خبرهای کلی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی دوم آذر

درویش خان – استاد موسیقی ایرانی – در ماشین شماره 159 هنگام عبور از خیابان امیریه با ماشین نجم الدین، نام تصادفی ماشین شکم یکی از اسب ها را پاره کرد و درویش خان از کالسکه افتاد. وی با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شد اما مرد فوت شده خداحافظی کرد.

به گزارش رویداد برتر، مهم ترین اتفاقات دوم آذر در زیر آمده است موسسه تاریخ معاصر ایران تو می خوانی:

وقایع دوم آذر

سال 1288

سپهدار تنکابنی و سردار اسعد در جلسه امروز مجلس استعفا دادند اما مجلس استعفای وی را نپذیرفت و به حفظ دولت رای داد.

1294

کمیته دفاع ملی قمی اعلام موجودیت کرد.

سید محمد صادق طباطبایی، سید حسن مدرس، سلیمان محسن و نظام السلطان در پاسخ به تلگراف موتمن الملک به نمایندگی از تمامی نمایندگان تلگراف، بازگشت خود به تهران را بی فایده دانسته و تاکید کردند که نمی توانند. به وظایف خود عمل کنند.

محتشم السلطنه به نخست وزیر آلمان تلگراف زد که به تهران بازگردد. وزیر امور خارجه ایران در این تلگرام به صراحت اضافه کرد که ماموریت شما در دربار ایران است نه در قم.

1295

مارشال بوریس پسر عموی امپراتور روسیه وارد تهران شد و با احمدشاه ملاقات کرد.

سال 1300

سفارت شوروی دو یادداشت سخت و اعتراض آمیز و تقریباً اولتیماتوم گونه به وزارت خارجه ایران تحویل داد. اولی در مورد واگذاری نفت شمال به شرکت آمریکایی استانداردویل و دومی در مورد تسریع در تصویب قرارداد بین دولت های ایران و شوروی در مجلس شورای ملی بود.

سال 1305

درویش خان – استاد موسیقی ایرانی – در ماشین شماره 159 هنگام عبور از خیابان امیریه با ماشین نجم الدین، نام تصادفی ماشین شکم یکی از اسب ها را پاره کرد و درویش خان از کالسکه افتاد. وی با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شد اما مرد فوت شده خداحافظی کرد.

سال 1319

رومانی توافقنامه سه جانبه امضا کرد.

سال 1320

رئیس دانشکده حقوق، علوم سیاسی و اقتصاد منصورالسلطنه عدل جایگزین علی اکبر دهخدا شد. دهخدا مشاور وزیر فرهنگ شد. دکتر سید علی شایگان نیز به عنوان قائم مقام دانشکده مذکور جایگزین وی شد و مسند وی را به دکتر عبدالله معظم سپرد.

حسن اسفندیار (حاج محتشم السلطنه) به ریاست دائم دوره سیزدهم انتخاب شد.

سال 1327

محمد ساعد وزرای کابینه را به مجلس معرفی و برنامه دولت را ارائه کرد. مهندس رضوی به عنوان حریف صحبت کرد. سخنرانی او پنج جلسه به طول انجامید.

سال 1329

ایران و آلمان قرارداد تجاری امضا کردند.

سال 1336

نیروی مقاومت ملی در شیراز شکل گرفت.

سال 1337

یک دانشکده معقول در دانشگاه مشهد ایجاد شده است.

سال 1340

مالیات یک درصدی زمین توسط دولت لغو شده است.

بخش اول نفت پان آمریکن از خلیج فارس استخراج شد.

سال 1342

پرچم‌های ایران به مناسبت ترور جان اف کندی رئیس‌جمهور آمریکا در سراسر کشور به اهتزاز درآمد و مجلس ملی پس از این حادثه تعطیل شد.

سال 1345

به منظور توسعه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر و گمرکات شمال ایران، قراردادی بین وابسته اقتصادی سازمان بنادر و کشتیرانی و سفارت شوروی در ایران منعقد و مبادله شد.

سال 1346

لایحه تقویت بنیه دفاعی کشور و لایحه تشکیل سه وزارتخانه اصلاحات ارضی، تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی به مجلس تقدیم شد.

سال 1349

پرویز خسروانی مدیر تربیت بدنی و معاون نخست وزیر به درجه سپهبدی منصوب شد.

رئیس پلیس صدری از دستگیری سارقان بانکی خبر داد.

سال 1351

مهندس منوچهر خلخالی، مهندس عبدالرزاق رزاقی، دکتر کریم گودرزی و مهندس مرتضی آل احمد معاون وزیر در امور تعاون شدند. مهندس اسماعیل سمیعی به سمت سرپرست سازمان کل غلات، قند، شکر و چای و دکتر ضیاء الدین دانشوری به سمت مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی منصوب شدند.

سال 1357

اعتراضات در مشهد سرکوب شد و عده ای به حرم پناه بردند. ماموران به روی پناهجویان در حرم تیراندازی کردند که تعدادی کشته و تعدادی زخمی شدند.

دولت ازهر به مجلس سنا رای اعتماد داد. نخست وزیر در سخنرانی خود تاکید کرد که دولت او یک دولت انتقالی است و به محض برقراری این نظم، دولت غیرنظامی آن را تحویل خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا