خبرهای کلی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی شانزدهم آبان

امیرعباس هوید، وزیر سابق دربار و نخست وزیر سابق، بر اساس ماده 5 وضعیت جنگی بازداشت شد.

به گزارش رویداد برتر، در ادامه به مهم ترین اتفاقات 16 آبان اشاره می شود موسسه تاریخ معاصر ایران تو می خوانی:

وقایع 16 آبان

سال 1344

سردار احمدشاه ولیعهد افغانستان و همسرش وارد تهران شدند.

سال 1349

ایران و کنسرسیوم مذاکرات نفتی را آغاز کرده اند.

سال 1350

پنج قاچاقچی مواد مخدر در تهران و کرمانشاه به ضرب گلوله کشته شدند.

1355

زمین لرزه شدیدی جنوب خراسان را لرزاند. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرده است که این زمین لرزه می تواند تهران را صاف کند. زلزله 16 روستای قاین 16 کشته و بیش از 100 زخمی بر جای گذاشت.

سال 1357

بر اساس ماده 5 وضعیت جنگی، امیرعباس هوید، وزیر سابق دربار و نخست وزیر سابق، بازداشت شد. ساعت شش بعدازظهر سرلشکر رحیمی لاریجانی معاون نظامی فرماندار وارد منزل وی شد و حکم بازداشت وی را تحویل داد. هویدا در حین مذاکره با دکتر سعید رئیس مجلس شورای ملی و دکتر ناصر یگانه رئیس دیوان عالی کشور تسلیم سپهبد رحیمی لاریجانی شد و با هم به زندان اوین رفتند.

در راهپیمایی بزرگ زنجان چهار نفر به شهادت رسیدند و ده ها نفر مجروح شدند.

حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت روی کار آمدن حکومت نظامی و کشتار 13 آبان دانشگاه پیامی صادر کردند: «در سوگ جنایاتی که اخیراً در دانشگاه ها بر فرزندان اسلام شده است. از دانشجویان عزیزی که در راه اسلام و کشور فداکاری کردند و در کنار شاه ایستادند و آنها را محکوم کردند تشکر می کنم. عزیزان از این هیاهوی نظامی که از آن نترسیدید نترسید. شما ملت شجاع ثابت کردید که این تانک ها و مسلسل ها و سرنیزه ها زنگ زده است و نمی توانند در برابر اراده آهنین ملت مقاومت کنند… ملت فهیم ایران نه از این چوب و سرنیزه می ترسد و نه از این فریب.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا