اقتصادی

آبرسانی به ۷۰۰۰ روستا آغاز شد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا 30 ماه آینده باید شاخص تامین آب روستاهای کشور از 90 درصد عبور کند، بر تسریع در اجرای پروژه ها و حفظ کیفیت ساخت و ساز تاکید کرد.

به گزارش رویداد برتر علی اکبر محرابیان در مراسم امضای قرارداد با وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که برای آبرسانی به ۷۱۰۰ روستای جدا شده کشور برگزار شد، گفت: این روستا قطب تولید است، بنابراین اگر تولید و به فکر توسعه باشیم، روستاها کشور باید مورد توجه ما باشد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب خدمات متعددی در حوزه راهسازی، برق و زیرساخت به روستاها ارائه شد و جشن برق نیز برگزار شد، افزود: در حال حاضر 99.7 درصد روستاها در نعمت برق زندگی می کنند. “. این در حالی است که میانگین عرضه برق در مناطق روستایی جهان کمتر از 70 درصد است.

خروج بیش از 13000 روستا از آب آشامیدنی کافی

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر بیش از 13 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور با کمبود آب آشامیدنی کافی مواجه هستند و یا زیرساخت های تامین آب آنها رو به اتمام است.

محرابیان در عین حال این شاخص را در حوزه آبرسانی ناکافی خواند و گفت: باید در حوزه آبرسانی گامی انقلابی برداشته شود، در واقع بیشترین رضایت مردم در گرو تامین آب است.

وی با بیان اینکه بررسی کرده ایم که چگونه روستاها با اقدام سریع می توانند از نعمت آب شرب بالای 90 درصد برخوردار شوند و بیش از 90 درصد روستاها از آب سالم و بهداشتی بهره مند شوند، اضافه کرد: بررسی ها نشان داده است که تنها راه بهره مندی مردم از این طریق است. جمهوری اسلامی، ظرفیت های گروه ها و نهادهای جهادی آن.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مرکز آبفای جهادی به همین منظور راه اندازی شد و شورای جهاد آب نیز با حضور افراد با تجربه و متخصص در این زمینه راه اندازی شد. قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام را پیدا کردیم که در آن همه توان جهادی را جمع کردیم تا یک اقدام بزرگ را شکل دهیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در این قرارداد سنگ بنای تامین آب 13 هزار روستای کشور گذاشته شد، یعنی قرارگاه امام حسن (ع) و آبرسانی 31 استان مسئولیت اجرای پروژه ای به این وسعت را بر عهده داشتند. مثل تمام نقاط کشور حجم پروژه معادل 30 هزار میلیارد گوجه فرنگی است که 18 هزار میلیارد گوجه فرنگی امشب امضا شد.

وی ادامه داد: این طرح نیاز به اجرا در اقصی نقاط کشور دارد که کار بسیار بزرگی است. علاوه بر این حفظ کیفیت، سرعت و اجرا و بکارگیری مهندسین و کارشناسان در این پروژه بسیار مهم است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هیچ رویکرد کارفرمایی و کارآفرینی به این طرح نداریم، افزود: طرح را به صورت جهادی اجرا می کنیم و در کوتاه مدت حفظ کیفیت اجرا برای ما یک اصل مهم است، بنابراین نیازمندیم. برای گسترش دفاتر مهندسی در هر روستا.”

وزیر نیرو با اشاره به اینکه 10 هزار پروژه باید ظرف 30 ماه تحویل داده شود و قرارداد امروز 7100 پروژه است، افزود: باید از ظرفیت کشور و شرکت های مهندسی استفاده و حمایت کامل شود.

محرابیان تامین اعتبار این پروژه را یکی از نقاط قوت خود عنوان کرد و افزود: خوشبختانه نگرانی برای تامین اعتبار این پروژه نداریم.

وزیر نیرو همچنین درباره استفاده از ظرفیت های خیرین در تامین آب گفت: بسیار خوشحالم که در ماه های اخیر جلسات مختلفی در وزارت نیرو با خیرین و خیرینی که عموما در حوزه راه فعال هستند برگزار شده است. ساخت و ساز و مدرسه سازی.» همچنین برای مشارکت در پروژه های آبرسانی اعلام آمادگی کردند.

وی در پایان با تشکر از همه کسانی که در سپاه، بسیج سازندگی و سایر نهادها شرکت کرده اند، خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم از نظر آب شرب و بهداشت به شاخص خوبی برای روستاهایمان برسیم.

انجمن خیرین آب استان تشکیل می شود

همچنین میثم جعفرزاده رئیس مرکز جهاد آبفای وزارت نیرو نیز در این مراسم گفت: تشکیل انجمن مالیات آب استان باید مورد توجه مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب استان ها قرار گیرد تا از ظرفیت آنها استفاده شود. و بهتر می تواند به مردم خدمت کند.

وی افزود: آمادگی لازم برای ارائه طرح ها و برنامه های آبرسانی به خیرین، استفاده از ظرفیت بسیج وزارت نیرو و شناسایی، حضور و هماهنگی جهادگران و اقوام را دارد.

بیش از 9 میلیون نفر در تنش آبی هستند

وی گفت: در سال های اخیر تلاش زیادی برای آن انجام شده است، اما اکنون بیش از 9 میلیون نفر در شرایط تنش آبی قرار دارند. 10 سال طول می کشد و 30 ماه دیگر با امضای تعهدنامه بین آنها به پایان می رسد. ستاد وزارت نیرو و امام حسن مجتبی (ع).

وی با اشاره به اهداف و نتایج حاصل از امضای این تفاهم نامه گفت: تامین نیازهای اساسی، ارتقای ضریب بهره برداری از آب شرب و خدمات فاضلاب، تقویت روحیه جهادی و مشارکت مردمی در امر مقدس تامین آب، تنوع بخشی به منابع مالی و کاهش هزینه ها. پروژه های آبرسانی «یکی از اهداف این طرح بزرگ ملی است.

جعفرزاده با اشاره به راه اندازی شورای جهاد تامین آب در وزارت نیرو گفت: این شورا شامل متخصصان، مدیران، خیرین و جهادگران است و لزوم استفاده از منابع جدید و تدوین سازوکارهای جدید را مد نظر قرار می دهد.

به گزارش رویداد برتر، تفاهم نامه همکاری بین وزیر نیرو و جانشین فرمانده کل سپاه برای تامین آب شرب 7100 روستا در مدت 30 ماه با اهرم توان جهادگران و اقوام منعقد شده است. این تفاهم نامه به امضای «علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و دریادار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به منظور تأمین آب شرب اعتباری 30 هزار روستای 7 هزار و 100 روستا رسید. میلیارد تومان از جمله؛ تهیه و حمل کلیه مصالح مورد نیاز مطابق با مشخصات و نقشه های فنی هر روستا و همچنین احداث و احداث آبرسانی و شبکه آب روستاهای مورد توافق.

بر اساس این تفاهم نامه، کلیات وام مورد نیاز اجرای این قرارداد از محل وام های طرح آبرسانی روستایی توسط شرکت های آب و فاضلاب استانی و قرارگاه حسن مجتبی امام (ع) خدمات فنی، مهندسی و مدیریتی تامین می شود. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا