلاعات و دسترسی آزاد متنوع است و جریان‌های مطالبه‌گر باید نسبت به این ظرفیت بزرگ آگاه شوند. در انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات محدودیتی وجود ندارد، شأن همه ما خدمت به مردم است و یکی از آنها اطلاع رسانی دقیق به مردم و در صورت لزوم قانون گذاری یا اصلاح اساسنامه باید باشد. انجام شده.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: قانون تبلیغات و دسترسی به اطلاعات مطالبه عمومی دولت است و نمایندگانی از کل دولت نیز در این کمیته حضور دارند. زمانی که من در قوه قضاییه به ریاست آقای رئیسی کار می‌کردم، سیستم رای‌گیری داشتیم که می‌توانستیم به‌طور قانونی آزادانه رای دهیم. یکسری ساختارها در این زمینه تحت ریاست آقای رئیسی بر قوه قضائیه ایجاد شده است و در حال حاضر فقط باید این سیستم ها ابلاغ شود.

اسماعیلی افزود: دانشگاه ها، آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی یکی از مشکلات خود را فرآیند اداری عنوان می کنند و اگر متخصصان دانشگاه ما می خواهند در زمینه آسیب شناسی دستگاه اطلاعاتی کسب کنند باید از طریق حق توزیع و رایگان در اختیار آنها قرار گیرد. دسترسی داشته باشید. «در این صورت ادبیات جدیدی در نهادهای علمی ما پدید می‌آید و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات راه را بر فساد در صورت عدم دسترسی به اطلاعات می‌بندد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در همه دستگاه های دولتی توافق کرده ایم که شفافیت یکی از ابزارهای خدمت صادقانه به مردم است.

در ادامه این نشست، میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: احساس مالکیت بر داده ها، کمبود اطلاعات، احساس محرمانه بودن، عدم اطمینان نسبت به اطلاعات تولید شده، ازدحام بیش از حد در اجرایی. و سیستم های نامنظم یکی از دلایل مقاومت دستگاه ها در برابر قانون، انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

وی ادامه داد: البته باید فرهنگ دانش در جامعه جا بیفتد و مردم حق مطالبات عقلانی داشته باشند، مثلا مطالباتی که در روزهای اخیر در اصفهان مطرح شده در چارچوب نظام مند بوده است. در این راه باید از ظرفیت مجموعه های مردمی دلسوز بهره برداری شود.

لطیفی در رابطه با پنجره یگان خدماتی تصریح کرد: تعداد سامانه ها به قدری افزایش یافته که امکان خدمت رسانی را کاهش می دهد، دولت واحد به درستی توسعه نمی یابد و همه وسایل کار خود را انجام می دهند و استفاده از خدمات باید انجام شود. تسهیل شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: در سازمان اداری و استخدامی کشور، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و تکالیف مربوطه می تواند با آموزش کارگران و مدیران و همچنین آموزش آنلاین به مردم کمک کند. ، آژانس ها و ما همچنین می توانیم از مشوق های کمیته اصلی آن برای کمک به کمیته خود در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات استفاده کنیم.

در بخشی دیگر از این جلسه، حسین انتظامی، دبیر کمیته اطلاع رسانی و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز گزارشی از روند پیشرفت فعالیت و پاسخ های دستگاه ها به متقاضیان ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم حجت الاسلام آقا تهرانی – نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری، باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، نمایندگانی از وزارتخانه حضور داشتند. اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد قانون افشا و دسترسی آزاد به اطلاعات صحبت کردند.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به حواشی این جلسه با اشاره به عملکرد کمیته مسئول دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: این کمیته از امتیاز ابرقدرت بودن برخوردار است و به همین دلیل در همه دستگاه های دولتی عضویت دارد و دارای امکانات فراوان است. زمینه برای شفافیت.” تقریبا 90 درصد از سازمان های دولتی تحت تاثیر قرار گرفته اند.

وی در پاسخ به راهکارهایی که برای خودداری از همکاری با هر دستگاهی در نظر گرفته شده است، گفت: این تخلفات در دستگاه های دولتی بسیار کمتر است و سازمان اداری و استخدامی کشور ارزیابی سالانه در این زمینه دارد، اما نهادی برای رسیدگی اداری وجود دارد. تخلفات که این عدم همکاری ممکن است از جمله موارد باشد.

اسماعیلی درباره ثبت اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سامانه پاکنا گفت: بر اساس آماری که در روزهای اخیر از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور منتشر شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین مشارکت را دارد. بهره برداری و طی سه روز 40 درصد افزایش یافته است.تا به امروز آمار ثبت اطلاعات وزارت فرهنگ و حکومت اسلامی به 93 درصد رسیده است، تا چند روز آینده این آمار به 100 درصد خواهد رسید و کلیه اطلاعات کارکنان باید در این سامانه ثبت شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا