خبرهای کلی

پارلمان یمن از مواضع وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قدردانی کرد

ریاست پارلمان یمن در پیامی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات یمن، نارضایتی خود را از بی توجهی جامعه جهانی به خواسته ها و انتظارات مردم یمن برای پایان دادن به تجاوزات و محاصره اعلام کرد.

این پیام از سازمان ملل می‌خواهد که مسئولیت انسانی و اخلاقی خود را در قبال رنج مردم یمن به نمایندگی از بشریت بر عهده بگیرد.

نمایندگان پارلمان یمن افزودند که عربستان و امارات برای جدا کردن یمن از محیط عربی و ادامه گناهان خود، حقایق را سانسور کرده و سیاست سرکوبگرانه را در پیش گرفته اند.

در بخشی دیگر از این پیام، از برخورد شجاعانه و آزادیخواهانه جورج قاردحی وزیر اطلاع رسانی لبنان تقدیر شد و پارلمان یمن همبستگی خود را با وزیر لبنان در قبال تدابیر و محدودیت ها اعلام کرد.

رئیس مجلس یمن خطاب به گوترش افزود: از شما می خواهیم به وظیفه خود برای پایان دادن به زورگویی و آزار عربستان و امارات علیه یمن و لبنان و عدم دخالت در امور داخلی این دو کشور عمل کنید.

نمایندگان یمن از جامعه جهانی خواستند برای توقف تجاوز، پایان محاصره و بازگشایی بنادر و فرودگاه های یمن تلاش کنند.

یمن تصاویر و بنرهای خود را در خیابان های صنعا به نشانه همبستگی و به رسمیت شناختن جورج قاردحی وزیر اطلاعات لبنان برافراشت.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، دو تصویر از بنر حاوی عکس‌های قذاحی، وزیر اطلاعات لبنان را در صنعا، پایتخت یمن، منتشر کرد.

قرضحی پیش از منصوب شدن به عنوان وزیر اطلاعات لبنان در بیانیه ای گفت: مردم یمن از خود دفاع می کنند و معتقدم جنگ در یمن بیهوده است و باید متوقف شود.

وی تصریح کرد که یمنی ها و هوتوها از خود در برابر تجاوزات و تجاوزات خارجی دفاع می کنند.

قرضحی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان و امارات به یمن حمله کرده‌اند یا خیر، گفت: بله، قطعاً این تجاوز است، نه به خاطر عربستان یا امارات، بلکه تجاوزی وجود دارد که هشت سال است ادامه دارد.

این اظهارات جنجال زیادی را در مورد جنگ یمن به راه انداخت و ائتلاف متجاوز عربی-آمریکایی به رهبری عربستان سعودی در یمن را سرنگون کرد.

در همین راستا، عربستان جمعه شب از فراخواندن سفیر لبنانی خود خبر داد و خواستار خروج سفیر لبنان ظرف 48 ساعت آینده از این کشور شد. کویت، بحرین و امارات نیز به تبعیت از عربستان، سفرای بیروت را احضار کردند.

در همین حال، محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای سیاسی اصلی انصارالله، وزیر اطلاعات لبنان خواستار تحریم کالاهای سعودی در حمایت از مردم یمن شد.

دکمه بازگشت به بالا