اقتصادی

واکنش همتی به انتشار پول بی‌پشتوانه  

رئیس کل سابق بانک مرکزی به اظهارنظر درباره انتشار بدون یارانه پول طی دو سال گذشته و تاثیر آن بر رشد پایه پولی پاسخ داد.

به گزارش رویداد برتر، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مصالحه لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: بخشی از افزایش پایه پولی در سال های ۱ و ۴ مربوط به مبادله دارایی های بلوکه شده و پرداخت وجوه بوده است. تفاوت ارز مورد نظر بانک مرکزی «تورم افزایش یافته است.

عبدالناصر همتی در واکنش به این نظرات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: اخیراً شایعاتی مبنی بر ظهور پول های بدون پشتوانه در سال های اخیر شنیده می شود و دلیل رشد بالای پایه پولی نیز همین بوده است. لازم به ذکر است که بر اساس اصول حسابداری نمی توان پول بدون وثیقه صادر کرد و در سال های 1 و 4 نیز هیچ گونه وجهی صادر نشده است و طبق تعهدات قانونی بانک مرکزی، پول بلوکه شده خریداری شده است. ارز دولت و صندوق توسعه ملی، ریالی که در ازای هزینه های ضروری کشور به دولت پرداخت می شد، منجر به افزایش خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی شد.

وی افزود: در نتیجه این پول با حمایت ارزهای قفل شده و بر اساس تعهدات قانونی صادر شده است. کاهش جزئی رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر نیز به دلیل استفاده از حدود 2 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خریداری‌شده در عراق و چین برای واردات واکسن‌های تاج و نهاده‌های کشاورزی به دلیل مسدود کردن و فروش محدود است. این موضوع باعث شد که ریال به بانک مرکزی بازگردد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در جمع بندی گفت: امیدواریم رفع تحریم ها و امکان استفاده از ارزهای بلوکه شده و صادراتی از فشار برای افزایش پایه پولی و رفع مشکلات دولت و تداوم کاهش رشد پایه پولی بکاهد. نقدینگی.”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا