هنر و فرهنگ

راه‌اندازی اتاق‌های فکر در راستای تاکید رهبری بر ضرورت ایجاد هیات‌های اندیشه‌ورز است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از سامانه اتاق فکر 16 اتاقه این وزارتخانه گفت:

به گزارش رویداد برتر دکتر علی خیرالدین در مراسم افتتاح سامانه اعتماد مغزی وزارت علوم با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان این وزارتخانه و رؤسا و دبیران 16 اتاق فکر: کارشناسان، مجرب، خلاق و افراد مبتکر انتخاب شدند همچنین روحیه تیمی وجود دارد.

معاون وزیر علوم با اشاره به تصویب اساسنامه اتاق های فکر توسط وزیر علوم گفت: مهمترین رسالت اتاق های فکر تدوین سیاست های راهبردی، حل مشکلات اساسی آموزش عالی و ارائه مشاوره در زمینه ارجاع است. از وزارت علوم».

وی افزود: بر اساس اساسنامه اتاق های فکر، وزیر علوم، مشاور علمی، پژوهشی و فناوری وزیر علوم، رئیس دبیرخانه اتاق های فکر، روسای اتاق های فکر و … 3 تا 5 نفر از دبیران این اتاق ها کمیته راهبری را تشکیل دادند.

دکتر خیرالدین با اشاره به اینکه مدیران و دبیران اتاق های فکر به مدت دو سال توسط وزیر علوم منصوب می شوند، گفت: هر اتاق متشکل از 15 نفر است که با حکم وزیر علوم به مدت 2 سال منصوب می شوند. “

بر اساس اعلام وزارت علوم، در ادامه این نشست، سامانه اتاق فکری معرفی شد که به اعضای هر اتاق امکان ارتباط با یکدیگر، مشاهده دستور کار و دریافت پیشنهادات از جامعه علمی کشور را می دهد.

معاون وزیر علوم عنوان و شرح وظایف اندیشکده های وزارت علوم را به شرح زیر اعلام کرد:

1 اقتصاد آموزش عالی
در دنیای امروز علاوه بر علم اقتصاد که یکی از علوم اصلی تنظیم کننده روابط انسانی امروزی است، اقتصاد آموزش عالی نیز در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است. با گسترش خدمات آموزش عالی در جهان و کشورهای منطقه، مهمترین وظیفه آموزش عالی ایجاد منافع و رونق برای کشور و تعیین تناسب و ارتباط این فعالیت ها با اقتصاد و حاکمیت اقتصادی کشور است. مدل. اعتماد آموزشی اقتصادی مغز.

2 کاربرد تحقیق

اگرچه اعتبار مشارکت در علم و علم به خودی خود یک ارزش و امتیاز در نظام و جهان بینی اسلامی و حتی غیراسلامی است، اما تبدیل پژوهش به کاربرد عملی می انجامد و به نوعی این تبدیل واقعیتی است که نباید باشد. نمی توان آن را نادیده گرفت. اتاق تحقیقات کاربردی در مورد چگونگی تبدیل تحقیق به کاربردهای عملی و قابل استفاده بحث می کند.

3 سیاست گذاری علمی

در راستای تاریخ علم و فلسفه علم که بخش بسیار مهمی از تلاش های علمی بشر امروزی است، تعیین جهت و هدف حرکت و فعالیت معنوی انسان از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. و بر اساس تقلید محض باید از این طریق پرهیز کرد. پرداختن به این موضوعات و موارد حوزه فعالیت اتاق فکر سیاستگذاری علمی است.

4 دیپلماسی و مرجعیت علمی

دستیابی به جایگاه برجسته مرجعیت علمی در کشور منوط به الزامات خاصی است که یکی از مهمترین آنها داشتن دیپلماسی علمی قوی در نظام آموزشی و علمی و همچنین در حوزه آموزش عالی است. . علیرغم شخصیت و جایگاه علمی قابل قبول کشور، تقویت و ارتقای این شخصیت در منطقه، تبدیل شدن به یک مرکز یا قاره علمی جهانی، هدفی جالب و جذاب است که از طریق فعالیت های تراست مغز دیپلماتیک و علمی دنبال می شود. مسئولین.

5 اجتماعی و فرهنگی

با توجه به اینکه حوزه علم و فناوری جزء جامعه و فرهنگ کشور است، میزان همگونی و تناسب نظام علمی کشور با مفاهیم در حال تحول جامعه و فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی را تعیین می کند. وظیفه جدی و با آن مقابله کنید.

6 تکامل در علوم انسانی

علوم انسانی یکی از دغدغه های اصلی دو دهه اخیر به دلیل تضعیف هویت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی بوده است. با توجه به مبناي فرهنگ اسلامي و ايراني براي همزماني نسبت ماديت و معنويت و برتري معنا بر ماديت، يكي از مهم ترين موارد، ايجاد سبك و توليد قرائت هايي از علوم انساني است كه انسان را از گرفتاري در دام باز مي دارد. ماتریالیسم به تنهایی در کشور. طوفان فکری برای تغییر در علوم انسانی موظف است با بررسی دقیق، تفکر و استدلال در تمامی فعالیت های این حوزه، برنامه ای قابل اجرا در این زمینه تدوین کند.

7. شفافیت و تضاد منافع

یکی از بهترین دستاوردهای تمدن جدید جهانی اصرار بر ایجاد شفافیت در هر تعاملی است. بارزترین نتایج و ملموس ترین پیامدها ایجاد منافع غیرقانونی و نامشروع و هدر دادن حقوق، دارایی ها و منابع عمومی در صورت عدم شفافیت است. تعارض منافع وضعیتی است که در آن منافع فردی، حزبی، قومی و قبیله ای فرد بر منافع طبیعی و عمومی ارجحیت داشته باشد و بالاتر از همه، ثبات اقتصاد و تصمیم گیری سیاسی کشور را تضعیف کند. اتاق شفافیت و تضاد منافع برای کلیه مواردی که در این زمینه به وجود می‌آید، برنامه‌ها و روش‌های اجرایی را تهیه می‌کند که اعمال آن شفافیت را به حداکثر رسانده و تضاد منافع را به حداقل برساند.

8 سیاست فناوری

رشد و توسعه فن آوری و مهارت های فنی بشر پس از رنسانس، و پیدایش یافته ها و اختراعات تکان دهنده و اسرارآمیز، موضوعات جدیدی را در چشم انسان مدرن و در ارتباط با مفاهیمی مانند اخلاق و فناوری، تغییرات آب و هوایی، گشوده است. فضای مجازی، روابط انسانی و انسجام خانواده زیر سوال رفته و گاه تهدیدی جدی است. تعیین جهت فناوری و دانستن نتایج و پیامدهای این گرایش موضوع بحث و بررسی در اتاق سیاست فناوری است.

9 تمرین هدفمند

با توجه به تحولات عظیمی که در دو قرن اخیر در نظام آموزشی ایران رخ داده است، تعمیم و رسمی شدن و تکیه بر دولت، تعیین این دوره ها هدف بسیار مهمی است. نظارت بر تغییرات اجتماعی و بازنگری منظم و به موقع منابع برنامه درسی، سیاستی است که برای رسیدگی به تغییرات مستمر در نیازهای عمومی و عرصه اجتماعی مناسب است. نیازهای بازار، رشد و تعالی و رشد مادی و فکری انسان ها به طور عام و شهروندان کشور به طور خاص و اینها از وظایف این اتاق است.

