خبرهای کلی

آسیب‌شناسی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر

صمد عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با «امشب» رویداد برتر در پاسخ به این سوال که آیا اهداف تصمیم گیرنده در تخصیص ارز 4200 محقق شده است یا خیر، گفت: هدف تصمیم گیرنده تخصیص ارز ترجیحی است. ارز به ارزهای اصلی وی ادامه داد: حمایت از اقشار آسیب پذیر و پایین جامعه در برابر فشارهای تورمی بود و مشاهده می شود که نرخ افزایش قیمت کالاهای هدفمند بسیار بالا بوده است، بنابراین قانونگذار به هدف اصلی نرسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در اقتصاد ایران جریان شفاف اطلاعات در مورد قیمت‌گذاری و نظام توزیع وجود ندارد، یعنی کمبودهای اساسی و زیرساختی تنگناهایی را ایجاد کرده است که باید به طور کامل کنترل شود، این اتفاق نمی‌افتد و این زمینه را برای سودجویی فراهم می‌کند. “

عزیزنژاد افزود: حرفه ای ها با ترفندهای نزدیک به قیمت بازار آزاد از ضعف کنترل و قیمت های دولتی سوء استفاده می کنند.

وی افزود: واردات کالاهای اساسی باعث شده تا سیاستمداران ما به فکر تولید این کالاها در کشور نباشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وابستگی دولت ها به واردات این کالا باعث شده که هر از چند گاهی کالاها با وقفه و جهش نرخ ارز وارد کشور شود و به اقشار ضعیف فشار بیاوریم.

سید مهدی بنی طبا کارشناس مسائل اقتصادی و مهمان دیگر برنامه گفت: با توجه به هدف تصمیم گیرنده مبنی بر تعیین ارز ترجیحی برای محصولات اساسی، مطمئناً ثبات قیمت وجود نداشته است.

وی افزود: از ابتدای سال 97 و شروع سیاست ارز ترجیحی، قیمت اقلام 300 درصد افزایش یافته است، البته اگر بگوییم سیاست تخصیص ارز ترجیحی به محصولات اساسی تاثیری نداشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی امسال 10 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اما ارز فروشی اختصاص داده است. بانک مرکزی کنترل پایه پولی و تورم را از دست داده است.

دکمه بازگشت به بالا