10 فداکاری

در تعریف و تشریح وظایف و مسئولیت های وزارت علوم، هم عرصه جهانی و هم مقتضیات و شرایط خاص داخلی را در نظر می گیرد. حضور جمع کثیری از فعالان در جامعه ایران اسلامی، لزوم تخصیص منابع و امکانات مورد نیاز برای رشد و توسعه و رفع و حل مشکلات است. وزارت علوم معتقد است که جامعه از شهدا به دلیل شخصیت والای آنها نسبت به سایر جوامع انتظار رشد و شکوفایی دارد. اتاق فکر پیشکسوتان شرایط و مقدمات را فراهم می کند تا این عزیزان در قالب فعالیت علمی، شخصیت والای خود را بروز دهند.

11 ارزیابی و انگیزه

در دو دهه گذشته، تاکید بیش از حد بر فعالیت آموزشی و پژوهشی، الزام به نگارش و ارائه مقاله، وضعیتی اجباری را برای فعالان علم پژوهی ایجاد کرده است که در ابتدا این وظایف و الزامات نمایانگر نظام تولید علم کشور به نظر می‌رسد. در مورد نسبت و تعادل در مقابل توجه به فعالیت های مثبت مانند ایجاد انگیزه و امتیاز برای پژوهشگران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. وظیفه اتاق فکر، اثبات صحت فرضیه و بحث در مورد خطا است.

12 جوان و نخبه

ایجاد منابع عمومی و رفاه و توسعه جامعه در همه جوامع جوان مورد توجه قرار گرفته و نخبگان منبع و ثروت خودشان هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرصت‌ها و پایه‌های رشد، پیشرفت و تعالی جوانانی که وارد آموزش عالی می‌شوند تا کمال و رشد شخصیت علمی خود را تکمیل کنند و نخبگان را حفظ و استفاده حداکثری کنند، زیرا جامعه به نیروی انسانی بسیار پیشرفته نیاز دارد. تدوين سياست ها و راهبردها تدوين آن اتاق فكر جوانان و نخبگان را هدف قرار داده است.

13 فرابرنامه ها و اسناد را ارزیابی کنید

برنامه ها، طرح ها، قوانین، قوانین، مقررات، و اسناد ماورایی قالب هایی هستند که منعکس کننده دغدغه ها، ترجیحات، تمایلات اجتماعی، ایده ها و نیازهای جامعه هستند. با توجه به روان بودن جریان مدیریت، از تراکم این اسناد کاسته شده و باید به نیازهای اسناد به طور مناسب و به موقع پاسخ داده شود. در حوزه آموزش عالی هم اکنون با حجم زیادی از اسناد معتبر مواجه هستیم. اسنادی مانند نقشه جامع علمی کشور، قوانین مجلس شورای اسلامی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و… وظایفی را بر دوش وزارت علوم تحمیل می کند. استخدام فیزیکی کارکنان وزارتخانه در امور جاری گاهی منجر به بی توجهی به این الزامات و تعهدات اسناد بالادستی می شود. بنابراین شایسته است که این اسناد به طور مستمر مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا حداکثر سود را برای سیستم اجرایی کشور به همراه داشته باشد. دستیابی به این هدف توسط اتاق فکری که برنامه ها و اسناد را ارزیابی می کند ممکن می شود.

14 اسلامی شدن دانشگاه ها

بر اساس قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اسلام دین رسمی ایران است و این اصل برای همیشه قابل تغییر نیست و اسلام ایرانی باید عاری از هرگونه آسیب باشد. بنابراین لازم است همه فعالیت های اجتماعی و ملی اعم از فعالیت های علمی و علمی در چارچوب اسلام باشد. طرح هایی مانند وحدت حوزه و دانشگاه و تشکل هایی مانند شورای اسلامی دانشگاه ها از راه های رسیدن به این هدف هستند. با ایجاد اعتماد مغز اسلامی در دانشگاه ها به این مهم می رسد که نتیجه آن ارتقای هویت اسلامی در فضای دانشگاهی و نظام آموزش علم کشور است.

15 اتاق فکر برای رسانه و فضای مجازی

16 موسسه خیریه و مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا